Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg og noen kamerater tenkte vi skulle prøve oss på LAN i juleferien da. Alt er planlagt og på plass og vi kan bare sette i gang å spille. Men vi har et lite siste problem. Vi vet ikke helt hvordan. Derfor tenkte jeg å spørre dere andre spillkompanjonger om dette:

1. Når vi er i gang, må hver PC ha en CD for hvert spill, eller holder det at kun en

av deltakerne har CD?

2. Er det nok å stappe alle PC-kontaktene i en router for å skaffe connection

mellom dem , eller må man stresse med noe annet?

Kommer ikke på noe mer i farta, men blir nok edit her ja :p

Endret av RatmFan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

trenger ikke ha mer enn max en cd av et spill, du kan bare starte spillet på den ene pc'en, ta den ut starte på neste.

du må sette opp et nettverk. du lager da en diskett under opprettingen. denne må settes inn i de andre maskinene og filen som ble laget må installeres.

hadde kanskje vært greit å få vite litt mer om hvilke OS dere har osv. har ikke erfaring med router, men switch funker veldig bra.

Endret av Smidt
Lenke til kommentar
trenger ikke ha mer enn max en cd av et spill, du kan bare starte spillet på den ene pc'en, ta den ut starte på neste.

du må sette opp et nettverk. du lager da en diskett under opprettingen. denne må settes inn i de andre maskinene og filen som ble laget må installeres.

hadde kanskje vært greit å få vite litt mer om hvilke OS dere har osv. har ikke erfaring med router, men switch funker veldig bra.

Hva skal disketten inneholde? Og hva er OS? Tror jeg mister æren min nå...... :blush:

Lenke til kommentar
Hva skal disketten inneholde? Og hva er OS? Tror jeg mister æren min nå...... :blush:

OS betyr OperativSystem

når du går inn på instalasjonen for nettverk velger du opprett en nettverksdiskett. altså setter du inn en tom diskett som det lages en fil på.. denne filen installerer du på de andre maskinene. du får da de samme oppsett på alle maskinene.

virker ikke helt som du har testet selv ;)

har dere bredbånd?

nok nettverksledninger?

Endret av Smidt
Lenke til kommentar

OS betyr OperativSystem

når du går inn på instalasjonen for nettverk velger du opprett en nettverksdiskett. altså setter du inn en tom diskett som det lages en fil på.. denne filen installerer du på de andre maskinene. du får da de samme oppsett på alle maskinene.

har dere bredbånd?

nok nettverksledninger?

1/4 er "sikret" bredbånd, jeg har bestilt, får 19, men er litt usikker på noe trådløst nettverksgreier, og en som har en bror som skal ha ny PC, som kanskje får adsl. Så optimistisk sett 3/4 har ADSL. ;)

Trodde jeg hadde peiling på PC. Er tydeligvis nybegynner. Litt for mye av de 10 årene har gått med til spilling. :sleep: Hvor sjekker jeg/ hva er, Operativ System? Vet heller ikke hva nettverksledninger er... :blush::blush::blush: "begynner å bla i den 2 kg tunge XP boka"

Lenke til kommentar

OS betyr OperativSystem

har dere bredbånd?

nok nettverksledninger?

1/4 er "sikret" bredbånd, jeg har bestilt, får 19, men er litt usikker på noe trådløst nettverksgreier, og en som har en bror som skal ha ny PC, som kanskje får adsl. Så optimistisk sett 3/4 har ADSL. ;)

Trodde jeg hadde peiling på PC. Er tydeligvis nybegynner. Litt for mye av de 10 årene har gått med til spilling. :sleep: Hvor sjekker jeg/ hva er, Operativ System? Vet heller ikke hva nettverksledninger er... :blush::blush::blush: "begynner å bla i den 2 kg tunge XP boka"

nå svarte du på spm hvilket OS du har.. du har windows xp

Lenke til kommentar

Du trenger ikke lage noen diskett. Sett opp maskinene med fast ip adresse siden dere sikkert ikke har en dhcp server som deler ut adresser til maskinene. Bruk f.eks. 10.0.0.10 og oppover. Nettverksmaske setter du på 255.255.255.0. Det er mulig du må sette workgroup til samme på alle maskinene.

Videre kan du bare koble alle maskinene til en switch.

Lenke til kommentar

Det første du må gjøre er å skaffe deg en hub eller svitsj. Disse kobles da sammen hver PC slik at de kan snakke til hverandre. Du må ha en nettverkskable for hver maskine og selfølgelig et nettverkskort i hver også. Nettverkskablene du må ha er patche kabler (ikke sikker her, men den må være slik at den kan brukes mot hub/svitsj). Disse kablene kalles RJ45.

Når du har koblet sammen maskinene kjører du en nettverkguide som ligger i kontrollpanelt-->nettverkskoblinger.

Du velger guiden i menyen til venstre "Sett opp et hjemmenettverk"

Håper det hjelper litt :)

Edit: Dersom du ønsker internett på alle maskinene, så har en hub/svitsj den egenskapen at den siste porten kan kobles til for internett slik at den deler ut til alle maskinene som er koblet til.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

Operativ system er f.eks windows XP eller Linux. Nettverks kabel er de kabelene du bruker til å kble pcen til routern\switcen. Og du trenger ikke å fikle med diskett greiene. Har alle XP er det bare å plugge i kablene. og evntuelt lage IP adresser. Trenger du noe mer hjelp så er det kansje lurt å få noen du kjenner som kan litt om data komme å hjelpe deg, litt vanskelig å hjelpe ved å bare ved å skrive inn her på forumet når det er så mye du ikke veit.

-Lykke til!

Lenke til kommentar

greit vi har operativsystem (XP), har alle det samme forresten?

tror ikke vi skal rote oss inn i ip-adresser og greier. er vel gjerne ikke det en førstegangsLAN'er fikser. ;)

jeg ville holdt med til den standard XP guiden, kryss av saken.

nettverksledninger er ledninger som binder nettverket sammen. har alle 10/100 ethernet utgang (den vanlige typne bredbåndutgang) er det greit.

har alle en slik en? eller for å spørre på en lettere måte? er det mulig å få tilgang til bredbånd på alle maskinene uten å måtte forandre noe fysisk på selve maskinen? kjøpe nytt nettverkskort f.eks.

Lenke til kommentar
Gjør det så enkelt som: kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger -> opprett ny tilkobling -> velg navn (f.eks "LAN") så gjentar du det på alle maskinene.

det smidt vil fram til det er ikke sålett som bar det om de alle har ulikt OS

jess. :yes:

og at. når en skal ha LAN for første gangen må en undersøke og gjøre litt forberedelser..

Lenke til kommentar
Gjør det så enkelt som: kontrollpanel -> nettverkstilkoblinger -> opprett ny tilkobling -> velg navn (f.eks "LAN") så gjentar du det på alle maskinene.

det smidt vil fram til det er ikke sålett som bar det om de alle har ulikt OS

Ingen bruker vel win 98 eller 95 lenger? Da er det stortsett bare 2000 og XP igjen og de sammkjører fint. Skal du ha shares og du må inn på XP fra 2000 er det ikke noe problem, men skal du fra XP til 2000 blir du bedt om å skrive brukernavn og passord, da skal du drite i bruker navn og skrive "administrator" som passord.

Lenke til kommentar
Ingen bruker vel win 98 eller 95 lenger? Da er det stortsett bare 2000 og XP igjen og de sammkjører fint. Skal du ha shares og du må inn på XP fra 2000 er det ikke noe problem, men skal du fra XP til 2000 blir du bedt om å skrive brukernavn og passord, da skal du drite i bruker navn og skrive "administrator" som passord.

er faktisk noen som har en gammel og en ny maskin :angry: , den gamle maskinen takler ikke bedre enn win98 og kjører derfor det, men nettverk med XP funker strålende fordi.. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...