vidor Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Til ditt bruk trenger du god makro og kontroll på lyset. Er greit å bruke naturlig lys fra vindu eller ta bilde ute når det er lyst nok. Bruker Canon Powershot SX1 med Raynox DCR-250 clip-on makrolinse og det gir en veldig god makro. Fastfokus på ca 10 cm som passer bra med blitz. Du kan bruke DCR-250 på 52-67 mm filter-fronter (en ring med gjenger til å feste i) så det passer universalt med mange kamera der gripemekanismen får tak og du kan få fantastiske detaljer på det du tar bilde av da linsen har en høy optisk kvalitet. Mobil-linser har som regel variabel kvalitet. Har testet et par stykker og ble ikke videre imponert. God optikk koster. Betalte vel rundt 600 kr for den. https://www.scandinavianphoto.no/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm Om linsen ikke passer direkte finnes det konvertere av ulike typer. RX100 er også er godt kamera. Du får første utgaven av det rimelig og det har fremdeles god kvalitet. Om du vil bruke telefonen din kan du vurdere linser fra Apexel. Disse holder en grei kvalitet. https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&SearchText=Apexel+macro Endret 13. april 2018 av vidor Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 Til ditt bruk trenger du god makro og kontroll på lyset. Er greit å bruke naturlig lys fra vindu eller ta bilde ute når det er lyst nok. Bruker Canon Powershot SX1 med Raynox DCR-250 clip-on makrolinse og det gir en veldig god makro. Fastfokus på ca 10 cm som passer bra med blitz. Du kan bruke DCR-250 på 52-67 mm filter-fronter (en ring med gjenger til å feste i) så det passer universalt med mange kamera der gripemekanismen får tak og du kan få fantastiske detaljer på det du tar bilde av da linsen har en høy optisk kvalitet. Mobil-linser har som regel variabel kvalitet. Har testet et par stykker og ble ikke videre imponert. God optikk koster. Betalte vel rundt 600 kr for den. https://www.scandinavianphoto.no/produkt/4131853/raynox/dcr-250-macro-snap-on-universal-52-67mm Om linsen ikke passer direkte finnes det konvertere av ulike typer. RX100 er også er godt kamera. Du får første utgaven av det rimelig og det har fremdeles god kvalitet. Om du vil bruke telefonen din kan du vurdere linser fra Apexel. Disse holder en grei kvalitet. https://www.aliexpress.com/wholesale?catId=0&SearchText=Apexel+macro Takk for tipset =) E bare det at 10 cm blir for langt unna når det kommer te det jeg bruker kameraet tel xD Vi snakker småperler her, på 1 mm og mindre enn det faktisk, så jeg trenger et som kan få fram detaljene i de ferdige arbeidene =P Eksempel lånt fra Google: E sånt bildekvalitet jeg trenger og det får jeg ikke te atm, det blir uklart der man trenger at det fokuserer =P Har allerede funnet et kamera jeg vurderer så får man se hva man ender opp med xD Men tusen takk for ALLE tips <3 Ska se på alle sammen Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Hvis du må ha så mye dybdeuskarphet kommer du nok ikke unna å bruke helst fullformat bildebrikke på DSLR. En del telefoner kan etterligne dette med varierende resultat, men det blir som regel ikke så bra som på demobildet. Ellers er det mye dynamikk i bilde, så det er nok tatt med et over snittet kamera med tilhørende god linse. Ser ikke ut som det er tiljukset med HDR-behandling. Ser en del som selger unna Canon 5D ganske rimelig. Dette vil mest sannsynlig gi deg det resultatet du vil ha. Alternativt kan du se etter kamera som har APS-C størrelse på sensor, f.eks 7D så slipper du fokus-stacking med flere bilder du syr sammen for å få et bilde med alle detaljene du vil ha i fokus. APS-C gir et større fokusområde som gjør det enklere og mindre arbeidskrevende å få gode bilder mot at bakgrunnen flyter litt mindre ut. 1 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 Ja, det ska jeg søke opp å finne mer ut av =) Tusen takk Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Jo, ser den, men de fleste toppmodeller idag er vel raske nok? Å lovprise en telefon fordi den bruker 0,2 sekunder mindre tid på å åpne en app enn andre telefoner blir å fokusere på litt feil ting. Ble vel litt missvisende. Poenget var at Samsung er overpriset og stappet med hardware og funksjoner som omtrent ingen bruker. Oneplus er mye raskere i bruk enn Samsungen, og koster halvparten. Var bare det jeg poengterte. Så om trådstarter vil ha ett bra kamera, så kan vedkommende spare penger på å få en bedre telefon og ett dedikert kamera for samme pris som en S9. Endret 13. april 2018 av Complexity Lenke til kommentar
kimare Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Hvis du må ha så mye dybdeuskarphet kommer du nok ikke unna å bruke helst fullformat bildebrikke på DSLR. En del telefoner kan etterligne dette med varierende resultat, men det blir som regel ikke så bra som på demobildet. Ellers er det mye dynamikk i bilde, så det er nok tatt med et over snittet kamera med tilhørende god linse. Ser ikke ut som det er tiljukset med HDR-behandling. Ser en del som selger unna Canon 5D ganske rimelig. Dette vil mest sannsynlig gi deg det resultatet du vil ha. Alternativt kan du se etter kamera som har APS-C størrelse på sensor, f.eks 7D så slipper du fokus-stacking med flere bilder du syr sammen for å få et bilde med alle detaljene du vil ha i fokus. APS-C gir et større fokusområde som gjør det enklere og mindre arbeidskrevende å få gode bilder mot at bakgrunnen flyter litt mindre ut. Tror nok en Canon 7d, Nikon D7000/D7100 eller Sony A77 Kan være veien å gå dersom han velger DSLR. Gjerne kombinert med en Tamron eller Sigma makro 50mm. Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 Jeg har sett på Canon EOS77D på Elkjøp sine sider idag og syns det ser fint ut te billig pris =) Fekk litt hakaslepp når jeg så prisene på Canon 5D Lenke til kommentar
vidor Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) 5D finnes i mange ulike utgaver. De første som kom i markedet kan du finne rimelige på bruktmarkedet, spesielt når proffene selger unna eldre utstyr. Hvis du trenger fokusdybden på demobildet så må du nok opp på fullformat og med den bildekvaliteten du vil ha trengs også svært god optikk. Det er også andre digitale fullformatskamera, men da garanterer jeg ikke kvaliteten. 5D vet jeg er bra. Du kan etterbehandle bildene du tar og få dem rimelig bra, men hvis du vil ha det enkelt og bra blir prisen deretter. Du kan jo vurdere å alliere deg med en proff fotograf og ta et session der istedet for å kjøpe alt fotoutstyret selv. Endret 13. april 2018 av vidor 1 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 13. april 2018 Forfatter Del Skrevet 13. april 2018 5D finnes i mange ulike utgaver. De første som kom i markedet kan du finne rimelige på bruktmarkedet, spesielt når proffene selger unna eldre utstyr. Hvis du trenger fokusdybden på demobildet så må du nok opp på fullformat og med den bildekvaliteten du vil ha trengs også svært god optikk. Det er også andre digitale fullformatskamera, men da garanterer jeg ikke kvaliteten. 5D vet jeg er bra. Du kan etterbehandle bildene du tar og få dem rimelig bra, men hvis du vil ha det enkelt og bra blir prisen deretter. Du kan jo vurdere å alliere deg med en proff fotograf og ta et session der istedet for å kjøpe alt fotoutstyret selv. Kjenner ingen proffe fotografer her i kommunen, kjenner kun en i hjem-kommunen min men jeg tror ikke han ville gjort jobben gratis. Så jeg foretrekker å gjøre det selv =) Jeg fant 5D bare te minst 24 000 og det blir for mye for et kamera jeg ikke kommer te å bruke te så mye mer enn kun smykkebilder uansett, så hvis du kan hjelpe meg å finne en 5D te under 10 000 så ville det vært fint =) Det Canon kameraet jeg vurderer koster 8 990 på Elkjøp akkurat nå =P Lenke til kommentar
vidor Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Har sett 5D til salgs for 8000. Det er en god pris. Disse kameraene er proffverktøy så de tåler en svært høyt antall eksponeringer, noe som gjør dem trygge å kjøpe på bruktmarkedet så lenge de ellers er i orden. De fleste DSLR har som regel gode muligheter så lenge du har god optikk, sånn sett kommer du godt ut med god optikk og et billigere kamera.Testet Sony Z2 mobil med DCR-250 tapet fast over linsen.Valgte å ta bilde av en seddel siden det er mye detaljer på den. Dette er tatt med lyset på mobilen og lettere etterredigert for å dra ut litt kontrast, fargekurvejusterte og skalerte bildet ned med lanczos for å bevare skarphet. Bildet kan etterbehandles mye mer enn dette for å få det til å poppe. Bildet er tatt litt på skrå med hensikt for å vise nærdybdefokus. Hvis du bruker godt lys sammen med Note 8 og DCR-250 kan du nok få ganske greie bilder. Så lenge du kan etterbehandlig. Dette er gjort i Gimp 2.8 som er gratis. Du kan trykke på bildet for større versjon. 1 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 14. april 2018 Forfatter Del Skrevet 14. april 2018 Stilig! Selv e jeg ikke noe fan av bilderedigering generelt, så jeg liker best å få fine bilder uten å måtte redigere etterpå. Synes det ødelegger magien ved bilder. Fotografering for meg e en magi, fordi de som klarer å ta utrolige bilder uten redigering e reine artister Så jeg kommer nok aldri te å sette meg inn i bilderedigering =) Ja, får gjøre et søk på finn når tida kommer at jeg får kjøpt meg et Tusen takk for utrolig gode tips! Setter kjempepris på det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå