Redaksjonen. Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Kun to av de største merkene hadde nedgang.Utskjelt synder får hovedskylda for at utslippet fra nye biler gikk opp i fjor Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Man skal ikke se bort i fra at de europeiske produsentene inngår en hestehandel med EU om at 2021-kravet endres sammen med en innføring av reelle utslippsmålinger. Hvem som vil vinne eller tape på dette er jeg usikker på, men å basere fremtiden på tall for utslipp som ikke stemmer med virkeligheten er ikke levedyktig. 6 Lenke til kommentar
Ketill Jacobsen Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det virker som at produsentene oppgir mer edruelige tall for CO2-utslipp for 2017 og 2018-modeller, som en tilpasning til WLTP. Så det forklarer kanskje noe av tallene? Bortfall av diesel vil kanskje føre til større etterspørsel etter konvensjonelle biler, altså bort fra store SUV'er med firehjulstrekk? Nye biler i det norske markedet slipper i snitt ut mindre CO2 enn dieselbiler (fordi disse er større, tyngre, har firhjulstrekk etc). 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg fo2re Skrevet 11. april 2018 Populært innlegg Del Skrevet 11. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall.Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. 13 Lenke til kommentar
1J7HHBGW Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Noen som har lest pressemeldingen om straffeavgift, straffetoll og bøter i Norge til VW/Audi/Porsche for avgiftssvindelen deres? Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... 4 Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... Kun nedoverbakker med lading av batteriene via bremsene? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det som overrasker meg mest er at Smart er en premiumbil på linje med Alfa Romeo, Porsche og Jaguar. 4 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hva skal folk med en SUV når de kan kjøpe en elektrisk by-bil med 15 mils rekkevidde? Har de hytte da eller? Eller behov for å kjøre lengre strekninger uten en middagshvil? Kanskje de er så rare at de vil ha hengerfeste også? Slik går no dagan. Krumspring, løgn og utslipp. Det finnes et nullslipp-alternativ som er mer effektivt enn fossil forbrenning, enten det er diesel eller bensin. Og der kjent kjøre/ fyllemønster lik fossilt ville gjort at alle de som nå ikke kan velge elektrisk ville valgt dette. Men det er "for dyrt" å bygge ut nødvendige fyllestasjoner ( nesten like dyrt som CO2-fangst og deponering ), og dessuten er kun batteri enda mer effektivt. Kun batteri er enda mer effektivt! Så da så. Lenke til kommentar
YGOI36G6 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 De har jo selv laget et stort problem når de lyver for EU med latterlige utslippstall. Hvis noen tror at en Volvo XC90 T8 (4 syl 2 liter med turbo, kompressor og elmotor/batterier) som veier over 2,3 tonn har samme forbruket som en Fiat 500 som veier 930 kg, da bør alarmklokkene ringe for å si det sånn. Med mitt kjøremønster hadde den nok hatt mindre utslipp enn fiaten. Men så kjenner jeg meg selv godt nok til å si at gnieren i meg ville plugga inn ladern så ofte som mulig.... Kun nedoverbakker med lading av batteriene via bremsene? Trudde det var plugin på den? Kjører sjelden over 3 mil om dagen. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hva skal folk med en SUV når de kan kjøpe en elektrisk by-bil med 15 mils rekkevidde? Kanskje folk ikkje bur i by, og dessutan har bruk for ein bil med god plass og god rekkjevidde? Nettopp difor sel Tesla Model X og Tesla Model S betre enn mange av småbilane med kort rekkjevidde. Då slepp du òg å måtte kaste vekk tid på bensinstasjonar. So nostalgisk er eg ikkje, at eg saknar å stå i bensinkø tidleg måndag morgon. Det saknar eg omlag like mykje som eg saknar å gå i banken for å betale rekningar. (Jadå, det finst sikkert folk som saknar å gå i banken, det finst framleis folk utan internett og det finst kanskje til og med folk som saknar å måtte køyre ein tur innom bensinstasjonen kvar veke etter å ha kjøpt ein moderne bil, men eg trur ikkje det er mange av dei.) 4 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hva skal folk med en SUV når de kan kjøpe en elektrisk by-bil med 15 mils rekkevidde?Kanskje folk ikkje bur i by, og dessutan har bruk for ein bil med god plass og god rekkjevidde? Nettopp difor sel Tesla