drjazz Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Skal primært brukes til VR. Jeg har aldri overklokket, og vet ikke om jeg kommer til å gjøre det. Begge PCene er til samme pris og når toppen av budsjettet mitt på 20000. Her er en: https://www.komplett.no/product/11251/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-xtreme/komplett-gamer-xtreme-a250?offerId=KOMPLETT-310-11251# Her er den andre: https://www.proshop.no/Stasjonaer-Dutzo-konfigurerbar-gamer-PC/Dutzo-Inferno-RGB/8020341 Bilder for rask sammenligning av specs: https://imgur.com/a/bPnTm Endret 12. april 2018 av drjazz Lenke til kommentar
drjazz Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Komplett sier de har satt ned prisen på den første 7000.-, så dersom den er best lurer jeg også på hva som gjør dette? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Proshop sin er en bedre gamingpc da 8700K generelt ligger et bra stykke foran 1800X hos komplett. Lenke til kommentar
drjazz Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Proshop sin er en bedre gamingpc da 8700K generelt ligger et bra stykke foran 1800X hos komplett. Takk for svar. Ut i fra et søk på begge prossessorene ser jeg nå det samme, ja. Hva med de andre delene? Vet du om det er en merkbar forskjell i kvalitet på den fra komplett kontra proshop? Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Det ser ut som om begge bruker kvalitetsdeler fra kjente produsenter, kabinett, vifte etc kjenner jeg ikke så godt til, men for en langsiktig god VR-opplevelse ville jeg valgt proshop sin, selv om også komplett sin er ei bra maskin Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 OBS, ser at proshop sin mangler windows og ikke har HDD. Hva med denne? https://www.proshop.no/Stasjonaer-Dutzo-konfigurerbar-gamer-PC/Dutzo-Volt-RGB-ITX/8020352 Bytt ut skjermkort med 1070ti, det yter svært nærme 1080 og evt sett i 8600K-cpu, 2 tb hdd og 16GB ram pluss windows så er du oppe i litt under 18 000 totalt for en pc som yter svært likt den andre fra proshop og litt bedre enn komplett sin Lenke til kommentar
Mickey_OT Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Den fra proshop Hdd er ikke så dyrt og man vil få en win 10 oem nøkkel for noen hundre lapper. 1080 8700K G.Skill TridentZ RGB DDR4-3000 C15 DC - 16GB rimelig bra ram Lenke til kommentar
drjazz Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Takk for hjelpen begge to. Har allerede en Windows 10 home lisens som jeg har kjøpt tidligere. Kommer ikke til å bruke den maskinen den lisensen er aktivert på når jeg kjøper ny PC. Det stemmer at denne kan deaktiveres og aktiveres på den nyeste? Regner med at windows 10 home og drivere ikke er så vanskelig å få i gang på pcen fra proshop? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 For å sette ting litt i perspektiv: 8700K er riktignok raskere enn 1800X til gaming, dersom man spiller nyere titler i 1080p, med ultra kvalitet preset, og man har et GTX1080Ti. Dersom man har et tregere skjermkort enn GTX1080Ti, så minsker forskjellen drastisk. Og forskjellen forsvinner fullstendig selv med GTX1080Ti, dersom man spiller i oppløsninger godt over 1080p. I 1440p kan man knapt måle noen forskjell i fps, og i 3440 x 1440p, og 4K, så er det null forskjell. Komplett maskinene har i slikt lys en del fordeler som taler for den: En ordentlig 3 års garanti, litt raskere (men mye høyere IOPS), og dobbelt så stor SSD, HDD, Windows lisens, en del bedre ytelse i enkelte produktivitets programmer, og fremtidig oppgraderings muligheter da AM4 sokkelen støttes av AMD frem til minst år 2020. RyZen 3+ er altså CPU'er som vil være mulig å oppgradere til senere uten å bytte HK/RAM. Dessverre er 2666MHz RAM'en som følger med Komplett maskinen den ene tingen som taler mot den. En Ryzen CPU bør minst ha 3200MHz CL14 RAM.. Proshop maskinen er ellers en artig mulighet til å gå for RX Vega skjermkort uten at det koster en arm og et ben. Bare 1600 Kr i mellom (Komplett skal ha ~3500KR!! ekstra for Asus ROG), så får man Red Devil versjon av Vega 64. Som for det meste måler seg greit mot GTX1080, men grisebanker det på kryptocoin mining, og et par spill som klarer å nyttiggjøre seg det havet av Shadere som Vega 64 har. Men enda viktigere. Med Vega 64 kan man kjøpe seg en Samsung skjerm med Freesync, og nyte det beste oppnåelige bildet innen data for øyeblikket. Personlig er jeg gamer, og ville nok gått for Proshop versjonen med Vega 64 skjermkort og Freesync skjerm. Men jeg har også ~2000 BluRay plater som jeg gjerne skulle ha kodet om til HEVC for å lagre på HDD. Og der mener jeg Ryzen CPU'en ville spart meg for hundrevis om ikke tusenvis av timer.. 1 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 For å sette ting litt i perspektiv: 8700K er riktignok raskere enn 1800X til gaming, dersom man spiller nyere titler i 1080p, med ultra kvalitet preset, og man har et GTX1080Ti. Dersom man har et tregere skjermkort enn GTX1080Ti, så minsker forskjellen drastisk. Og forskjellen forsvinner fullstendig selv med GTX1080Ti, dersom man spiller i oppløsninger godt over 1080p. I 1440p kan man knapt måle noen forskjell i fps, og i 3440 x 1440p, og 4K, så er det null forskjell. Komplett maskinene har i slikt lys en del fordeler som taler for den: En ordentlig 3 års garanti, litt raskere (men mye høyere IOPS), og dobbelt så stor SSD, HDD, Windows lisens, en del bedre ytelse i enkelte produktivitets programmer, og fremtidig oppgraderings muligheter da AM4 sokkelen støttes av AMD frem til minst år 2020. RyZen 3+ er altså CPU'er som vil være mulig å oppgradere til senere uten å bytte HK/RAM. Dessverre er 2666MHz RAM'en som følger med Komplett maskinen den ene tingen som taler mot den. En Ryzen CPU bør minst ha 3200MHz CL14 RAM.. Proshop maskinen er ellers en artig mulighet til å gå for RX Vega skjermkort uten at det koster en arm og et ben. Bare 1600 Kr i mellom (Komplett skal ha ~3500KR!! ekstra for Asus ROG), så får man Red Devil versjon av Vega 64. Som for det meste måler seg greit mot GTX1080, men grisebanker det på kryptocoin mining, og et par spill som klarer å nyttiggjøre seg det havet av Shadere som Vega 64 har. Men enda viktigere. Med Vega 64 kan man kjøpe seg en Samsung skjerm med Freesync, og nyte det beste oppnåelige bildet innen data for øyeblikket. Personlig er jeg gamer, og ville nok gått for Proshop versjonen med Vega 64 skjermkort og Freesync skjerm. Men jeg har også ~2000 BluRay plater som jeg gjerne skulle ha kodet om til HEVC for å lagre på HDD. Og der mener jeg Ryzen CPU'en ville spart meg for hundrevis om ikke tusenvis av timer.. Spare hundrevis/tusenvis av timer på å rippe 2000 bluray plater? Hvilket program ripper du med og til hvilken lagringsenhet skal du rippe? Hvor skal du lagre som er raskere å lagre til, enn CPU/Minne klarer? Ellers har jeg noen kommentarer: 3 års garanti er ikke så viktig, alt i Norge har 5 års reklamasjon Hvis du skal dra inn FPS og 1080 Ti, vil jeg påpeke at det du her påpeker er at når du har et dårlig skjermkort får du færre FPS (da er det CPUen som begrenser). Men når du har et bedre skjermkort som 1080 TI, har du flere FPS med i7. Dette betyr i praksis at i7 er bedre til gaming enn Ryzen du snakker om. Man kan faktisk med denne logikken kjøre på en enda billigere CPU og kjøre på 1080 Ti, fremfor å kjøre på raskeste CPUen og kjøre på billigere GPU (hvis man skal prioritere gaming). RAM som du påpeker er noe AMD Ryzen er ganske "hårsår" på, det er ikke alle minnebrikker som virker bra på den og derfor er det ganske dyrt å kjøpe de som fungerer best. G.Skill sine skal visst fungere best, de med Samsung brikker. Må ellers påpeke at om et par dager lanseres 2700X (AMD), ryktet er at den skal gjøre det bedre i gaming enn 1800x. AM4 støtte frem til 2020 er ikke så mye å snakke om, om et par dager lanseres som sagt Ryzen 2 (2700X mfl) og da må man ha nytt hovedkort med chipsettet X470 for å dra nytte av ytelsen og de nye featuresene. Man kan i teorien koble den i et eldre HK med biosoppdatering, men det er å skyte seg i foten (går glipp av ytelse/features). Klart at man kan si at man kan ta den gamle CPUen inn i et nytt X470 hovedkort, men så er jo spørsmålet hvorfor noen vil gjøre det. Eneste årsaken må jo være hvis det gamle hovedkortet ryker, men da vil jo uansett forrige generasjon HK være billigere og gi den ytelsen CPUen klarer å dra nytte av. Så jeg ser liksom ingen "gain" i denne kompabiliteten her, siden man ikke tjener noe på den. Jeg håper 2700X yter bedre enn i7 8700K, i så fall skal jeg kjøpe den. Men den må KNUSE 8700K i spill, ellers kjøper jeg 8700K eller venter. Jeg er litt usikker, jeg vil uansett ikke merke noe forskjell i gaming siden jeg har mer FPS i alle spill enn skjermen min klarer å vise i dag. I tillegg spiller jeg ca 1 time i måneden, men det er jo morsomt å fikle med maskinen da. Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 PS: Årsaken for at jeg vurderer å vente er rett å slett:Jeg vet det er på vei ny, dobbelt så rask PCI-e. Ryktet er at den kommer i 2018, men jeg har ikke klart å finne bekreftelser.Hvis jeg skal gjette, vil Intel droppe nye hovedkort med nytt chipsett. Coffe Lake ble vel droppet før planlagt, som et mottiltak mot Ryzen. De hadde egentlig tenkt å matche den med et nytt chipsett også, var ryktet.Men PCI versjon 4 skal være dobbelt så rask som 3, den skal i teorien erstattes 2 år etterpå av versjon 5 som igjen skal være dobbelt så rask. I tillegg blir det lavere latency og flere PCI-lanes.Dette med antall lanes er jo litt viktig når folk har M.2 disker, raske GPUer osv. Mange hovedkort har i dag 20-24 lanes og GPUen kan stikke av med 16 av dem. Så har man noen lanes til M.2 Kort osv. Så man har ikke så mye å gå på i dag.Men klart at en GPU kan klare seg med kanskje 8, så fremt man har hovedkort som kan kjøre 8/8 på PCI-E X16. Men man er uansett i dag på et brytningspunkt hvor man ikke har mer kapasitet enn man strengt tatt trenger. Drar man inn E-GPU i bildet er jo dette også veldig relevant, versjon 4 kan jo da muliggjøre ekstern GPU med helt annen ytelse enn i dag. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Spare hundrevis/tusenvis av timer på å rippe 2000 bluray plater? Hvilket program ripper du med og til hvilken lagringsenhet skal du rippe? Hvor skal du lagre som er raskere å lagre til, enn CPU/Minne klarer? Ellers har jeg noen kommentarer: 3 års garanti er ikke så viktig, alt i Norge har 5 års reklamasjon Hvis du skal dra inn FPS og 1080 Ti, vil jeg påpeke at det du her påpeker er at når du har et dårlig skjermkort får du færre FPS (da er det CPUen som begrenser). Men når du har et bedre skjermkort som 1080 TI, har du flere FPS med i7. Dette betyr i praksis at i7 er bedre til gaming enn Ryzen du snakker om. Man kan faktisk med denne logikken kjøre på en enda billigere CPU og kjøre på 1080 Ti, fremfor å kjøre på raskeste CPUen og kjøre på billigere GPU (hvis man skal prioritere gaming). RAM som du påpeker er noe AMD Ryzen er ganske "hårsår" på, det er ikke alle minnebrikker som virker bra på den og derfor er det ganske dyrt å kjøpe de som fungerer best. G.Skill sine skal visst fungere best, de med Samsung brikker. Må ellers påpeke at om et par dager lanseres 2700X (AMD), ryktet er at den skal gjøre det bedre i gaming enn 1800x. AM4 støtte frem til 2020 er ikke så mye å snakke om, om et par dager lanseres som sagt Ryzen 2 (2700X mfl) og da må man ha nytt hovedkort med chipsettet X470 for å dra nytte av ytelsen og de nye featuresene. Man kan i teorien koble den i et eldre HK med biosoppdatering, men det er å skyte seg i foten (går glipp av ytelse/features). Klart at man kan si at man kan ta den gamle CPUen inn i et nytt X470 hovedkort, men så er jo spørsmålet hvorfor noen vil gjøre det. Eneste årsaken må jo være hvis det gamle hovedkortet ryker, men da vil jo uansett forrige generasjon HK være billigere og gi den ytelsen CPUen klarer å dra nytte av. Så jeg ser liksom ingen "gain" i denne kompabiliteten her, siden man ikke tjener noe på den. Jeg håper 2700X yter bedre enn i7 8700K, i så fall skal jeg kjøpe den. Men den må KNUSE 8700K i spill, ellers kjøper jeg 8700K eller venter. Jeg er litt usikker, jeg vil uansett ikke merke noe forskjell i gaming siden jeg har mer FPS i alle spill enn skjermen min klarer å vise i dag. I tillegg spiller jeg ca 1 time i måneden, men det er jo morsomt å fikle med maskinen da. Litt usikker på hva du mener med en del av tingene her, men jeg skal forsøke å svare så godt jeg kan.. Jeg skrev ikke at jeg skulle "rippe" BluRay platene, men kode dem om til HEVC for lagring på HDD. Når man kommer opp i et par tusen plater, så tar det faktisk plass. Både fysisk og digitalt. Og det ser rett og slett dumt/stygt ut i stua med masse plater i hyller over alt. Og det er litt upraktisk å ha dem i boden.. Så jeg har en stund tenkt på å flytte platene over på HDD i en server, og streame dem i stedet. Men jeg har en 78" 4K TV, som jeg sitter ganske nærme. Så Netflix etc. er forbeholdt TV'en på soverommet. I stuen vil jeg ha så høy bitrate/kvalitet som mulig. Nå, om man bare ripper en BluRay plate over på HDD mer eller mindre bit for bit, så tar det en del plass. Om vi tar utgangspunkt i ~30GB i gjennomsnitt på en film, uten ekstra materialet. Så er 2000 BluRay plater det samme som ~60TB. Altså for eksempel 10 stk. 6TB disker, eller 6 stk. 10TB disker, eller 8 stk. 8TB disker. I pris per TB snakker vi altså om minst 16 500 Kr, da 8TB diskene gir mest per krone. Men koder man om til HEVC, skal man kunne få samme kvaliteten (sies det) på ca. halvparten av plassen. Og altså en besparelse på rundt 8250 Kr, bare i HDD'er. Så det er det jeg har undersøkt litt muligheten for, og hva som er best til det formålet. Problemet er at det er litt vanskelig å garantere "lossless" omkoding. Og at mange review websider bare kjører den samme gamle testen sin som de har gjort i årevis, fordi der har de gamle data liggende de kan sammenlikne med, uten å gjøre hele jobben om igjen. Det viser seg da, at tester som viser at Ryzen er bedre på omkoding av BluRay format til HEVC, ikke nødvendigvis forteller hele sannheten. Jeg har etter mer undersøkelser funnet at Handbrake som er det vanligste programmet som det testes med, ikke har hatt støtte for AVX512. Og at det er årsaken til at Ryzen har kommet bedre ut av omkodings testene enn Kaby Lake CPU'ene. Med andre omkodings programmer som støtter AVX512 snus bilde på hodet, og det er Kaby Lake som trekker lengste strådet.. Med god margin.. Så argumentet mitt om å spare tid, faller i dass uansett. Men jeg er ikke sikker på om det var dette du henviste til? Ellers har ikke jeg behov for 3 års garanti, men "alle" som trenger råd om hvilken maskin som er best, gjør det. 3 års "fire and forget" garanti er helt fantastisk deilig. Jeg kjøpte en brukt PC med intakt garanti for en stund tilbake. Å bare bestille en retur kartong fra Komplett når den røyk, og få tilbake en fix ferdig fixet PC i posten var rett og slett skjønt.Og for de som ikke kan fikse selv, så er det vel verdt pengene.. Når det gjelder FPS og 1080Ti, så skjønner jeg overhodet ikke hvor du vil. Men jeg kan utdype hva jeg mente. Altså, normalt så tenker jeg at de som har råd til, og kjøper en CPU til ~3500Kr har også råd til en 1440p skjerm. Og at de gamer i minst den oppløsningen. Vi ser også blant entusiaster at oppløsninger som 3440 x 1440 og 4K blir mer og mer vanlige. Selv spiller jeg RPG i 4K på TV'en, og FPS i 1440p på TN panel. Også har jeg en 3440 x 1440 med VA panel til "ymse". Nå, til de aller fleste spillene mine, så vil jeg ikke dra nytte av en 8700K fremfor en 1800X i disse oppløsningene. Kanskje marginalt i noen få titler i den laveste oppløsningen. Men that's it.. Så om man har en produktivitets applikasjon som en bruker mye, og som kjører f.eks. 15% raskere på 1800X. Så gir det i mine øyne større mening å ta med seg de 15% der, enn de 5% ekstra fps man får i 3 spill i 1440p.. Men som jeg altså gjorde et poeng av, var at disse PC'ene som sammenliknes ikke en gang har et GTX1080Ti, som er ~30-35% raskere i gjennomsnitt, enn et GTX1080, som står i de aktuelle maskinene. Altså vil GPU bli flaskehalsen tidligere i disse maskinene, enn i reviews som tester CPU med GTX1080Ti. Så det jeg sier er at om man klarer å gjøre et 1080Ti til flaksehalsen i høy oppløsning, så er ihvertfall et GTX1080 flaskehalsen, ganske mye tidligere enn det igjen. Når det gjelder RAM, så synes jeg ikke Flare X brikkene er spesielt dyrere. De har tross alt mye strammere timings på latency, så man får jo faktisk noe for de hundrelappene ekstra. Og om man hadde spandert Flare X brikker på en Intel basert maskin, så ville de strammere timingene hjulpet i enkelte programmer og spill der også. Her er et greit 3200MHz sett for Ryzen til 2290,- Til sammenlikning ser vi at det billigste 3200MHz kit'et koster 1878,- Men som sagt, det er jo CL16 brikker, og det er CL16 brikker alt sammen helt opp til 2190,- Der man har et CL15 kit. i tillegg skal visst Flare X brikkene være garantert Samsung b-die som mer eller mindre garanterer at de kan klokkes til ~3600MHz. Om man bruker det eller ei. Så er brikkene rett og slett verdt det de koster ekstra.. At 2700X lanseres snart er klart et argument. Men det er da også grunnen til at man får 7000 Kr i rabatt på komplett maskinen med 1800X.. Man kan altså kjøpe 1. stk 2700X "gratis" for pengene man "sparer" på komplett maskinen. Og så selge 1800X'en for ~2500Kr for eksempel. Man er fremdeles ganske mange tusen i pluss. Så da er det plutselig ikke så mye argument lenger likevel. X370 hovedkortet kan man også oppgradere til X470 uten å ha brukt opp det man sparte.. Ellers er AM4 fremtids kompatibilitet klart et argument. Kanskje ikke like mye når man begynner på 1800X. Men forestill deg at man begynner med en 1400X, og kan oppgradere til en "4700X" i 2020. Da er det mye mere ytelse man får, enn man taper. Ja, det vil kanskje til og med gi mening å oppgradere fra 1800X. Kanskje "4800X" er en 10 eller 12 kjerners sak? Poenget er til syvende og sist, at det er en "feature" som Intel ikke har, og det kan ikke være negativt å tilby noe som du ikke trenger å benytte. Men som potensielt vil være greit å kunne.. Ellers kommer ikke 2700X til å "knuse" 8700K i noe spill. Kanskje i noen få strategi spill, om vi måler i tiden maskinen bruker på å regne ut AI sin tur. Men i fps, så vil 8700K forbli kongen på haugen i denne omgang. Men ikke i 4K, der vil det ikke ha noe å si. Og omtrent for å få det målbart, vil review sites måle i 1080p, med "Ultra" preset, som de må, for å kåre en vinner.. Men det er helt greit det. Det kan jo være at det gir en indikasjon om fremtidig ytelse. Ellers har jeg selv også tenkt å vente på PCIe4.0. Men ut fra ryktene kommer de første produktene seint i 2019, og ikke noe "mainstream" før litt ut i 2020.. Så vi får se hvor lenge jeg klarer å holde meg.. Lenke til kommentar
varra Skrevet 22. april 2018 Del Skrevet 22. april 2018 PS: Årsaken for at jeg vurderer å vente er rett å slett: Jeg vet det er på vei ny, dobbelt så rask PCI-e. Ryktet er at den kommer i 2018, men jeg har ikke klart å finne bekreftelser. Hvis jeg skal gjette, vil Intel droppe nye hovedkort med nytt chipsett. Coffe Lake ble vel droppet før planlagt, som et mottiltak mot Ryzen. De hadde egentlig tenkt å matche den med et nytt chipsett også, var ryktet. Men PCI versjon 4 skal være dobbelt så rask som 3, den skal i teorien erstattes 2 år etterpå av versjon 5 som igjen skal være dobbelt så rask. I tillegg blir det lavere latency og flere PCI-lanes. Dette med antall lanes er jo litt viktig når folk har M.2 disker, raske GPUer osv. Mange hovedkort har i dag 20-24 lanes og GPUen kan stikke av med 16 av dem. Så har man noen lanes til M.2 Kort osv. Så man har ikke så mye å gå på i dag. Men klart at en GPU kan klare seg med kanskje 8, så fremt man har hovedkort som kan kjøre 8/8 på PCI-E X16. Men man er uansett i dag på et brytningspunkt hvor man ikke har mer kapasitet enn man strengt tatt trenger. Drar man inn E-GPU i bildet er jo dette også veldig relevant, versjon 4 kan jo da muliggjøre ekstern GPU med helt annen ytelse enn i dag. https://www.gamersnexus.net/guides/2488-pci-e-3-x8-vs-x16-performance-impact-on-gpus Hvis PCI-e x8 vs x16 gir ingen forskjell i fps så tror jeg ikke ny pci-e port vil gjøre stor forskjell. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå