SIR WOLFIE 87 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hei. Jeg lurer på om startmotoren på min Volvo S60 oppfører seg normalt. Synes at den virker til å slite litt med å starte kjapt selv når den har stått i sola hele dagen. Om den har stått i kald garasje gjennom natta virker den kjappere å starte. Den blir enda svakere om aircondition med avkjøling+radio er påslått ved oppstart. Batteriet ble fulladet forrige uke. Legger ved en liten video som viser hvordan det høres ut under oppstart. Fullt mulig dette høres helt normalt ut. https://www.youtube.com/watch?v=iA_vRFJ55bU Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Høres kanskje ut som svakt batteri. Hvor gammelt er det? Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Kjøpte bilen i sommer, men så vidt jeg forsto det så er det ikke blitt byttet (er en 08 modell). Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Da holder jeg en knapp på gåent batteri. Sett på fjernlys, setevarmere, vindusviskere, bakrutevarmer og alt mulig annet og se om det blir enda verre. 1 Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Burde ikke dette blitt fanget opp på service for 3 mnd siden? Er det mulig å måle seg frem til om batteriet leverer nok kraft? Kan godt teste det på den måten, men vil ikke risikere at det dør helt nå før helga hvertfall. Spenningen på batteriet viste forresten 12.7v etter lading forrige uke og lå på rundt 12.3v før lading. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hvis batteriet er gåent vil det gå veldig fort fra fullt til tomt, og det vil også gå veldig fort fra tomt til fullt når det lades. Det finnes utstyr for å måle CCA. Det gir en god pekepinn på hvordan batteriet er. Batteri er som regel ikke noe som blir sjekket på service med mindre det er helt innlysende. Og de varer som regel ikke mer enn rundt 5-8 år. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Jeg skal sjekke spenningen i morgen, mulig det er som du sier. Lenke til kommentar
Smultring77 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Tipper batteri jeg også ... Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Spenningen sier kun noe om hvor oppladet eller utladet batteriet er. Det sier ingenting om den faktiske kapasiteten. Du kan godt måle 12,7V selv om det kun er 1Ah på batteriet. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Da regner jeg med at en slik skal gjøre jobben? https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/bilbatterier-og-tilbehor/batteritester/batteri-ladetester-604178/ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Den bør duge ja. Jeg har en litt mer sofistikert en men den bør klare samme jobben. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Er batteriet gammelt er det like greit og bruke penger på ett nytt enn og kjøpe en tester som koster en stor prosent av prisen på ett nytt batteri. Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 Skrevet 12. april 2018 Forfatter Del Skrevet 12. april 2018 Sant nok. Inntil videre venter jeg til EU/service i Oktober med mindre batteriet svikter helt. Er vel uansett ingenting å risikere ved å kjøre med svakt batteri? Driver ikke med langkjøring. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Utover at du plutselig blir stående med helt dødt batteri, hadde nok bare fått det byttet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå