Gå til innhold

Fiber/nettverk oppsett i ny leilighet.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Antar det er Huawei routeren med fiberinntak du har

Det er visst ikke den. Får en hvit ny boks fra dem.

Her er et bilde som viser litt mer kanskje?

Edit: ringte den stakkars elektriker dama og spurte atter en gang. Er et uttak i fiberinngangen. Den (rj45) går til boksen i stua. Denne er av en ny type som ikke har fiberutgang. Her blir det trådløse senteret. En kabel fra denne går inn i uttaket igjen (andre hullet i kontakten) og til switchen. Resten av kontaktene kobles til switchen.

Snakket også litt med get. Tror de nå bruker denne: https://www.intenogroup.com/products/gateways/eg400/

Grunnen til at de vil gjøre det sånn er bedre trådløs dekning. Metallskapet i gangen funket visst ikke så bra.

Kunne det høres nogenlunde riktig ut?

post-274954-0-20541400-1523551934_thumb.jpg

Endret av bubba477
Lenke til kommentar

Spør elektrikeren om du kan gå rett fra ONTen (fiber converteren) i teleskapet til switchen først. For så gå fra switchen til routeren og soverommene.

ONT'en er innebygget i routeren man får fra Get afaik

Endret av blinc
Lenke til kommentar

Spør elektrikeren om du kan gå rett fra ONTen (fiber converteren) i teleskapet til switchen først. For så gå fra switchen til routeren og soverommene.

ONT'en er innebygget i routeren man får fra Get afaik

Men det henger ikke på greip med det bubba beskriver.

I tillegg er det ingen SC-inngang i Intenorouteren bubba linket til over her. Så han får nok separat ONT

Endret av Jokerjævel
Lenke til kommentar

En switch er passiv så det skal ikke ha noe å si (men må innrømme jeg aldri har testet switch før router selv).

Uansett er løsningen hos deg litt utradisjonell. For det er mer vanlig å bare sette opp et trådløst AP i stua, og la routeren stå der den var tenkt å stå. 

Lenke til kommentar

Man kobler ikke switch mellom ONT og router. 

Hvis du fortrinnsvis bruker kablet så høres det ut som du bør sette router (som inneholder en switch) i sikringskapet.

Ja. Dette er veldig forvirrende. Skjønner ikke helt hva det er de driver med...

Jada. Elektrikeren som kommer med routeren vil nok sette alt opp korrekt.

Ja... har ingen anelse nå:p

Lenke til kommentar

Da må det være bedre å ha routeren i teleskapet, og kable ut til en repeater i stua.

Ja. Enten det eller bruke eksempelvis en gammel router som et trådløst accesspunkt i stua og slå av wifi på routeren. Kabel er jo allerede innebygd i huset mellom sikringskap og stue/soverom.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da brøt jeg meg inn på byggeplassen for å få snakket med de. Avtalte de skulle sette routeren i skapet. Det er et sikringskap med plastdør. Det å sette routeren i stua er visst en ny praksis fra Get for å garantere trådløs hastighet. Merkelige greier. Så får jeg bare vente og se...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...