Model X og Tesla Model S betre enn mange av småbilane med kort rekkjevidde. Då slepp du òg å måtte kaste vekk tid på bensinstasjonar. So nostalgisk er eg ikkje, at eg saknar å stå i bensinkø tidleg måndag morgon. Det saknar eg omlag like mykje som eg saknar å gå i banken for å betale rekningar. (Jadå, det finst sikkert folk som saknar å gå i banken, det finst framleis folk utan internett og det finst kanskje til og med folk som saknar å måtte køyre ein tur innom bensinstasjonen kvar veke etter å ha kjøpt ein moderne bil, men eg trur ikkje det er mange av dei.) Hva er forskjellen på å stå i bensinkø og lade kø? Tiden det tar? Moderne bil, trenger ikke de drivstoff? Savner 90 tallet da diesel bilen min hadde 80 liters tank og brukte 0,6 på mila. Fyllte på ca 1200km. Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 WLTP bør innføres omgående Disse løgnerne har fått holde på å forgifte lenge nok 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hva er forskjellen på å stå i bensinkø og lade kø? Tiden det tar?Eg har aldri stått i ladekø i garasja mi. Nesten all lading skjer der. Til- og fråkopling tek få sekund. Alt i alt brukte eg meir tid på å fylle drivstoff på den gamle dieselen enn på elbilen. Jaudå, vi stod 20 minutt i kø ved superladaren på Gol i påska for to år sidan. 20 minutt er ikkje meir enn fire turar innom ein bensinstasjon med den gamle dieselbilen. Sjølve ladinga gjekk av seg sjølv medan vi åt middag, og meir tid enn ein middag treng vi ikkje på å lade nok til at vi kjem heilt heim. For ungane sin del var heller ikkje køa noko problem – dei hadde mykje energi å lade ut på leikeplassen etter fire timars køyring. 6 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor de gidder å styre så voldsomt med å sette opp ladestasjoner når alle bare lader hjemme. 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Tesla trenger enormt mange ladestasjoner siden det er gratis og folk fyller opp der til daglig fordi de sparer strøm på det. Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor de gidder å styre så voldsomt med å sette opp ladestasjoner når alle bare lader hjemme. Ja, tenk den innsparingen vi/samfunnet kan få når vi kan legge ned alle bensin/diesel-stasjoner. Ladestasjoner ute trengs ikke, folk kan lade hjemme, og det tar bare 3 sekunder. Da blir det jo en enorm (unødvendig) kostnad med Hydrogen-fyllestasjoner selvfølgelig. ( Se bort fra kostnaden med oppgadering av nettet og "smart"-målere.) Når (kun) batteri-elektrisk dekker hele transportbehovet, både for privat og vare-transport. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Oppgradering av nettet er unødvendig. Det er jo allerede kommet fram til at strømnettet i dag er godt nok dimensjonert. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ Endret 12. april 2018 av sedsberg 2 Lenke til kommentar
Fri diskusjon og kunnskap Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 (endret) Oppgradering av nettet er unødvendig. Det er jo allerede kommet fram til at strømnettet i dag er godt nok dimensjonert. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ "Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt." Så får vi håpe at "smart"-målerne ikke fører til at vaskemaskiner og tørketromler går om natta. Men det er bra at nettet ikke trenger å oppgraderes pga. e-biler, siden de kan lades ( raskt?) på ladestasjoner. Endret 12. april 2018 av Fri diskusjon og kunnskap Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Oppgradering av nettet er unødvendig. Det er jo allerede kommet fram til at strømnettet i dag er godt nok dimensjonert. https://www.nve.no/nytt-fra-nve/nyheter-energi/stromnettet-er-klar-for-elbilene/ "Forutsetningen for at ladingen skal kunne skje smertefritt, er at mange av bilene lades om natten, når øvrig forbruk er lavt." Så får vi håpe at "smart"-målerne ikke fører til at vaskemaskiner og tørketromler går om natta. Kvifor det? Trur du straumforbruket om natta vil overgå forbruket om dagen, fordi folk flyttar køyring av vaskemaskin og tørketrommel til natta, og ladar bilen samstundes?Men det er bra at nettet ikke trenger å oppgraderes pga. e-biler, siden de kan lades ( raskt?) på ladestasjoner.Du kan sjølvsagt lade raskt på ein ladestasjon om du ynskjer det, eller treng det, men nesten all lading føregår heime om natta. Heimeladinga er den minst problematiske. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå