bubba477 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hei! Flytter snart inn i en ny leilighet. Denne blir levert med fiber og Get er leverandøren. Leilighetene er helt nye. Var på det første borettslagsmøtet i dag og der sa de at de hadde flyttet ruteren fra sikringskapet til stuen for å få bedre dekning. Dette gjorde meg forvirret. Utbyggeren visste naturligvis ingenting. Har i leiligheten bestilt kablet nettverk i stuen og 2 soverom. Jeg trodde dette var rj-45 kontakter der man kunne koble til maskiner ol. Jeg trodde disse gikk til get boksen i sikringskapet, muligens av typen Huawei HG8245T. Er det ikke alltid slik at fiberen kommer inn i sikringskapet? Må jeg ha noe ekstra for å få det interne kablede nettverket i leiligheten til å fungere? Noen som vet hvordan dette blir da de har valgt å flytte punktet eller har erfaring med denne type bygging/nettverk? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Ser ut som Huawei HG8245T er en router med fiber inngang. Antar den er flyttet for å få bedre trådløs dekning. Hvis RJ45 kontaktene ikke er flyttet så betyr det muligens at du må inn med en switch i sikringskapet for å få kablet til to andre rom. Det er enkelt å ordne. 2 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 (endret) Hei takker for svar. Er det du snakker om her en ny elektronisk boks som trenger strøm eller er det kun kabling/kontakter det er snakk om? Endret 11. april 2018 av bubba477 Lenke til kommentar
tingo Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Den (en switch) trenger strøm ja. 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Hva er det vanlig å gjøre da? Det er jo ikke kontakter i sikringsskapet? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Enten er alt lagt opp til der routeren er beregnet å stå i stua, eller vil huskontaktene dine gå til et IKT-skap/sikringskap/whatever. Som Hårek sier kan du sette en switch i sistnevnte tilfelle. 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Kan man i et slikt nettverk da bare koble seg rett i veggen med pcen hvis Huawei boksen også er koblet til? Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Da takker jeg så mye for alle svar enn så lenge. Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Dersom du trenger en switch i sikringsskapet, og det ikke er lagt opp strømkontakt der, så kan du eventuelt kjøpe en switch som får strøm via nettverkskabelen. Sannsynligvis er det billigere å få en elektriker til å montere opp en stikkontakt i sikringsskapet i samme anledning enn å kjøpe dyrt PoE utstyr (Power over Ethernet). 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Ja.. vet ikke engang om det er mulig uten å rive ned halve veggen. Lenke til kommentar
Egil Dybdal Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Det lar seg nok løse uten å rive ned halve veggen 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Hei igjen. Da har jeg vært oppe og sett i leiligheten. Det ser ut som om det må en switch til. Det er to kontakter i skapet, den ene går til fiberinntaket, den andre er ledig. Er det beste å leie inn en elektriker til å sette dette opp? Er det noe man må ta hensyn til angående typen switch? Edit: Da bestilte jeg en switch fra elektrikeren som de sa de skulle installere. Får en krysse fingrene og håpe det virker.... Endret 12. april 2018 av bubba477 Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 En enkel switch koster ca kr 250. Eks. https://www.komplett.no/product/821778/datautstyr/nettverk/switch/tp-link-5-port-metal-gigabit-switch# Håper ikke det blir veldig dyrt å kjøpe via en elektriker, han skal sikkert ha et påslag. 1 Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Det koster nok endel ja. Jeg er ikke god på slikt. Nå kobler de det opp med kabler inne i skapet også. Hadde man bare kjent noen som var hendige med slikt Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Enda et spørsmål - jeg har problemer med å forstå hvordan det hele kobles. Hovedfiber inntaket sitter jo i sikringsskapet. En kontakt (RJ45) går til stua der routeren/modemet står. Denne hadde de merket med 1 og 2. (alle kontaktene har 2 uttak.) Må ikke boksen i stua bruke begge kontaktene, en inn og en tilbake som går i switchen? De to resterende kontaktene fra soverommene kobles til switchen i skapet for å få internett? Eller er dette helt feil? Lenke til kommentar
blinc Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Går ikke fiberkabelen ut til der routeren er ment å stå? Lenke til kommentar
bubba477 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Nei det gjorde den ikke. Den kommer inn i sikringskapet. Håper det jeg sier gir mening. Er ikke så flink på dette. Endret 12. april 2018 av bubba477 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Fiberkabelen er nødt til å gå helt til routeren. Eneste alternativet ditt nå er å sette routeren i sikringskapet inntil de har lagt fiberkabelen helt ut til stua. 1 Lenke til kommentar
blinc Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Antar det er Huawei routeren med fiberinntak du har 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå