Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fiber/nettverk oppsett i ny leilighet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei!

Flytter snart inn i en ny leilighet.

Denne blir levert med fiber og Get er leverandøren. Leilighetene er helt nye.

Var på det første borettslagsmøtet i dag og der sa de at de hadde flyttet ruteren fra sikringskapet til stuen for å få bedre dekning. Dette gjorde meg forvirret. Utbyggeren visste naturligvis ingenting.

Har i leiligheten bestilt kablet nettverk i stuen og 2 soverom. Jeg trodde dette var rj-45 kontakter der man kunne koble til maskiner ol. Jeg trodde disse gikk til get boksen i sikringskapet, muligens av typen Huawei HG8245T.

Er det ikke alltid slik at fiberen kommer inn i sikringskapet? Må jeg ha noe ekstra for å få det interne kablede nettverket i leiligheten til å fungere?

Noen som vet hvordan dette blir da de har valgt å flytte punktet eller har erfaring med denne type bygging/nettverk?

vet ikke om det hjelper men muttern har fiber inn i sikringsskapet og så et internt spredenett til stue og to soverom.

Hos henne så tok jeg bare en annen ruter og koblet den til porten i stuen og gjorde den til et aksesspunkt. På den måten bevarte jeg ruteren som allerede står i sikringsskapet.

Jeg fikk ikke til å koble ut den som sto i sikringsskapet og bare bruke en i stuen, hvis jeg hadde klart det kunne jeg ikke brukt den i stuen som bare aksesspunkt, men i praksis har det ingen betydning om jeg gjør det slik jeg gjorde eller ikke.

Lenke til kommentar

Sånn jeg har forstått og som gjøres hos altibox er att konverter blir satt i skap og med rj-45 fra den inn til router som er satt i stua di. Fra den igjen en rj-45 ut som plugges inn i switch du har i skapet (sprede nett eller lokalt nettverk). Er ihvertfall slik jeg ville ha gjort det.

Att de vil sette router i stua gjør jo att dekningen blir bedre, fordrer da 2 rør fra den og til skap :)

Om du kan sette boksen i bridge kan du jo sette opp accesspoints så mye du vil, dette er mulig hos altibox.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...