Gå til innhold

Finner ikke innebygd nettverkskort i SuSE 9

Sycrob

Anbefalte innlegg

Jeg postet problemet under SuSE 9 install guide, men jeg tenkte det var like greit å lage en egen post så den andre ikke ble så ille opp topic.

Problemet jeg har er at SuSE 9 ikke finner det innebygde nettverkskoret på NF7-S v2.0 kortet mitt. Men siden jeg er ganske ny med linux kan det jo hende jeg gjøre noe feil.

Jeg gjorde som følger:

1.Lasta ned rpm fila til SuSE 9.0 fra http://www.nvidia.com/object/linux_nforce_1.0-0261.html

2. Jeg fyrte opp i KDE, og brukte YAST(2) til å instalere den

3.Prøvde se om den fant nettverkskortet nå, men uten hell, samme etter boot også

Er det på en annen måte det skal gjøres? en annen fil?

For meg blir liksom linux uten nettverk som en bil uten hjul :p

Takker på forhånd for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest det som stod der, men jeg er ikke den stødigste i linux som sagt tidligere så det kan godt hende jeg har misforstått noe.

Jeg gikk også inn i shellet og logga meg inn som root, der jeg gikk til den mappa fila ligger og skrev rpm -i NVIDIA_nforce-1.0-0261.suse90.i586.rpm. Da sa den at den var allerede instalert. Jeg prøvde så å avinstalerte den med å skrive rpm -e NVIDIA_nforce-1.0-0261.suse90.i586.rpm. Men da ble svaret at den ikke fikk det til eller no. Det kan godt hende måten jeg gjør det på er helt feil, så derfor vil jeg gjerne ha en forklaring, og kanskje bli litt klokere på min nye verden i linux :D

mvh. Sycrob

Lenke til kommentar

Jeg slet også med det første gangen jeg innstallerte suse 9, men andre gangen gikk det fint. Bare synd jeg ikke husker hvordan jeg fikk det til... :roll:

Tror jeg bare la til et nettverkskort uten å spesifisere noe, men som sagt, jeg husker ikke helt...

Lenke til kommentar

Nå tror jeg at jeg har testet med meste i den README'en på nvidia.com. Har instalert det på den enkle måten, bare den rpm fila for SuSE 9. Jeg har også testa å lage en egen rpm fil ut i fra den src.rmp fila, men også det uten hell. Nå ser jeg vel bare en mulighet igjen, og det er om noen vet det manuelle oppsettet til nettverkskortet.

Hva jeg trenger å fylle ut i value: og hva som trengs å ta med i option. Jeg tror kortet er device 4, og har irq 10. Dette er ut i fra oppstarten av pcen om dette kan hjelpe noe.

Håper noen kan hjelpe meg, ellers har jeg vel ikke noe annet valg enn å kjøpe meg et eksternt nettverkskort.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Sitter med det samme problemet nå..

SuSE9.0 finner lydkort og greier..

Men nettverkskortet vil ikke jobbe med meg..

Kjedelig å bytte mellom OS bare for å poste etter hjelp her.

Kan noen hjelpe til med dette?

Nforcedriverene er altså lagt inn med yast. Jeg kan "se" nettverkskortet når jeg trykker på den "hardware monitor" greia ved klokka. MEN når jeg prøver å configuere nettverkskortet (gjennom yast) kommer det ikke opp at den finner nettverkskortet mitt.

VIL HA NETT MED SUSE!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...