Gå til innhold

Er kvinner svakere enn menn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Svaret er ja. Det er en enkelt grunn til at kvinner spiller mot kvinner, og menn mot menn. Arbeidslivet blir noe annet, da kommer det helt an på stillingen din. Sitter du på ræva på et kontor og dytter papirer bør jo forskjellen være minimal.

Selv der leder vi menn også, men når det gjelder å sitte på et kontor og utrette noe, leder kvinnene!

Lenke til kommentar

Både mennesker og griser har 4 lem, 2 øyne, 2 ører, 2 nesebor ect... så hvorfor slakter vi ikke mennesker og selger dem i kjøttdisken? Fordi reductio ad absurdum, satt på spissen, og det kan man gjøre med det meste.

 

Litt mer seriøst: Forskjeller og likheter mellom kjønnene på diverse områder slår ut forskjellig i forskjellige situasjoner, og har forskjellige tradisjoner. Derfor er det fortsatt visse kjønnsrollemønstre og vrangmønstre, og treghet i oppdateringer som ofte er mer fornuftig enn tradisjonen, andre ganger ikke.

Endret av xRun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kvinner er i gjennomsnitt mindre fysisk sterke enn menn. Hvis det gjør meg til rasist/sexist å si det så får det bare være. 

 

NB! Jeg sier IKKE at alle kvinner er svakere enn enhver mann eller at man skal dømme folk ut fra kjønn i stedet for å dømme dem som individer. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Grunnen til at det stilles forskjellige fysiske krav basert på kjønn i noen jobber er for å nå kvoter satt av ledere på ett eller annet nivå, jeg tror vertfall her i Norge er vi over den tiden hvor noen påstod at det ikke var biologiske forskjeller mellom kjønnene. Man ofrer litt beredskap for politikken.  

 

Men selv om vi stort sett har blitt enig om at det er forskjeller er det fortsatt ganske så tabu å påpeke det, det er nok ikke hva du sier i førstepost som provoserer andre personer men hvordan du sier det.

 

Uten at jeg kjenner tennis veldig godt vil jeg si at det eksemplet med tenniskamper sannsynligvis ikke er så bra da man prøver å få ballen mot den minste personen, med minst rekkevidde på armene. Selvfølgelig kan den teorien lett motbevises hvis det viser seg at man fortsatt velger å sende ballen mot kvinnen hvis mannen på andre siden er mindre en kvinnen. Det trenger ikke alltid være kjønn som er det avgjørende, selv om biologiske forskjeller ofte fører til at det ser ut som om kjønn er avgjørende.

 

For øvrig hadde det å blande kjønn sannsynligvis vært raskeste måten for jentene å få prøve seg på skiflyging, hvis man aksepterer segregering så må man neste også godta forskjellige HMS-krav.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes kvinneidrett er gøy jeg. At de bruker noen minutter ekstra på en titusenmeter, eller at det går litt saktere på håndballbanen, endrer ingenting. Tvert om, jeg foretrekker kvinnehåndball nettopp fordi det blir mer tid til taktikk som vi seere kan følge med på.

 

Hvorfor skulle de konkurrere mot menn? For å demonstrere det åpenbare, at menn kan opparbeide mer fysisk styrke? Det vet vi jo i alle fall, det er jo bare å se på resultatene fra herre- og kvinneklassen i ulike idretter. De samme premissene har de jo stort sett. Øvelsene er for det mest akkurat de samme, bortsett fra at distansene er kortere i for eksempel langrenn. Det hadde de vel ikke behøvd, det er lenge siden kvinner beviste at de kan løpe maraton til fots, så da kan de sikkert løpe like langt som mennene på ski også, om det var noe ønske om det.

 

Jeg er usikker på hva poenget ditt er, trådstarter. En video med selektive klipp fra tennismatcher er meningsløs, jeg har da sett nok av serve-ess med menn på begge sider. Men ja, menn har gjerne mere styrke, og de sterkeste herrespillerne kan slå hardere enn kvinnespillerne. Og så? Her er det jo relevant at tennis består av mere enn bare serven, og de mennene som idag ligger på topp 30 av listen over raskeste server ikke ligger på topp 30 på verdensrankingen i tennis....

 

Geir :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

jeg tror vertfall her i Norge er vi over den tiden hvor noen påstod at det ikke var biologiske forskjeller mellom kjønnene. 

 

Dream on. Den troen står sterkere enn noen gang. I dag risikerer du å bli sparket ut av universitetet eller miste jobben din om du hevder det motsatte. 

Endret av VRK18
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et interessant spørsmå er om menns gjennomsnittlige fysiske overlegenhet er et argument for å kjønnssegregering i idretten. Noen kvinner er jo faktisk så sterke at de fint kunne konkurrert mot de fleste menn. Og noen menn er så svake at de ikke ville vært i nærheten av toppnivå i kvinneidretten. Bør alle konkurrere mot alle? Eller bør de svakeste mennene få konkurrere i kvinneidretten og de sterkeste kvinnene få konkurrere mot menn? Eller bør vi fortsette som i dag, hvor kjønnsorganene avgjør hvem man skal konkurrere mot?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sport er litt annerledes pga fysiske forskjeller mellom kjønnene. 

F.eks så vil statistisk sett en topptrent mann være mye sterkere enn en topptrent dame, og dem vil da ikke kunne konkurrere mot hverandre på like premisser. 

 

Trådstarter presiserte jobber med fysiske krav, der er ikke begrunnelsen så mye annerledes enn for sport. Man ønsker å ha kvinnesport/kvinnelige ansatte, så man segregerer for å gjøre det mulig der biologi ikke tilsier at det skal være mulig.

 

Et interessant spørsmå er om menns gjennomsnittlige fysiske overlegenhet er et argument for å kjønnssegregering i idretten. Noen kvinner er jo faktisk så sterke at de fint kunne konkurrert mot de fleste menn. Og noen menn er så svake at de ikke ville vært i nærheten av toppnivå i kvinneidretten. Bør alle konkurrere mot alle? Eller bør de svakeste mennene få konkurrere i kvinneidretten og de sterkeste kvinnene få konkurrere mot menn? Eller bør vi fortsette som i dag, hvor kjønnsorganene avgjør hvem man skal konkurrere mot?

 

Ingen sier at alle menn er sterkere enn alle kvinner, men nå er det slik i både idrett og fysisk krevende jobber at det er ikke normale mennesker som deltar. Normale mennesker når ikke krava, det er avvikene som får plass der og nå er det slik at foruten den generelle styrkeforskjellen har menn mer avvik fra normalen enn det kvinner har. Menn har flere avvik fordi evulosjonsteorien ser ut til å fungere fantastisk i praksis.

 

redigert:

Kanskje man kan innføre "vektklasser" i alle idretter, slik at man konkurrerer mot jevnbyrdige uavhengig av kjønn?

 

Dette ville fortsatt ikke være rettferdig da menn har mer muskler og kvinner høyere fettprosent naturlig, så på samme vekt så vil fortsatt en mann være generelt sterkere enn en kvinne.

Endret av Civilix
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er menn tettere enn kvinner som må stille så lame spørsmål?

 

Kjør debatt.

 

Menn flest er idioter. Akkurat som kvinner. 

 

Men et interessant spørsmål er om vi bør dele næringslivet inn i et kvinnenæringsliv og et mannenæringsliv. Vi ser at det er langt flere menn enn kvinner som er toppledere og CEOs. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Dette ville fortsatt ikke være rettferdig da menn har mer muskler og kvinner høyere fettprosent naturlig, så på samme vekt så vil fortsatt en mann være generelt sterkere enn en kvinne.

 

 

Snakker ikke om vektklasser, men om "vektklasser". Man kan dele utøverne inn i forskjellige klasser basert på ferdigheter. Ofte vil det jo da være nesten utelukkende menn i de beste klassene, men kanskje ikke alltid. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Kan være tilfeldighet noen ganger, johaug var vel raskere enn alle mennene opp monsterbakken i tour de ski. Men i 99.99% av tilfellene ville der være umulig for kvinner  å konkurrere imot menn og dermed også umulig å leve av idrett for kvinner.  Så kan man diskutere om idrett burde være en jobb, men det er en annen sak.

Lenke til kommentar

Kan være tilfeldighet noen ganger, johaug var vel raskere enn alle mennene opp monsterbakken i tour de ski. Men i 99.99% av tilfellene ville der være umulig for kvinner  å konkurrere imot menn og dermed også umulig å leve av idrett for kvinner.  

 

Det er vel mulig å leve av det uten å være den aller beste. Kvinneutøvere tjener jo uansett lavere i snitt enn menn. Neste beste mannlige skiløper tjener fortsatt mye bedre enn den beste kvinnelieg. 

 

Jeg mener at idrett bør være en jobb, men det bør ikke subsidieres. Hvis folk er villige til å betale for å se på (noe de helt klart er) så skal selvsagt utøverne tjene på det. 

Endret av VRK18
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...