AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 https://www.nrk.no/livsstil/ol-og-vin-blir-..._-1.14000766 Jeg har selv opplevd at inntak av vin først så øl, at magen slår seg vrang og man kaster opp. Er det ikke det ordspillet stammer i fra? Og hvorfor skjer det at magesekken blir irritert ved å innta vin så øl? Anonymous poster hash: 0861f...543 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Dette er eit ordspel heilt utan innhold, på engelsk er huskeregelen omvendt (beer and wine you'll feel fine. Wine and beer you'll feel queer). Grunnen til at enkelte meinar at det er sannheit i utsagnet er innbilling, samt alkoholinntak og drikkekultur. I Noreg har vi tradisjon for å kun nyte sippe vin, medan øl er noke vi belmar i oss. Drikk du eit glad vin og deretter 12 pils so blir du litt uggen dagen derpå. 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Dette er eit ordspel heilt utan innhold, på engelsk er huskeregelen omvendt (beer and wine you'll feel fine. Wine and beer you'll feel queer). Den er ikke omvendt.. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Det jeg har hørt er øl og vin er fin, vin og øl blir søl. Trodde det gikk på at man lettere spyr ved å drikke ølet etterpå, kullsyre... Anonymous poster hash: 0ca74...50a Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 (endret) Har aldri trodd at dette skulle ha noe med bakrus å gjøre, men derimot hvordan kvelden utvikler seg. Vin og øl kan bli krøll fordi kullsyre gjør at alkohol tas opp fortere i blodet. Har du derfor magen full av sterk vin, som tas relativt sakte opp i blodet, og så fyller på med sprudlende pils, gir det en brattere promillekurve. Har du derimot drukket øl først, som roer seg i magen, og så tar deg et par glass vin, vil du ikke få samme smellen. Dritings og ubrukelig er det fullt mulig å bli i begge tilfeller. Endret 11. april 2018 av Isbilen Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Så kullsyren er synderen? Vin og øl blir møl er reglen jeg har hørt. Kan dette med kullsyren også tolkes over på champagne da, slik at vin og champagne går galt, eller har champagne en mildere kullsyre enn øl? Anonymous poster hash: 0861f...543 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det pleier da alltid å gå til helvete med champagne. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Åh ok, da forstår jeg at jeg har drukket for lite av den typen dråper i livet mitt så langt Anonymous poster hash: 0861f...543 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 At du blir fortare full av drikker med kullsyre er i beste fall diskutabelt og uavklart. Det er gjort enkelte studiar, men ikkje med resultat som kan konkludere for hardt. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Jeg trodde det gikk på oppkast i løpet av drikkingen. Øl, søl - rimer om man uttaler øl med lang ø, ikke øll. Anonymous poster hash: 0ca74...50a Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå