Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fysikkpensum

Anbefalte innlegg

Leser nå om astrofysikk, og for å si det sånn så er fysikkpensum både enormt og avansert. Det får meg til å lure på hvor mye jeg skal kunne av dette til muntlig eksamen?

Det er så massivt. Alt fra utstrålt effekt, utstrålingstetthet, innstrålingstetthet, Stefan-boltzmanns lov, planckkurver, termofysikkens lover, arbeid ved volumendring, Wiens forskyvningslov, reaksjonstyper, tusen navn på stjerner med forskjellige prosessor med forskjellige gasser.

Det her er bare litt av innhold i løpet av bare siste 20 sider i boka, og jeg blir nesten fortvilet og tenker ''skal jeg kunne ALT dette her?''

Det er også så latterlig mange konstanter med alle slags verdier. Hvis jeg prøver å lære meg alt dette her grundig så går det bare i surr og jeg blir nesten gal. Har ikke vært i nærheten av noe slikt i løpet av 13 års skolegang. Så er det bare meninga at jeg skal kunne drøfte alt litt lett, eller er det forventa at jeg skal sitte å kunne alt med en enorm forståelse og ramse opp alt av fakta?

For eksempel mekanikk gikk greit, det var mye, men med litt pugging går det å kunne utregninger, formler og kunnskap om dette. Men så kommer termofysikk, astrofysikk og kosmologi med sider fulle av utregninger, formler, konstanter, og pugge-tekst. Hjelp.

Kan noen berolige og si at det ikke er forventa å ha stålkontroll på absolutt alt av informasjon de spyr ut i disse kapitlene? Plis

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...