Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Antirasistisk Senter må finne på rasisme for å overleve

32 stemmer

1. 1. Er nordmenn rasistiske?

• I svært stor grad
      1
    • I stor grad
      1
    • I noen grad
      6
    • I liten grad
      8
    • I svært liten grad
      16

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Nordmenn er ikke svært rasistiske, de er SVÆRT nasjonalistiske med endel understrømninger av rasisme iblandet.

Dog, det setter alle nordmenn i samme bås, noe vel man helst bør unngå. Det mer riktige blir vel å si:

Langt flere nordmenn fremstår som sterkt nasjonalistiske, enn sterkt rasisistiske, selv om endel nasjonalister også er rasister.

Det fremstår for meg som om der er en høyere proporsjon rasister i Norge enn i mange andre land, men de fleste nordmenn er IKKE rasister selv om de ER nasjonalister.

Når du sier svært nasjonalistiske, hvem sammenligner du med? Etter min erfaring er ikke nordmenn spesielt mye mer nasjonalistiske enn andre europeere.

Lenke til kommentar

Enig med skatteflyktningen. Nordmenn er veldig nasjonalistiske. Uansett politisk ståsted. Samtlige partier på Tinget, fra Rødt til FrP, er alt for nasjonalistiske for min smak.

Tja, Høyre og deler av Arbeiderpartiet er ganske anti-nasjonalistiske med sin sterke entusiasme for EU og andre overnasjonale organer.

Lenke til kommentar

Når du sier svært nasjonalistiske, hvem sammenligner du med?

Resten av den vestlige verden. Europa + Amerika (Nord og Sør)

Sammenlikner du ett vestlig land med den vestlige verden? Det prøvde jeg også i våpendebatten, men der var det tydeligvis en annen Skatteflyktning som mente at den slags var cherrypicking... ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Sammenlikner du ett vestlig land med den vestlige verden? Det prøvde jeg også i våpendebatten, men der var det tydeligvis en annen Skatteflyktning som mente at den slags var cherrypicking... ;)

Det er litt vanskelig for meg å ha noen formening om folk i Vietnam, eller Uganda, er spesielt nasjonalistiske ettersom jeg ikke har tilbrakt noe tid der i det hele tatt.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Etter min erfaring er ikke nordmenn spesielt mye mer nasjonalistiske enn andre europeere.

Da har vi helt forskjellige erfaringer.

Skiller du mellom patriotisme og nasjonalisme? Jeg er ikke 100% stødig på definisjonene, men jeg vil si at nordmenn er patriotiske (på nivå med f.eks. Sverige, Danmark, og andre mindre europeiske land, men mye mindre enn f.eks. Frankrike). På samme måte vil jeg påstå at land som Polen (og andre øst-blokk land) og til dels Sveits og Italia er mye mer nasjonalistiske enn Norge. Mtp deres syn på innvandring og restriksjoner på u-hjelp.

Edit: Norge er betimelig nok ikke med.

nationalism-europe.jpg

Endret av Slettet+45613274
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Skiller du mellom patriotisme og nasjonalisme?

Nei, det er ingen forskjell mellom disse konseptene.

Patriotisme er kun eufemisme for nasjonalisme.

Så, om jeg er stolt av Norge og det vi gjør på generelt grunnalg, men meget uenig når det gjelder policy rundt atomvåpen, er jeg da nasjonalist? Siden jeg uten tvil er patriotisk. 

Spørsmålet er hypotetisk.

Lenke til kommentar

Skiller du mellom patriotisme og nasjonalisme?

Nei, det er ingen forskjell mellom disse konseptene.

Patriotisme er kun eufemisme for nasjonalisme.

I og med at du ikke trenger å bli noen nasjonalist for å kunne være patriot så feiler denne forenklingen din.

• Liker 1
Lenke til kommentar

I og med at du ikke trenger å bli noen nasjonalist for å kunne være patriot så feiler denne forenklingen din.

Da må du gjerne forklare hva som er forskjellen på en patriot og en nasjonalist?

En patriot elsker landet sitt, en nasjonalist hater alle andre land.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...