Gå til innhold

Reuters: Tesla vil produsere Model Y neste år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det lov å håpe på at Tesla nå kommer med sin versjon av "Volvo 240 stasjonsvogn med hengerfeste"? En småvoksen SUV kapapel til å dra med seg en henger frem og tilbake til hytta på fjellet på en ladning er hva vi alle venter på!!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Musk er som en dårlig pokerspiller som taper og taper og når kassa nærmer seg tom går "all-in" på alt mulig i et desperat forsøk på å unngå det uunngåelige. Akkurat som Enron i sine siste dager.

I fylgje enkelte her på forumet har Tesla vore i sine siste dagar dei siste seks åra. I mellomtida har Tesla passert både Ford og General Motors i marknadsverdi.

 

Tesla er eit teknologiselskap, ikkje eit energiselskap. Teknologiselskap som Amazon og Google gjekk med enorme underskot alvorleg lenge. No er dei blant verdas fem største selskap, og genererer godt med overskot. Investorane legg meir pengar på bordet so lenge dei ser at selskapa er på rett veg, og det er ikkje vanskeleg for nokon å forstå at transportbransjen må endre seg. Dei som har den beste teknologien vert det neste Google og Amazon.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

Musk er som en dårlig pokerspiller som taper og taper og når kassa nærmer seg tom går "all-in" på alt mulig i et desperat forsøk på å unngå det uunngåelige. Akkurat som Enron i sine siste dager.

Tesla er eit teknologiselskap, ikkje eit energiselskap.

 

Sjefen for dette "teknologiselskapet" sover i sovepose på en bilfabrikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Musk er som en dårlig pokerspiller som taper og taper og når kassa nærmer seg tom går "all-in" på alt mulig i et desperat forsøk på å unngå det uunngåelige. Akkurat som Enron i sine siste dager.

Tesla er eit teknologiselskap, ikkje eit energiselskap.

 

Sjefen for dette "teknologiselskapet" sover i sovepose på en bilfabrikk.

 

Vet du hvor mange startups som har hatt eieren sovende på sofaen?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Sjefen for dette "teknologiselskapet" sover i sovepose på en bilfabrikk.

Vet du hvor mange startups som har hatt eieren sovende på sofaen?

 

Du mener "startups" som har holdt på 15 år, har 40 000 ansatte og en markedsverdi på 400 milliarder kroner? Jeg vil tippe null.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

 

Musk er som en dårlig pokerspiller som taper og taper og når kassa nærmer seg tom går "all-in" på alt mulig i et desperat forsøk på å unngå det uunngåelige. Akkurat som Enron i sine siste dager.

I fylgje enkelte her på forumet har Tesla vore i sine siste dagar dei siste seks åra. I mellomtida har Tesla passert både Ford og General Motors i marknadsverdi.

 

Tesla er eit teknologiselskap, ikkje eit energiselskap. Teknologiselskap som Amazon og Google gjekk med enorme underskot alvorleg lenge. No er dei blant verdas fem største selskap, og genererer godt med overskot. Investorane legg meir pengar på bordet so lenge dei ser at selskapa er på rett veg, og det er ikkje vanskeleg for nokon å forstå at transportbransjen må endre seg. Dei som har den beste teknologien vert det neste Google og Amazon.

 

Om markedsverdi var avgjørende for om et produkt er bra eller ikke, så skulle jo MacBook være verdens beste laptop...

Det er utrolig mange laptoper som er mye bedre enn det MacBook noen gang blir, så det å bruker markedsverdien på et firma som målestokk, er i beste fall kunnskapsløst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Sjefen for dette "teknologiselskapet" sover i sovepose på en bilfabrikk.

Vet du hvor mange startups som har hatt eieren sovende på sofaen?

 

Du mener "startups" som har holdt på 15 år, har 40 000 ansatte og en markedsverdi på 400 milliarder kroner? Jeg vil tippe null.

 

Jeg kalte ikke Tesla en startup, jeg sammenlignet Tesla med startups. Herregud...

Lenke til kommentar

 

Musk er som en dårlig pokerspiller som taper og taper og når kassa nærmer seg tom går "all-in" på alt mulig i et desperat forsøk på å unngå det uunngåelige. Akkurat som Enron i sine siste dager.

I fylgje enkelte her på forumet har Tesla vore i sine siste dagar dei siste seks åra. I mellomtida har Tesla passert både Ford og General Motors i marknadsverdi.

 

Tesla er eit teknologiselskap, ikkje eit energiselskap. Teknologiselskap som Amazon og Google gjekk med enorme underskot alvorleg lenge. No er dei blant verdas fem største selskap, og genererer godt med overskot. Investorane legg meir pengar på bordet so lenge dei ser at selskapa er på rett veg, og det er ikkje vanskeleg for nokon å forstå at transportbransjen må endre seg. Dei som har den beste teknologien vert det neste Google og Amazon.

 

Tesla er selvfølgelig primært en bilprodusent. Rene teknologiselskaper har som oftest langt bedre marginer.

 

Nok synsing...

 

Google (grunnlagt 1998) og Amazon (grunnlagt 1996) - nettoresultat:

googles-net-income.jpg

 

Amazon-Net-Profits-1995-2014.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De driver med utrolig mye planer og mye nytt til å være en startup. Trolig har de tilgang på mye risikovillig kapital, og herr Musk vet hvordan han får med seg folk på sine planer og at de blir gjennomført. Dette kan bli ekstremt stort, og når de store bilprodusentene begynner å se at her spises det markedsandeler fra de som bare det, kan det være for sent å begynne å endre seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jepp, de (og investorene, og styret) setter langsiktig vekst over kortsiktig profitt. Tror dere virkelig firmaet hadde vært verdt mer enn Ford hvis de ikke hadde fulgt den åpenbare og rimelig godt kjente strategien som de fleste voksende firmaer i tech-sektoren bruker? 

Microsoft og Apple er vel det eneste av de fem store som ikke er kjent for den strategien.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Jepp, de (og investorene, og styret) setter langsiktig vekst over kortsiktig profitt.

Alt Tesla har gjort den siste tiden er for å holde lysene på i noen måneder til. All langsiktighet er ofret.

  • Lansere en totalt urealistisk plan om å ha Model Y i produksjon november 2019 for å kunne oppnå en kortsiktig hype.
  • I stedet for å møysommelig fjerne flaskehalser i produksjonsprosessen for Model 3 så sender de mann og mus inn for å håndbygge biler slik at man får et kunstig høyt produksjonstall i slutten av kvartalet.
  • Ikke lenger fikse og sette i stand innleverte bruktbiler. Man må kjøpe usett og det vil si at man tjener mindre på dem enn de ellers ville ha gjort. Man prioriterer nysalg som gjør seg bra på statistikken framfor å drive bærekraftig.
Dette toppes ved at Tesla nå har lansert en åpen krig mot NTSB som etterforsker autopilot-ulykkene. En normal CEO ville håndtert denne saken til beste for aksjonærene, men Musk setter sitt ego høyere enn selskapet og oppfører seg som en rabiat fyr på internett som vil "vinne" en diskusjon.

 

Endgame.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[*]Lansere en totalt urealistisk plan om å ha Model Y i produksjon november 2019 for å kunne oppnå en kortsiktig hype.

Tesla har ikke lansert noenting om Model Y. Det er noen leverandører som har vært litt uforsiktige med informasjon. Men det har vært kjent en stund at Tesla skal informere om planene for Model Y senere i år. Model Y kommer først etter Model 3 er oppe i en takt på 10.000 stk/uke, så Model Y vil ikke påvirke dagens utfordringer.

[*]I stedet for å møysommelig fjerne flaskehalser i produksjonsprosessen for Model 3 så sender de mann og mus inn for å håndbygge biler slik at man får et kunstig høyt produksjonstall i slutten av kvartalet.

Ting tyder på at det ikke var et kunstig høyt produksjonstall. Produksjonen har fortsatt med full intensitet de første to ukene i Q2. Det tyder altså på at noen av flaskehalsene er utbedret. Så klart, Tesla er fortsatt ikke i mål. De kan ikke hvile før de når 10.000 stk/uke, mens nå er de i beste fall omkring en tredjedel av dette.

[*]Ikke lenger fikse og sette i stand innleverte bruktbiler. Man må kjøpe usett og det vil si at man tjener mindre på dem enn de ellers ville ha gjort. Man prioriterer nysalg som gjør seg bra på statistikken framfor å drive bærekraftig.

Dette stemmer ikke. Tesla vil fortsatt fikse opp CPO-biler.

Dette toppes ved at Tesla nå har lansert en åpen krig mot NTSB som etterforsker autopilot-ulykkene. En normal CEO ville håndtert denne saken til beste for aksjonærene, men Musk setter sitt ego høyere enn selskapet og oppfører seg som en rabiat fyr på internett som vil "vinne" en diskusjon.

Det er ingen krig. Tesla har bare valgt å dele informasjonen de kommer over, i stedet for å la den ligge i en skuff hos NTSB i mange måneder. NTSB har sagt at Tesla samarbeider 100% med etterforskningen.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...