Gå til innhold

Utskjelt synder får hovedskylda for at utslippet fra nye biler gikk opp i fjor

Anbefalte innlegg

Oppgradering av nettet er unødvendig. Det er jo allerede kommet fram til at strømnettet i dag er godt nok dimensjonert.

https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/

"Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt."

Så får vi håpe at "smart"-målerne ikke fører til at vaskemaskiner og tørketromler går om natta.

Kvifor det? Trur du straumforbruket om natta vil overgå forbruket om dagen, fordi folk flyttar køyring av vaskemaskin og tørketrommel til natta, og ladar bilen samstundes?

Men det er bra at nettet ikke trenger å oppgraderes pga. e-biler, siden de kan lades ( raskt?) på ladestasjoner.

Du kan sjølvsagt lade raskt på ein ladestasjon om du ynskjer det, eller treng det, men nesten all lading føregår heime om natta. Heimeladinga er den minst problematiske.

Brannvesenet advara mot å bruke vaskemaskin og tørketrommelom natta pga større konsekvenser av en eventuell brann

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall.

Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn.

Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig....

Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk.
Lenke til kommentar

De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall.

Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn.

Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig....
Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk.

Så en Smart kunne gjort jobben mao

Lenke til kommentar

Hvor mange biler skal du ha egentlig? En liten tass for å kjøre matpakka til jobb? En kosebil for fine sommerdager? en liten hissig en til banebruk? Et stort drog til å kjøre flyttelass? En 7-seter når fotballaget skal spille bortekamp? En for hver ukedag?
Lenke til kommentar

Hvor mange biler skal du ha egentlig? En liten tass for å kjøre matpakka til jobb? En kosebil for fine sommerdager? en liten hissig en til banebruk? Et stort drog til å kjøre flyttelass? En 7-seter når fotballaget skal spille bortekamp? En for hver ukedag?

De som liker Markedsøkonomi syns du har et bra forslag!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...