Odd R. Valmot Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Skal bli best i Europa: Oslo skal ha 70 elbusser i drift innen neste sommer 2 Lenke til kommentar
missi Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Det er vel ingen grunn for å velge noe som helst annet en helektriske busser for bytrafikk i dag. Velger en noe annet bør en se seg etter ny jobb. 8 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Om det er minimalt med pantografer som forurenser bybildet, så er det greit. Aller helst skulle det aldri vært noen ledninger i lufta, men det blir teknisk og lkonomisk vanskelig. 1 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 På tide å bli kvitt trikken. 3 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Flott for miljøet i Oslo. Selv om 5-6 timer i døgnet er usedvanlig kort bruk av så dyre busser. "Elbussene skal først og fremst brukes i rushtiden, som betyr en driftstid på fem til seks timer i døgnet." Men nullutslipp-alternativet, som kan kjøre vanlig driftstid, blir nok alternativet for for resten av kollektivtransporten, inkl. drosjer, om ikke så lenge. 1 Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Flott for miljøet i Oslo. Selv om 5-6 timer i døgnet er usedvanlig kort bruk av så dyre busser. Nå gjetter jeg bare, men det kan jo være at behovet i rushtiden er såpass stort at det uansett er behov for mer materiell da enn resten av døgnet, og at man for å unngå mer problemer enn nødvendig gir de mindre arbeid i starten. Da kan de fases inn med flere timer etter hvert, når barnesykdommene er kurert. Det er jo alltid noen oppstartsutfordringer. Men det kan jo også tenkes at det er pga. batterikapasitet og at kjøretiden er begrenset. I tilfelle er det dumt, man bør teste ut busser som er fullverdige dieselbusserstattere. 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Lurer på om de denne gangen innstalerer en alternativ energikilde til oppvarming. Det er egentlig idiotisk å bruke batteri til dette. Enten man bruker bio eller fossil vil virkningsgrad være høy og forurensing være minimal når fuel blir brukt til oppvarming. En buss om vinteren trenger minst 10-20kw til å holde ruter klare og noe lunde temperatur inni bussen. Skal dette taes fra batteri vil det kreve 50 til 100kwh ekstra batteri. En propanflaske på 11 kg vil gjøre jobben. 1 Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 På tide å bli kvitt trikken. Hvorfor det? Hva hvis elbussen kunne lade der det er kjøreledning for trikk?Sette ned stålhjul i trikkesporet foran på bussen, løfte opp forhjulene, så får man både jording til kjørelinjen og at pantografen ligger riktig på kjørelinjen. 1 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Har tenkt på det lenge: ett metallhjul i ett av trikkeskinnene holder sikkert. Hjulet sitter på en svingarm under bussen som gjør at bussen kan svinge til høyre og venstre litt og vike unna små hindringer uten ladestopp. Ved bruk av høyre skinne og svingarm montert venstre under bussen holder det kanskje for fortsatt lading i busslommer noen steder. Endret 12. april 2018 av trikola Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Lurer på om de denne gangen innstalerer en alternativ energikilde til oppvarming. Det er egentlig idiotisk å bruke batteri til dette. Enten man bruker bio eller fossil vil virkningsgrad være høy og forurensing være minimal når fuel blir brukt til oppvarming. En buss om vinteren trenger minst 10-20kw til å holde ruter klare og noe lunde temperatur inni bussen. Skal dette taes fra batteri vil det kreve 50 til 100kwh ekstra batteri. En propanflaske på 11 kg vil gjøre jobben. flasken bærer jo over dobbelt av energimengden, så det er jo sløserier. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Lurer på om de denne gangen innstalerer en alternativ energikilde til oppvarming. Det er egentlig idiotisk å bruke batteri til dette. Enten man bruker bio eller fossil vil virkningsgrad være høy og forurensing være minimal når fuel blir brukt til oppvarming. En buss om vinteren trenger minst 10-20kw til å holde ruter klare og noe lunde temperatur inni bussen. Skal dette taes fra batteri vil det kreve 50 til 100kwh ekstra batteri. En propanflaske på 11 kg vil gjøre jobben. Står i flere artikler at enkelte av bussene er planlagt med varme via biodiesel, på de rutene det er behov for det. Endret 13. april 2018 av Tastaturskriver Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Om det er minimalt med pantografer som forurenser bybildet, så er det greit. Aller helst skulle det aldri vært noen ledninger i lufta, men det blir teknisk og lkonomisk vanskelig. Det er ikke snakk om trolleybusser. Pantograf brukes kun til lading på endeholdeplass. Ingen ledninger i luften noe sted. 3 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Lurer på om de denne gangen innstalerer en alternativ energikilde til oppvarming. Det er egentlig idiotisk å bruke batteri til dette. Enten man bruker bio eller fossil vil virkningsgrad være høy og forurensing være minimal når fuel blir brukt til oppvarming. En buss om vinteren trenger minst 10-20kw til å holde ruter klare og noe lunde temperatur inni bussen. Skal dette taes fra batteri vil det kreve 50 til 100kwh ekstra batteri. En propanflaske på 11 kg vil gjøre jobben. En luft/luft varmepumpe vil gjøre energibehovet vesentlig lavere. 3 Lenke til kommentar
High-Fidelity Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Spørs om ikke en rekkeviddeforlenger med hydrogen hadde vært en langt bedre investering. Eller en ren hydrogenbuss. En buss med stort, veldig tungt og dyrt batteri med relativt kort rekkevidde virker som en lite gjennomtenkt løsning. 1 Lenke til kommentar
Tastaturskriver Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Spørs om ikke en rekkeviddeforlenger med hydrogen hadde vært en langt bedre investering. Eller en ren hydrogenbuss. En buss med stort, veldig tungt og dyrt batteri med relativt kort rekkevidde virker som en lite gjennomtenkt løsning. Begge deler er testet i Oslo i en årrekke og man endte opp med at det beste valget var rene batteribusser med og uten varmeapparat på biodiesel. 5 Lenke til kommentar
0AAVKDA1 Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 På tide å bli kvitt trikken. Tenker du på de gamle Gøteborgstrikkene? De kan jo selges til Rogaland Fylkeskommune, hvor det er en egen trikkeklan som ivrer etter å legge sviller i veien for privatbilismen, koste hva det koste vil... For sikkerhetsskyld, er trikkesporet planlagt og traseen i full gang med å ekspropiere seg langs NSB sitt dobbeltspor de 16 kilometrene mellom Stavanger og Sandnes! 1 Lenke til kommentar
teitur Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) Tenker du på de gamle Gøteborgstrikkene? De gamle Gøteborgtrikkene er da borte fra Oslo for lenge siden. Endret 13. april 2018 av teitur Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå