AnonymDiskusjon Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hei. Jeg har ca. 1.9 mil i boliglån på en bolig som er verdivurdert til 2,2. Renten på boliglånet mitt er rundt 2 %, effektiv. 25 års nedbetaling. Jeg har også et billån på rett i overkant av 100.000. Bilen er verdt ca. 150.000. Renten på billånet er rundt 5%. Jeg har ca. 4 år igjen på dette lånet. Jeg har ca. 30.000 i frie midler (buffer og BSU ekskludert) Hvordan blir jeg kvitt dette billånet på den mest økonomiske måten, uten å selge bilen? Jeg bør helt sikkert bruke de 30k og betale ned med det, men det står jo fortsatt igjen 70k. Kan/bør jeg ta opp rammelån på boligen på 70, og betale ned resten? Tips og triks i alle former og fasonger tas i mot med åpne armer! Anonymous poster hash: 82440...847 Lenke til kommentar
Kajac Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hvis du har nedbetalt nok på boliglånet kan du vel ta pant i boligen? Lenke til kommentar
MrL Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Hvis du har 1.9 i lån på en bolig til 2.2, så har du jo knapt dekket egenkapital prosenten - og kan ihvertfall ikke få et rammelån..? De fleste rammelån krever at minst 40% av boliglånet betalt ned. Rammelån har også økt rente, så spørs om det hadde vært uansett ulønnsomt på så liten sum. Tror du bare bør konsentrere deg om å nedbetale lånet så mye du kan hver mnd. Endret 12. april 2018 av MrL 1 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Ettersom du har skaffet deg en buffer og har frie midler utover dette antar jeg at du har en nokså sunn og veldrevet økonomi med god likviditet - med dagens rente. Det er mange som ser seg blinde på verdistigningen innen eiendom, men med så stort lån i forhold til boligens verdi skal det ikke store fallet til før lånet er i nærheten av verdien dvs 100%. Jeg hadde nok beholdt bufferen og betalt inn på billånet uten noen refinansiering av boligen. Samtidig hadde jeg vurdert om det hadde vært fornuftig å benytte en del av bufferen om den er stor nok - til å betale ned mer på billånet. Men jeg hadde vært forsiktig med å bruke mer enn nødvendig fra bufferen. Jeg hadde prioritert å betale ned så mye gjeld som mulig mens renten fortsatt er lav for å oppnå størst mulig langsiktig økonomisk frihet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå