Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Gluten test hos lege

Anbefalte innlegg

Hei

Skal til lege over helgen for å ta blodprøve ang glutenallergi/intoleranse og slikt. Hører litt forskjellig angående det at man skal spise glutenholdig mat i ukene før man tar blodprøven, og noen sier man slipper det da nye prøver finner ut av det uansett.

Noen som kan si meg hvordan det foregår nå i 2018 mtp en slik blodprøve? Frister ikke å spise mat man blir dårlig av hvis man slipper.

Anonymous poster hash: 9b6a0...98b
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Skal til lege over helgen for å ta blodprøve ang glutenallergi/intoleranse og slikt. Hører litt forskjellig angående det at man skal spise glutenholdig mat i ukene før man tar blodprøven, og noen sier man slipper det da nye prøver finner ut av det uansett.

Noen som kan si meg hvordan det foregår nå i 2018 mtp en slik blodprøve? Frister ikke å spise mat man blir dårlig av hvis man slipper.

Anonymous poster hash: 9b6a0...98b

Jeg gjorde dette for noen år siden. Da ga legen min meg den informasjonen som var riktig for den prøven jeg skulle ta. Snakk med legen din, så slipper du at noen her synser og gir deg galt svar ;) 

Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke alltid glutenet i seg seg selv som er propblemet, det kan være proteinintolleranse eller muggsoftgifter etc som forårsaker plagene. Moderne "raffineri" er ikke nødvendigvis det beste... selvsagt så spiller gener en stor rolle og.

Jeg har ikke tatt en test på akkurat gluten men jeg har blitt rådet av en kjent lege i Oslo om å bare kutte ut eller drastisk kutte ned på mel/korn og melk melkeprodukter da jeg slet i lang tid med mye migrene, allergi, stivhet, pluss andre ting. Jeg trodde tidligere at det kun var pga glutenet, men ettersom jeg leste mer om moderne agrikultur så har jeg blitt mer skeptisk til raffinert og sammensatt mat. Mel vil også sløve ned tarmtottene og hindre opptak av næringsstoffer. For ikke å snakke om giftstoffene vi sprøyter mat vår med...

Forskning.no og andre tidsskrifter har hatt endel om slikt, og det har vært mye forsking på tarmen og hvor mye av maten som kan endre bakteriesammensetningen.

Selv med gluttentest og provokasjontesting, eller elimineringstesting hvor du sakte men sikkert innfører noe nytt etter å ha gått lenge uten. Det er ikke akkurat lett. Men nå har jeg IBS så jeg må uansett være påpasselig.

Dessverre så har legene svært lite greie på mat vs kropp. Helt tåpelig, men ja, du må spise mye gluten i perioden før testen.

Anonymous poster hash: 8a281...985
Lenke til kommentar

Det er dessverre ikke alltid glutenet i seg seg selv som er propblemet, det kan være proteinintolleranse eller muggsoftgifter etc som forårsaker plagene. Moderne "raffineri" er ikke nødvendigvis det beste... selvsagt så spiller gener en stor rolle og.

Jeg har ikke tatt en test på akkurat gluten men jeg har blitt rådet av en kjent lege i Oslo om å bare kutte ut eller drastisk kutte ned på mel/korn og melk melkeprodukter da jeg slet i lang tid med mye migrene, allergi, stivhet, pluss andre ting. Jeg trodde tidligere at det kun var pga glutenet, men ettersom jeg leste mer om moderne agrikultur så har jeg blitt mer skeptisk til raffinert og sammensatt mat. Mel vil også sløve ned tarmtottene og hindre opptak av næringsstoffer. For ikke å snakke om giftstoffene vi sprøyter mat vår med...

Forskning.no og andre tidsskrifter har hatt endel om slikt, og det har vært mye forsking på tarmen og hvor mye av maten som kan endre bakteriesammensetningen.

Selv med gluttentest og provokasjontesting, eller elimineringstesting hvor du sakte men sikkert innfører noe nytt etter å ha gått lenge uten. Det er ikke akkurat lett. Men nå har jeg IBS så jeg må uansett være påpasselig.

Dessverre så har legene svært lite greie på mat vs kropp. Helt tåpelig, men ja, du må spise mye gluten i perioden før testen.

Anonymous poster hash: 8a281...985

Jeg har korn som mitt hovedfelt. Fullkorn er å anse som helsemessig gunstig og om noe, så er det gode assiasjoner med en god tarmhelse. Derimot så synses det mye om både meieri og kornprodukter, med tester som fører til falske positive resultater. Kort fortalt er dagens "populære" tester lite spesifikke, som fører til at for mange unødvendige matvarer eksluderes. 

Så jeg kan avkrefte at "mel sløver ned og forhindrer opptak av næringstoffer". For personer med cøliaki så vil dette derimot skje. Dagens moderne kornsorter er ikke helsemessig verre enn forhistoriske. Proteinintoleranse slik det fremheves i media er ikke en anerkjent diagnose, og som løftes av én studie som er metodisk svak fra 90-tallet og som fortsatt ikke er reprodusert. Muggsopp i korn vil alltid være av problem, men det er ufattelig strenge krav i Norge og pga klima har mye av brødhveten blitt degradert til dyrefor.

Du innleder for øvrig med at du ble rådet av en lege og avslutter med at leger kan svært lite om ernæring. Det stemmer at ernæring ikke er dems hovedfelt, men dem har grundig innføring i humanfysiologien, biokjemi og er kompotente til å uttale seg om dette.

Endret av Dukien
Lenke til kommentar

Når en med cøliaki får i seg gluten dannes det antistoffer i kroppen, og det er disse man ønsker å måle for å kunne sette en diagnose (dersom man tar blodprøve). Derfor må du ikke unngå gluten dagene før en slik test, fordi da vil ikke kroppen ha målbar mengde antistoff til å kunne sette diagnose.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Du innleder for øvrig med at du ble rådet av en lege og avslutter med at leger kan svært lite om ernæring. Det stemmer at ernæring ikke er dems hovedfelt, men dem har grundig innføring i humanfysiologien, biokjemi og er kompotente til å uttale seg om dette.

Jeg er ikke en av de andre anonyme i tråden. Og du har helt sikkert litt rett. Men, leger har en tendens til gjerne å overse noe inntil det blir såpass prekært eller akutt, før de virkelig setter i gang tiltak. Jeg mener at dere begge i diskusjonen har litt rett. Hovedpoenget mitt blir at leger ikke er særlig målrettet i mot tarmfunksjonsforebyggelse. Fordøyelsen vet vi at er viktig for helsen, og den kommer som regel alltid i bakleksen av alt annet med kroppen. Man må nesten vite en del selv om viktighet av tarm tror nå jeg, framfor å forvente at legen skal komme på å foreslå tiltak for en sunn tarm.

Jeg har selv bevitnet hvordan selv de på sykehus kan la en person gå i dagesvis med tarmforstoppelse, og det er ikke noen førsteprioritet. Pasient var ikke innlagt for tarmforstoppelse, men behandlingen ledet til det. Tror at det var en kombinasjon av medisinen pasient fikk og svært lite bevegelse av kroppen under innleggelsen. Og da forvente at en fastlege er våken nok, og tar tidlig tak i ting, som du kanskje treffer 3 ganger i året, sånn i forhold til fordøyelse er vel litt søkt? På sykehuset så er du daglig i kontakt med mange forskjellige sykepleiere og noen avdelinger har vernepleiere, pluss den legekontakt som finner sted under oppholdet.

Jeg tar selv daglig probiotikakapsler, men jeg burde forsøke å få i meg nok prebiotika (grønnsaker) det vet jeg. Men, for en del folk så kan det å få i seg grønnsakene og et balansert kosthold være utfordrende nok. Så kan en sikkert diskutere hvor vidt dette ansvaret er legens, og hvor mye tid temaet skal ofres. Men, det er viktig og legene vil sikkert aldri helt strekke godt nok til om dette. Da må man selv be om det, og kanskje mer enn kun noen få ganger, alt etter individet du har som fastlege.

Anonymous poster hash: a4abc...4bd

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...