Gå til innhold

Høye fjell i europa - lett tilgjengelige?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man har ikke vane for å ha bilveier helt opp på toppen i Europa, dette da det er smalt, bratt, sne/is nesten hele året og man kan ikke ha stor parkeringsplass på toppen.

Man har derimot mange høye fjell man kommer opp på med smalsporet tog eller gondolbane:

-Jungfraujoch har Europas høyeste jernbanestasjon og det er endel å se på selv om toppen skulle befinne seg inni en skydott. Merk at det koster endel å reise helt til toppen.

-Fra Chamonix kan man ta gondolbane opp til Aiguille du Midi som er det høyeste man kommer i vesteuropa. Pass på å ta det veldig med ro der oppe for ikke å få høydesyke. Jeg var uforsikting og det tok lang tid for meg å ta meg inn selv om jeg var veldig godt trent da jeg var der oppe.

Likte selv også Rochers de Naye som man når med smalsporet jernbane fra Montreux selv om den ikke slår noen rekorder for høyde. Fint område man har utsikt over og murmeldyr.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Man har derimot mange høye fjell man kommer opp på med smalsporet tog eller gondolbane:

-Jungfraujoch har Europas høyeste jernbanestasjon og det er endel å se på selv om toppen skulle befinne seg inni en skydott. Merk at det koster endel å reise helt til toppen.

Hva pris snakker vi om her?

Lenke til kommentar

Litt over 1200 NOK t/r fra nedi dalen , Grindeswald eller hva det het der. Jeg fant et tilbud som inkluderte ostefondue på toppen til en lavere pris.

Nåh.

Det er jo ikke all verden, med tanke på avstand. Gaustadtoppen-banen er vel 400,- hver vei?

Lenke til kommentar

300,- en vei eller 390,- t/r.

Takker, lagt inn i programmet. NSB har jo en kampanje nå med enveis-billett til 199,- per vei. Billig morro.

Ehhh... aner ikke helt hva du har misforstått her. Det er ikke NSB som driver heisen inni Gaustadtoppen og nærmeste jernbane som NSB driver er flere dalfører unna.

De fleste steder i Norge er ikke tilgjengelig med tog.

Lenke til kommentar

Ehhh... aner ikke helt hva du har misforstått her. Det er ikke NSB som driver heisen inni Gaustadtoppen og nærmeste jernbane som NSB driver er flere dalfører unna.

Jeg har ikke misforstått, 2 x 199,- til Kongsberg stasjon t/r pluss buss t/r pluss Gaustadbanen t/r er summen. Blir vel tusenlappen, som jo er det billige med morroa.

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

Jeg har ikke misforstått, 2 x 199,- til Kongsberg stasjon t/r pluss buss t/r pluss Gaustadbanen t/r er summen. Blir vel tusenlappen, som jo er det billige med morroa.

Og du skal gå de 3 timene veien tar fra nærmeste bussholdeplass til Gaustadbanen?

Lenke til kommentar

Og du skal gå de 3 timene veien tar fra nærmeste bussholdeplass til Gaustadbanen?

Mja, har ikke planlagt det i detalj, men jeg har grei marsjfart på 7 kilometer i timen selv med 35 kilos sekk, så jeg vil tro det tar i tilfellet under to timer.

Eller det kan sikkert finnes løsninger med kjøring, fjellsko på asfalt er ikke favoritten.

Lenke til kommentar

Det er absolutt ikke flatt så 2 timers anmarsj er mulig, men ikke noe alle kan forvente med tung oppakning.

Reiser du fra Oslo så holder det ikke å starte 4 på morgenen om du har tenkt deg å gå og reise kollektivt frem og tilbake samme dag. Husk at det raskt er et par timers kø for banen.

Du trenger altså tilgang til bil, i alle fall for deler av reisen, eller overnatting ved Rukjan.

Lenke til kommentar

Du trenger altså tilgang til bil, i alle fall for deler av reisen, eller overnatting ved Rukjan.

Overnatting er beregnet ja, det pleier ikke være problem. Har ikke behov for annet enn billigste av det billigste teltet til 500,- og noe sovepose med underlag, så går det så bra så.

Retur er planlagt to dager etter inntur, så nok av tid til sølvminene i Kongsberg også vil jeg anta.

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...