Tabby Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hei Noen som har kjennskap til hvilke regler en kommune og et statlig organ må forholde seg til når det gjelder å besvare henvendelser? 1. Hvilke svarfrister gjelder? Må kommunen/staten svare innen en viss frist og i hvilken lov finner jeg det? 2. Er det forskjell på "brev" på papir via posten og e-post? 3. Hvis man får et svar som ikke er et svar, feks. "vi har mottatt din henvendelse og vil svare så fort vi kan" gjelder det da noen frister for å få et ordentlig svar? 4. Hvis man har fått et slags svar, men ønsker mer opplysninger eller har kommentarer - gjelder det da noen frister? Blir litt frustrert av å vente på kommunen... Tabby Lenke til kommentar
Sp1ke Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Så vidt meg bekjent, er det forvaltningslova som gjeld. Les litt på kapittel tre: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1967-02-10#KAPITTEL_3 Med mindre det er angitt i eigen lov, er det ikkje ei konkret frist utover "uforholdsmessig lang tid" som krever foreløpig svar med varsel om lang behandling. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 1. Det er ikke i all offentlig virksomhet i kommune/stat som forvaltningsloven gjelder når det kommer til prosessuelle og materielle rettigheter. Men når du har rettet en henvendelse till kommunen, som f.eks en søknad om noe som genrerer et enkeltvedtak, f.eks søknad om omsorgstjenester, er svarfristen en måned. 2. Nei, det er ingen forskjell, en henvendelse er en henvendelse. Du kan fremsette en henvendelse muntlig også. 3. Se punkt 1. Du kan lese mer her: https://lovdata.no/NL/lov/1967-02-10/§11a 4. Nei, du kan komme med tilleggsopplysninger når som helst, uten at fristen forlenges. Lenke til kommentar
Tabby Skrevet 16. april 2018 Forfatter Del Skrevet 16. april 2018 Hei Takk for svar! Det ser ut til at reglene for offentlige svarfrister er nokså "ullne". Jeg får smøre meg med tålmodighet en stund til inntil jeg synes det blir "uforholdsmessig" lenge. Tabby Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 1. Det er ikke i all offentlig virksomhet i kommune/stat som forvaltningsloven gjelder når det kommer til prosessuelle og materielle rettigheter. Men når du har rettet en henvendelse till kommunen, som f.eks en søknad om noe som genrerer et enkeltvedtak, f.eks søknad om omsorgstjenester, er svarfristen en måned. 2. Nei, det er ingen forskjell, en henvendelse er en henvendelse. Du kan fremsette en henvendelse muntlig også. 3. Se punkt 1. Du kan lese mer her: https://lovdata.no/NL/lov/1967-02-10/§11a 4. Nei, du kan komme med tilleggsopplysninger når som helst, uten at fristen forlenges. Har du noen eksempler på offentlig virksomhet i kommune/stat hvor forvaltningsloven ikke gjelder? Ellers finnes det noen spesialfrister i blant annet plan og bygningslov men forvaltningsloven gjelder vel for alle andre tilfeller der særlov ikke sier noe? Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 18. april 2018 Del Skrevet 18. april 2018 Det er ikke i all offentlig virksomhet i kommune/stat som forvaltningsloven gjelder når det kommer til prosessuelle og materielle rettigheter. Har du noen eksempler på offentlig virksomhet i kommune/stat hvor forvaltningsloven ikke gjelder? Ellers finnes det noen spesialfrister i blant annet plan og bygningslov men forvaltningsloven gjelder vel for alle andre tilfeller der særlov ikke sier noe? Jeg sier ikke at forvaltningsloven i sin helhet ikke gjelder. For så vidt svarer du også greit på spørsmålet selv, særlovgivning kan regulere både saksbehandlingsregler og materielle rettigheter. Typiske eksempler på dette er helselovene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå