HF- Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Oppgradering av nettet er unødvendig. Det er jo allerede kommet fram til at strømnettet i dag er godt nok dimensjonert. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ "Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt." Så får vi håpe at "smart"-målerne ikke fører til at vaskemaskiner og tørketromler går om natta. Kvifor det? Trur du straumforbruket om natta vil overgå forbruket om dagen, fordi folk flyttar køyring av vaskemaskin og tørketrommel til natta, og ladar bilen samstundes?Men det er bra at nettet ikke trenger å oppgraderes pga. e-biler, siden de kan lades ( raskt?) på ladestasjoner.Du kan sjølvsagt lade raskt på ein ladestasjon om du ynskjer det, eller treng det, men nesten all lading føregår heime om natta. Heimeladinga er den minst problematiske. Brannvesenet advara mot å bruke vaskemaskin og tørketrommelom natta pga større konsekvenser av en eventuell brann Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det virker som at produsentene oppgir mer edruelige tall for CO2-utslipp for 2017 og 2018-modeller, som en tilpasning til WLTP. Så nå lyver de bare litt mindre? Eller jukser de mer? Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 15. april 2018 Del Skrevet 15. april 2018 Det virker som at produsentene oppgir mer edruelige tall for CO2-utslipp for 2017 og 2018-modeller, som en tilpasning til WLTP. Så nå lyver de bare litt mindre? Eller jukser de mer? Lyver litt mindre! Lenke til kommentar
N8591NB4 Skrevet 24. april 2018 Del Skrevet 24. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk. Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig....Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk. Så en Smart kunne gjort jobben mao Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk. Så en Smart kunne gjort jobben mao Hvor mange biler skal du ha egentlig? En liten tass for å kjøre matpakka til jobb? En kosebil for fine sommerdager? en liten hissig en til banebruk? Et stort drog til å kjøre flyttelass? En 7-seter når fotballaget skal spille bortekamp? En for hver ukedag? Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 25. april 2018 Del Skrevet 25. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... Har en kammerat med XC 90 T8 og han har samme erfaringen. All småkjøring i by’n går elektrisk. Så en Smart kunne gjort jobben mao Hvor mange biler skal du ha egentlig? En liten tass for å kjøre matpakka til jobb? En kosebil for fine sommerdager? en liten hissig en til banebruk? Et stort drog til å kjøre flyttelass? En 7-seter når fotballaget skal spille bortekamp? En for hver ukedag? De som liker Markedsøkonomi syns du har et bra forslag! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå