Gå til innhold

Danskene vil ha subsidier for å få fart på elbilsalget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I tillegg til kjøpsfordeler burde de se på elnettet, Danskene har dyr strøm, så hver hjemmelader på elbiler burde være «smart grid» og fritak for en del av de grønne avgiftene på ladestrømmen. Da kan de selv utnytte vindkraften bedre, bruke elbiler aktivt i lastuttjevning samt gjør seg mindre oljeavhengig etterhvert som danskene sine egne oljefelt produserer midre olje.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bilkjøpere som bare tenker personlig gevinst? Det finnes vel ikke? Tesla hadde nok solgt like bra her i landet til dobbel pris.

 

Eller bare folk som vill kjøpe en miljøvennlig bil til tilsvarende priser med fossilene, kanskje? Det er ikke nevnt Tesla med ett eneste ord i artikkelen eller undersøkelsen. Men, janteloven står jo så høyt her til lands at folk ikke enser å se forskjellen på elbil og tesla.. 

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Bilkjøpere som bare tenker personlig gevinst? Det finnes vel ikke? Tesla hadde nok solgt like bra her i landet til dobbel pris.

 

Eller bare folk som vill kjøpe en miljøvennlig bil til tilsvarende priser med fossilene, kanskje? Det er ikke nevnt Tesla med ett eneste ord i artikkelen eller undersøkelsen. Men, janteloven står jo så høyt her til lands at folk ikke enser å se forskjellen på elbil og tesla.. 

 

Ja selvsagt. Janteloven kommer jo inn her :D Du mener og påstår altså at en skrotbil som Tesla hadde solgt like mye til dobbel pris? Eller misforstår jeg?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ja du missforstår, Danskene etterspør ikke en billig Tesla. De etterspør elbiler priset på lik linje med alternativene. Slik er det ikke i Danmark i dag. En e-up koster 100% mer enn en up, en e-golf koster 50% mer enn en golf osv. Det er her problemet ligger, det er bare du som tenker på Tesla.

Greit nok. Om batteribiler koster *mer* enn vanlige biler så er det selvsagt uheldig. Batteribiler bør absolutt ikke ha høyere avgifter enn andre biler. Endret av Vice
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Greit nok. Om batteribiler koster *mer* en vanlige biler så er det selvsagt uheldig. Batteribiler bør absolutt ikke ha høyere avgifter enn andre biler.

 

 

 

Det er jo derfor vi har de fordelene vi har her til lands, for å jevne ut prisene og gjøre det attraktivt for folk å velge elbil kontra fossilt. Dette var også situasjonen i Danmark, helt til de valgte å fase inn avgifter alt for tidlig og endte opp med denne fadesen av en ordning. Jeg skjønner Danskene veldig godt, de har lyst til å kjøre elbiler(for driverse grunner) men er ikke villig til å legge ut hundrevis av tusen ekstra for å gjøre det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er jo derfor vi har de fordelene vi har her til lands, for å jevne ut prisene og gjøre det attraktivt for folk å velge elbil kontra fossilt. Dette var også situasjonen i Danmark, helt til de valgte å fase inn avgifter alt for tidlig og endte opp med denne fadesen av en ordning. Jeg skjønner Danskene veldig godt, de har lyst til å kjøre elbiler(for driverse grunner) men er ikke villig til å legge ut hundrevis av tusen ekstra for å gjøre det.

Eller *problemet* vi har her til lands. Batteribiler betaler *mindre* avgift enn vanlige biler.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bilkjøpere som bare tenker personlig gevinst? Det finnes vel ikke? Tesla hadde nok solgt like bra her i landet til dobbel pris.

 

Åjoda, vi har fullt av mennesker som kjøper en liten bil, med lite i avgifter, i steden for en svær SUV som drikker som en svamp og ryker som en vulkan, bare for å spare penger. Ja, mange kjøper bruktbil for å spare enda mer...brukt, liten bil....snyltere??

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Det er jo derfor vi har de fordelene vi har her til lands, for å jevne ut prisene og gjøre det attraktivt for folk å velge elbil kontra fossilt. Dette var også situasjonen i Danmark, helt til de valgte å fase inn avgifter alt for tidlig og endte opp med denne fadesen av en ordning. Jeg skjønner Danskene veldig godt, de har lyst til å kjøre elbiler(for driverse grunner) men er ikke villig til å legge ut hundrevis av tusen ekstra for å gjøre det.

Eller *problemet* vi har her til lands. Batteribiler betaler *mindre* avgift enn vanlige biler.

 

 

Ja, for å gi bilene "likestilling" i pris. Uten dette får vi tilstandene Danmark har, altså labert salg. Og det kan ikke Norge ha, etter de målene de har satt. Da må avgiftene flyttes over til noe annet, eller så må pengene hentes i en annen  post osv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Det er jo derfor vi har de fordelene vi har her til lands, for å jevne ut prisene og gjøre det attraktivt for folk å velge elbil kontra fossilt. Dette var også situasjonen i Danmark, helt til de valgte å fase inn avgifter alt for tidlig og endte opp med denne fadesen av en ordning. Jeg skjønner Danskene veldig godt, de har lyst til å kjøre elbiler(for driverse grunner) men er ikke villig til å legge ut hundrevis av tusen ekstra for å gjøre det.

Eller *problemet* vi har her til lands. Batteribiler betaler *mindre* avgift enn vanlige biler.

 

Ser ikke problemet..

 

'Vanlige' biler har tross alt fått større avgiftsletter de siste åra enn det vi taper på at elbiler er avgiftsfrie. Og det er *før* vi begynner å regne på positive* helseeffekter ved å gå over til biler uten eksos..

 

 

 

 

*en negativ helseeffekt ved elbiler er alle de elbilhaterne som pådrar seg store lidelser utløst av irritasjonen de føler over at elbiler er avgiftsfrie..

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ja, for å gi bilene "likestilling" i pris. Uten dette får vi tilstandene Danmark har, altså labert salg. Og det kan ikke Norge ha, etter de målene de har satt. Da må avgiftene flyttes over til noe annet, eller så må pengene hentes i en annen  post osv.

Hvordan mener du at "likestilling" er mindre avgift/større subsidiering?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, for å gi bilene "likestilling" i pris. Uten dette får vi tilstandene Danmark har, altså labert salg. Og det kan ikke Norge ha, etter de målene de har satt. Da må avgiftene flyttes over til noe annet, eller så må pengene hentes i en annen  post osv.

Hvordan mener du at "likestilling" er mindre avgift/større subsidiering?

 

 

Mener at de er priset likt, slik at folk har ett fair alternativ. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Mener at de er priset likt, slik at folk har ett fair alternativ.

Enig. Avgifter bør være basert på den totale belastningen ditt kjøretøy har på miljøet. Men man har vel tilgode ennå å definere hva belastningen er.

Nei, avgifter bør være satt slik at man når målet man har. En prising etter eksternaliteter fører som oftest bare til at man får inn mye avgifter, men liten bevegelse for teknologien.

For eksempel vil for elbil med ditt system, avgiftslettesen være liten i starten og større etterhvert når batteriproduksjonen blir renere/mer energieffektiv. For teknologiutvikling trenger vi det omvente. Vi trenger mye støtte når teknologien er ny og umoden, og mindre når teknologien modnes og masseproduksjon driver prisene nedover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Nei, avgifter bør være satt slik at man når målet man har. En prising etter eksternaliteter fører som oftest bare til at man får inn mye avgifter, men liten bevegelse for teknologien.

For eksempel vil for elbil med ditt system, avgiftslettesen være liten i starten og større etterhvert når batteriproduksjonen blir renere/mer energieffektiv. For teknologiutvikling trenger vi det omvente. Vi trenger mye støtte når teknologien er ny og umoden, og mindre når teknologien modnes og masseproduksjon driver prisene nedover.

Så målet ditt er?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...