Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Fiber/nettverk oppsett i ny leilighet.

Anbefalte innlegg

Hei!

Flytter snart inn i en ny leilighet.

Denne blir levert med fiber og Get er leverandøren. Leilighetene er helt nye.

Var på det første borettslagsmøtet i dag og der sa de at de hadde flyttet ruteren fra sikringskapet til stuen for å få bedre dekning. Dette gjorde meg forvirret. Utbyggeren visste naturligvis ingenting.

Har i leiligheten bestilt kablet nettverk i stuen og 2 soverom. Jeg trodde dette var rj-45 kontakter der man kunne koble til maskiner ol. Jeg trodde disse gikk til get boksen i sikringskapet, muligens av typen Huawei HG8245T.

Er det ikke alltid slik at fiberen kommer inn i sikringskapet? Må jeg ha noe ekstra for å få det interne kablede nettverket i leiligheten til å fungere?

Noen som vet hvordan dette blir da de har valgt å flytte punktet eller har erfaring med denne type bygging/nettverk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som Huawei HG8245T er en router med fiber inngang. Antar den er flyttet for å få bedre trådløs dekning.

Hvis RJ45 kontaktene ikke er flyttet så betyr det muligens at du må inn med en switch i sikringskapet for å få kablet til to andre rom. Det er enkelt å ordne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Dersom du trenger en switch i sikringsskapet, og det ikke er lagt opp strømkontakt der, så kan du eventuelt kjøpe en switch som får strøm via nettverkskabelen. Sannsynligvis er det billigere å få en elektriker til å montere opp en stikkontakt i sikringsskapet i samme anledning enn å kjøpe dyrt PoE utstyr (Power over Ethernet).

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hei igjen. Da har jeg vært oppe og sett i leiligheten.

Det ser ut som om det må en switch til.

Det er to kontakter i skapet, den ene går til fiberinntaket, den andre er ledig.

Er det beste å leie inn en elektriker til å sette dette opp?

Er det noe man må ta hensyn til angående typen switch?

Edit: Da bestilte jeg en switch fra elektrikeren som de sa de skulle installere. Får en krysse fingrene og håpe det virker....

Endret av bubba477
Lenke til kommentar

Enda et spørsmål - jeg har problemer med å forstå hvordan det hele kobles.

Hovedfiber inntaket sitter jo i sikringsskapet.

En kontakt (RJ45) går til stua der routeren/modemet står. Denne hadde de merket med 1 og 2. (alle kontaktene har 2 uttak.) Må ikke boksen i stua bruke begge kontaktene, en inn og en tilbake som går i switchen?

De to resterende kontaktene fra soverommene kobles til switchen i skapet for å få internett?

Eller er dette helt feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...