fobian Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 (endret) Hei, har i lang periode stusset over hva jeg burde studere og vært innom mange ulike retninger. Alt fra utdanning i forsvaret til siv. Ingeniør og Siv. Økonom. Det siste nevnte har jeg lenge sett på som en plan hvis jeg ikke klarer å finne noen studier jeg liker eller ønsker virkelig å studere. Fordi jeg tenker det er den” trygge” veien, selv om det er ikke nødvendigvis slik. Siv. Ingeniør har jeg utelukket på grunn at jeg rett og slett ikke trives med realfag på skolen. Dermed tenker jeg at det er rett og slett ikke noe for meg. Så hvilke ellers utdanning kan man ta når man skal ikke bli sivilingeniør. Jo, Siviløkonom!! Jeg personlig har sett på siviløkonomi som litt overvurdert utdanning selv om jeg vurderer det. Grunnen til at jeg mener den er overvurdert er rett og slett på grunn at det er så mange som utdanner seg til det. Dermed er det logisk at i nærframtid så vil vi antageligvis ha overflod av økonomer i markedet. derfor vil det føre til at mange sitter uten jobb eller har jobb som er ikke relevant til utdanningen de har tatt. Når det er antatt at det vil være ca 83 000 flere økonomer enn det er behov for i Norge. Så føler jeg at det er en av de mindre trygge utdanninger å ta. Selv om siv.øknomi er på papiret relativt anerkjent utdanning. Hva synes dere om dette? Jeg ønsker å høre litt hva andre folk har å si om dette? Som sagt så vurderer jeg denne utdanningsretning selv. Pga jeg ser på meg selv som svært analytisk når det kommer til angrep av ulike problemstillinger. Jeg er relativ flink i matematikk og har generelt gode karakterer til å komme inn på studier ved f.eks NHH (har vurdert utlandet, men tror ikke jeg har økonomi til det). I tillegg så er jeg over å gjennomsnitte samfunn oppradert. Men er også interessert i markedsføring, spesielt når det kommer til bruk ulike andre plattformer (har sett litt på master i markedsføring). Så i utgangspunktet skal denne utdanningen passe meg, men jeg skeptisk om en som meg ville vært ettertraktet på arbeidsmarked. Lite kommentar til dette, så har jeg en venn der faren hans er svært anerkjent økonom. Jeg nevner ikke navn. Og det han sier at ren økonomi utdanning vil ikke være så ettertraktet om 15-20 år. Men jeg kombinasjon med en teknologisk utdanning og MBA. Dette har jeg ikke hørt selv han si, men dette kommer fra barnet hans som jeg kjenner svært godt. Det han sier gir selvsagt mening, men ville man da stille mye svakere i arbeidsmarked med siv.øk i motsetning til en bachelorgrad innafor ingeniør og mba eller f.eks indøk? OBS Siviløkonomutdanning!!!! Endret 11. april 2018 av fobian Lenke til kommentar
kreppsen Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg vil si at det er avhengig av spesialiseringen din. Uten å ha noe konkret data til å støtte opp under dette virker det for meg som om vi utdanner for mange til de "myke" økonomilinjene som personalledelse, HR, administrative fag og markedsføring, og for få til "harde" fag som kvantitativ finans, statistikk, og programmering. Vi har også veldig mange som går bachelor ØKAD ved Høyskolen i "Der ingen skulle tru at nokon kunne bu". Jeg tror det er disse som vil få det tøffest når arbeidsmarkedet er mettet på økonomer, som du frykter. Siviløkonom er ikke en tittel lenger, men du må huske at det er stor forskjell mellom en som har bachelor i økonomi eller master i økonomi. Du kvalifiserer mest sannsynlig ikke til kremjobbene med en bachelor uavhengig av studiested, men dersom du går videre på en master viser tallene fra både NHH og BI at det er svært mange som får jobb 6 mnder før endte studier. Du stiller nok enda sterkere med en teknologigrad på toppen, men jeg tror ikke det er verdt å bruke 2-3 ekstra år på det. Å si at disse linjene er overvurdert mener jeg er tull. Om du har karakterene til det er Ind.Øk (NTNU) den mest anerkjente studielinjen i Norge. De er i en helt egen liga ift. hvor attraktive de er på arbeidsmarkedet. Etter det følger NHH, BI, CBS o.l. studiesteder om du ønsker jobber innenfor økonomi. Alle linjene du lister er svært attraktive i arbeidslivet og plasserer bra i Bjørvika og på Aker Brygge. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hei, har i lang periode stusset over hva jeg burde studere og vært innom mange ulike retninger. Alt fra utdanning i forsvaret til siv. Ingeniør og Siv. Økonom. Det siste nevnte har jeg lenge sett på som en plan hvis jeg ikke klarer å finne noen studier jeg liker eller ønsker virkelig å studere. Fordi jeg tenker det er den” trygge” veien, selv om det er ikke nødvendigvis slik. Siv. Ingeniør har jeg utelukket på grunn at jeg rett og slett ikke trives med realfag på skolen. Dermed tenker jeg at det er rett og slett ikke noe for meg. Så hvilke ellers utdanning kan man ta når man skal ikke bli sivilingeniør. Jo, Siviløkonom!! Jeg personlig har sett på siviløkonomi som litt overvurdert utdanning selv om jeg vurderer det. Grunnen til at jeg mener den er overvurdert er rett og slett på grunn at det er så mange som utdanner seg til det. Dermed er det logisk at i nærframtid så vil vi antageligvis ha overflod av økonomer i markedet. derfor vil det føre til at mange sitter uten jobb eller har jobb som er ikke relevant til utdanningen de har tatt. Når det er antatt at det vil være ca 83 000 flere økonomer enn det er behov for i Norge. Så føler jeg at det er en av de mindre trygge utdanninger å ta. Selv om siv.øknomi er på papiret relativt anerkjent utdanning. Hva synes dere om dette? Det er vanskelig å spå fremtiden. Det er dog generelt slik at de enkleste jobbene forsvinner først. Problemet er at for mange ikke vet hva de vil bli og derfor bare går på økonomi. De som virkelig vil, har stor interesse for faget og er flinke får jobb. Slik er det i stor grad innenfor de fleste utdanningsretninger. Jeg ønsker å høre litt hva andre folk har å si om dette? Som sagt så vurderer jeg denne utdanningsretning selv. Pga jeg ser på meg selv som svært analytisk når det kommer til angrep av ulike problemstillinger. Jeg er relativ flink i matematikk og har generelt gode karakterer til å komme inn på studier ved f.eks NHH (har vurdert utlandet, men tror ikke jeg har økonomi til det). I tillegg så er jeg over å gjennomsnitte samfunn oppradert. Men er også interessert i markedsføring, spesielt når det kommer til bruk ulike andre plattformer (har sett litt på master i markedsføring). Så i utgangspunktet skal denne utdanningen passe meg, men jeg skeptisk om en som meg ville vært ettertraktet på arbeidsmarked.Er interessen, karakterene og personligheten din der så vil du være ettertraktet. Lite kommentar til dette, så har jeg en venn der faren hans er svært anerkjent økonom. Jeg nevner ikke navn. Og det han sier at ren økonomi utdanning vil ikke være så ettertraktet om 15-20 år. Men jeg kombinasjon med en teknologisk utdanning og MBA. Dette har jeg ikke hørt selv han si, men dette kommer fra barnet hans som jeg kjenner svært godt. Det han sier gir selvsagt mening, men ville man da stille mye svakere i arbeidsmarked med siv.øk i motsetning til en bachelorgrad innafor ingeniør og mba eller f.eks indøk? Det han sier er fornuftig det, men jeg vet ikke om jeg er enig i måten å gjøre det på. Han sier jo bare hva slags folk han mener vil være mest attraktive, ikke hva du burde gå. Indøk og sivøk vil nok nærme seg litt hverandre. Det har kommet masse nye teknologi/programmeringsfag på NHH nå i nyere tid og det trengs. Spørsmålet er hva du vil. Vil du være en økonom med teknologiforståelse eller en teknolog med økonomiforståelse? Hvis du i utgangspunktet ønsker å bli økonom, så går du den veien. Dersom du lærer deg programmeringsspråk og tar en del kvantitative fag i tillegg vil du bli veldig ettertraktet. PS: MBA er typisk noe man tar etter noen år i jobb, ikke en typisk master slik vi kjenner den i Norge. Og den er ganske så ulik fra en master i øk.ad. hva gjelder hvor mye økonomi man lærer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå