Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilpleie til ny bil.


Anbefalte innlegg

Først av alt, jeg har lest en del i bilpleie for nybegynnere og viderekommende (selv om jeg i aller høyeste grad anser meg selv som nybegynner når det gjelder bilpleie). Mange flotte guider, men føler det blir litt for omfattende i forhold til det nivået jeg har kunnskaper til, og i tillegg hvor mange produkter jeg ønsker å kjøpe og hvor mye jeg kommer til å gjøre ut av dette. 

Dette kan en jo nesten ta så langt en vil, men her vet jeg at det vil begrense seg i forhold til hva jeg gjør det til.

 

Jeg har nå bestilt meg ny bil, og denne bilen skal jeg ikke ha lakkforsegling (Ditec) på som jeg har hatt på de forrige bilene jeg har hatt de siste årene. Har mer lyst til å sette meg litt mer inn i dette med bilpleie, men likevel så ønsker jeg ikke å ta helt av når det gjelder både innkjøp og hva en skal gjøre.

 

Poleringsmaskin er f.eks. ikke noe jeg kommer til å investere i, og blir det for mye/avansert så blir det fort noen snarveier frykter jeg.

Altså jeg vet at ikke noe blir bedre enn grunnarbeidet og finishen som gjøres, ei heller bedre enn produktene som velges, men har likevel et lite håp om at dette kan gjøres uten at en kommer opp i mange-sifrede innkjøpssummer.

 

Har en Kärcher K3.93 så den er ikke allverden, men jeg kjøper ikke en ny før den stopper opp. Ikke allverdens trykk (120 Bar) og ei heller så mye vann (378 ltr/t), men den får duge inntil videre som nevnt.

 

Jeg har forsøkt å lese meg opp litt og sette opp en liten innkjøpsliste over hva en trenger, men har ikke helt satt meg så mye inn i selve produktene enda.

Så langt har jeg kommet frem til at jeg skal kjøpe meg en skumkanon til min Kärcher HT spyler, for den kan vel muligens tilpasses en annen HT spyler om en kjøper et annet koblingsstykke til skumkanonen?

 

Ellers så ser jeg for meg at jeg trenger

  • Avfetting til trafikkfilm og skitt, og prickbort til asfaltflekker
  • Felgrens
  • Såpe for skumlegging for å løse opp enda mer av skitt og trafikkfilm
  • Såpe til bilvask

Kan den samme såpen benyttes til dette, eller er det beste å ha forskjellige såper til dette?

Så må bilen tørkes av

 

Så noe å fjerne evt. flyverust med

  • Type Ironx eller Korosoll

Etter dette så bør kanskje bilen håndvaskes på nytt for en tar neste steg som for min del vil være polering. 

  • Polering og pads til påføring
  • MF microfiberkluter til å fjerne overskytende polering

 Da bør vel poleringen «forsegles» med en voks for at den skal vare lenger?

  • Voks til dette og pads til påføring

En type hurtigvoks er kanskje også greit å ha for å beskytte litt etter vask når vinteren og saltede veier gjør sitt inntog igjen?

 

 

Noe å vaske vinduer med, rense/beskytte sorte plastdetaljer med og felgbeskyttelse (om en ikke kan benytte innkjøpt polering og voks til dette?)

 

 

Har jeg da fått med det meste, eller er det noe mer som absolutt burde være på listen?

 

 

Bøtte, svamp/vaskevott, og et rikelig utvalg av micrfiberkluter/håndkler er jeg klar over, og mye av dette har jeg jo også fra før av, men mulig jeg bytter ut noe av det når det nærmer seg at den nye bilen kommer........

 

Mange ville nok ha clayet her før polering, men det tror jeg neppe at jeg bruker tid på. Jeg vil ha en blank og pen bil, men det er fortsatt «bare» en bruksgjenstand for vår del. Har barn/ungdommer som ikke viser altfor mye hensyn uansett hva en sier og mener, så derfor blir det nok ikke noe mer enn dette jeg har skrevet her.

 

 

Så til det neste spørsmålet, jeg leser at nylakkerte biler ikke bør «gnikkes» så mye på de første ukene for at lakken skal få herdet, men holder det med tiden det tar fra bilen er produsert til den har vært igjennom transportetappene og blir levert til kjøper?

Det er vel noe som tar alt fra 3-5 uker avhengig av hvor bilen produseres og forhandler holder til vårt langstrakte land?

 

Eller er det om å gjøre at den nye bilen får en lakkrens, polering og voks så fort jeg får den?

 

Dette ønsker jeg som sagt å gjøre litt annerledes denne gangen når den nye bilen kommer.

I tillegg så vil jeg også litt videre enn en polering med en poleringspasta 2 ganger i året, og så vaske med en bilsåpe som inneholder voks (i følge lappen på flaska i hvert fall), for å holde det mest mulig ved like. 

 

Merker jo at bilen jeg har i dag er ren og glatt med dette også, men lakken har jo absolutt ikke «vannskrekk» med denne behandlingen, Det blir fine små dråper på bilen, men hverken dråpene eller skitten renner jo av bilen når en spyler den slik en ser at biler som er pleiet på en helt annen måte gjør.

 

Håper noen kan gi noen lettfattelige veiledninger og kanskje hva en burde velge for produkter.

Jeg vil ikke ha noen billige produkter som ikke er vedrt jobben eller innsatsen å legge dem på bilen, men jeg er heller ikke der hvor jeg har kjøpt en luxusbil til mangfoldige millioner, så noen gode og enkle produkter (i bruk) til greie priser er vel mest det jeg ønsker meg.

 

En tur til en dedikert bilpleiebutikk eller type Bilextra e.l. løser sikkert også det meste, men er greit å vite litt mer før en tar turen dit synes jeg, eller er det veien å gå?

Noen anbefaler kanskje bare det de tjener mest på ved salg også, uten helt å tenke på hva kjøperen beskriver at han ønsker seg for resultater og arb.metoder?

 

Det siste her var faktisk ment som et spørsmål, ikke en påstand ;) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Høres bra ut dette!

 

- Du kan bruke skumkanon med annen spyler ved å bytte kobling. Koster en hundrings.

 

- Kjøp en dedikert skumsåpe/avfetting. F.eks Nerta Active Diamond, Autofoam etc.

 

- Min erfaring er at felgrens stort sett blir overflødig hvis du har gode avfettinger og i allefall hvis du er flink å vokser et par ganger i året. Kan være greit hvis felgene er skikkelig inngrodde, men surfex+prickbort+korrosol+nerta tar det meste!

 

- Jeg gidder ikke å polere for hånd. Mye jobb for lite gevinst. Vurder maskin etterhvert, det trenger hverken være dyrt eller komplisert.

 

- Polering skal ikke vare. Polering er mekanisk fjerning av riper. Ikke bruk "polering" med filler. Polering sliper lakken glatt, voks beskytter og varer.

 

- Ikke bruk clay uten påfølgende maskinpolering. Da ender man gjerne opp med stygge merker/marring.

 

- Du kan sette i gang straks du får bilen, lakken er gjennomherdet.

 

- En grei og billig voks er f.eks collonite 845, Autoglym HD eller Fusso. Her er det masse bra å velge mellom.

 

- Dropp bilextra og ta heller kontakt med noen som har peiling på bilpleie. F.eks bilnerden, scandiscshine, concourse, exint etc. De setter sammen en fin pakke til deg, til en bedre pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lager du masse riper med clay gjør du det helt feil. Mikroriper kan oppstå selvsagt, men det skal ikke bli "krise" av det.

Det er selvsagt noe man gjør bare 1 gang i året som regel, og etter man har brukt alle stegene.

Jeg bruker prikkbort - surfex - skumkanon - avspyling - skumkanon - berøringsvask - tørk - iron x - avspyling - berøringsvask - clay til slutt.

Ikke mye som er igjen til slutt da for clayen å ta når man har fjernet det meste kjemisk. Mekanisk fjerning er siste utvei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lager du masse riper med clay gjør du det helt feil. Mikroriper kan oppstå selvsagt, men det skal ikke bli "krise" av det.

Det er selvsagt noe man gjør bare 1 gang i året som regel, og etter man har brukt alle stegene.

Jeg bruker prikkbort - surfex - skumkanon - avspyling - skumkanon - berøringsvask - tørk - iron x - avspyling - berøringsvask - clay til slutt.

Ikke mye som er igjen til slutt da for clayen å ta når man har fjernet det meste kjemisk. Mekanisk fjerning er siste utvei.

Marring av clay er helt vanelig for medium og aggressiv clay eller hvis leiren er/blir kald. Det har ikke noe sammenheng med feil bruk og ingen har skrevet "masse riper". Alle former for fysisk kontakt med lakken vil lage merker.

 

Det frarådes bruk av clay, dersom man ikke har maskin og/eller kunnskap til å rydde opp i evt marring/claymerker. Mange nybegynnere brenner seg på dette og kommer til meg for å rydde opp.

 

Det er heller ikke noe poeng i å claye en bil hvis det ikke skal kjøres maskin, og risikerer en masse pigtails fra partikler som havner i puten.

 

Hvorfor håndvasker du to ganger?

 

Edit: støtter rådet under. DCN er et flott forum med mange hyggelige mennesker med masse kompetanse. Terskelen for nybegynnere er også lav og ingen spørsmål dumme :)

Endret av sungun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svarene :) 

 

Da viser det seg jo at jeg i hvert fall er på rett vei, selv om jeg på ingen måte kan si at jeg hverken er utlært eller besitter en fasit. Med det som er listet opp her så føles det «overkommelig» og at det da er noe som er gjennomførbart for min del også.

 

Jeg har også sett og forstått at det er meget kunnskapsrike personer her inne på dette forumet, og det synes jo også på svarene jeg har fått sålangt, og enkelte av dere er sikkert også detailere av ypperste klasse. Allsidigheten og at det ikke er en dedikert detailer gruppe dette her, er grunnen til at jeg spurte her fremfor f.eks. DCN. Les litt på det som står i kursiv, så ser dere kanskje enklere hvorfor jeg ikke tar dette helt til å ha absolutt alt av utstyr og produkter :) 

 

Som forumnavnet mitt her viser så har foto vært en ganske stor (og ikke minst kostbar) hobby for min del, og når en må helt inn på «pixel-mysing» for å lete etter optiske feil på relativt kostbar optikk, så har det gått for langt når en kun er hobbyfotograf og aldri har (eller kommer til) solgt et eneste bilde. Det endte tilslutt opp med fotoutstyr på et seks sifret beløp, og dette tok mye tid og en hadde jo nesten ikke tid til noe annet, og noe som var en kjær hobby har endt sine dager og det eneste jag har å fotografere med i dag er mobil og nettbrett. Det gikk rett og slett for langt........

 

Grunnen til at jeg nevner dette er at jeg også har vært inne på DCN sine sider, og jeg har også laget meg en profil der for noen uker siden, men jeg er litt redd for at det da vil «ta av» igjen om en begynner aktivt å delta på en dedikert detailer side.

Når en har forsøkt noen produkter så blir det vel gjerne til at en da også lurer litt på hvordan er de og de produktene, hvordan er en poleringmaskin i bruk i forhold til håndpolering, en trenger ørten forskjellige pads og poleringer for å korrigere de minste detaljer. 

Det er jo slik en bil burde bli tatt hånd om, men det er ikke dit jeg vil ta det, for da frykter jeg hele foto-prosessen kommer tilbake, og så ender bilpleie i en «katastrofe» også. Derfor vil jeg holde dette på et greit nivå, men likevel relativt gode produkter uten at lommeboka får angst hver gang en ser en eller annen bilpleiebutikk.......... ;) 

 

Det var en solid avsporing dette, men følte likevel at det var greit å informere dere litt mer........

 

Takk igjen for gode svar og forslag :) 

Lenke til kommentar

Been there done that  :w00t:

 

På DCN finnes det mange dyktige detailere og mange av dem er også proffe. Dem vet hva dem driver med for å si det pent. Men jeg vet også at det å detaile en bil er MYE jobb og tar laang tid. 

 

For den vanlige mannen i gata så er denne jobben nesten ikke mulig å få til. Vertfall ikke uten poleringsmaskin, ett passende sted og stå og kunnskapen som trengs for å få til dette. 

 

Men å vaske bilen å slenge på en voks kan de fleste gjøre og derfor tror jeg at en god løsning for oss vanlige dødlige kan være og sette bort bilen til et bilpleiefirma med respekt for seg selv. Da blir det lettere og holde bilen ren etterpå. Man slipper også å kjøpe inn poleringsredskaper.

 

En god poleringsmaskin for nybegynneren bør være en oscilerende maskin (ikke roterende). En god oscilerende maskin koster fort 3-5.000 kroner. Sleng på en 1000-lapp i poleringsmiddel og pads så begynner visakortet fort og bli varmt.

 

Bruk heller denne summen en gang hos et skikkelig bilpleiefirma. Hvis man da ikke har en genuin interesse ved å lære seg dette selv samt bruke penger på dette. Da sier jeg kjør på! :) 

 

Den beste voksen/beskyttelsen jeg har testet (å jeg har testet en del) som ikke koster skjorta er Collinite 845. i forhold til pris er dette en nobrainer. og til dere som sier dere klarer å se forskjell i glansen på denne og en swissvax voks til 2.000 kroner så er dere velkomne hjem til meg for en blindtest. Jeg har i beste evne prøvd og se forskjeller både i sollys og i skygge, med lommelykt og lupe. Absolutt ingen forskjell på disse. 

 

men dyrere vokser er ofte lettere og legge/buffe. De fleste dyrere vokser lukter heller ikke parafin. :) 

Lenke til kommentar

Man finner fort ut om folk kan det eller ikke. Sier de "jeg polerer bilen min på en time, en proff gjør det sikkert på halve tiden" er det bare å gå videre :)

En full omgang på en medtatt bil kan fort være 60-70 timer. En OK bil regnes rundt 30-40 timer, så det er klart det vil koste litt.

Det folk ikke tenker over er alle stegene som er involvert, ikke minst på vaskingen som er svært viktig som grunnlag.

Lenke til kommentar

Been there done that  :w00t:

 

På DCN finnes det mange dyktige detailere og mange av dem er også proffe. Dem vet hva dem driver med for å si det pent. Men jeg vet også at det å detaile en bil er MYE jobb og tar laang tid. 

 

For den vanlige mannen i gata så er denne jobben nesten ikke mulig å få til. Vertfall ikke uten poleringsmaskin, ett passende sted og stå og kunnskapen som trengs for å få til dette. 

 

Men å vaske bilen å slenge på en voks kan de fleste gjøre og derfor tror jeg at en god løsning for oss vanlige dødlige kan være og sette bort bilen til et bilpleiefirma med respekt for seg selv. Da blir det lettere og holde bilen ren etterpå. Man slipper også å kjøpe inn poleringsredskaper.

 

En god poleringsmaskin for nybegynneren bør være en oscilerende maskin (ikke roterende). En god oscilerende maskin koster fort 3-5.000 kroner. Sleng på en 1000-lapp i poleringsmiddel og pads så begynner visakortet fort og bli varmt.

 

Bruk heller denne summen en gang hos et skikkelig bilpleiefirma. Hvis man da ikke har en genuin interesse ved å lære seg dette selv samt bruke penger på dette. Da sier jeg kjør på! :)

 

Den beste voksen/beskyttelsen jeg har testet (å jeg har testet en del) som ikke koster skjorta er Collinite 845. i forhold til pris er dette en nobrainer. og til dere som sier dere klarer å se forskjell i glansen på denne og en swissvax voks til 2.000 kroner så er dere velkomne hjem til meg for en blindtest. Jeg har i beste evne prøvd og se forskjeller både i sollys og i skygge, med lommelykt og lupe. Absolutt ingen forskjell på disse. 

 

men dyrere vokser er ofte lettere og legge/buffe. De fleste dyrere vokser lukter heller ikke parafin. :)

 

 

Jeg så fort at det å melde seg inn på DCN.no, var det samme som å melde seg inn på Foto.no som nybegynner, og det er kort fortalt å sikte mot «proffligaen» alt for tidlig. Og i.o.m. at en heller ikke sikter mot stjernene ang. bilpleie, men kun vil ha det på et stadiet som tilsier at en har en ren og blank bil, speil har jeg inne i huset ;)

 

 Joda det er svært mange hyggelige som tar i mot nybegynnere på en meget god måte der, men det er jo ikke det det handler om der i første omgang. Jeg blir meget imponert av både innsatsen de legger ned, kunnskapen de har og detaljnivået de ligger på, men jeg ønsker som sagt ikke å komme dit heller. 

 

Så det er slettes ikke umulig at bilen ender opp hos en Bilpleier en gang i året (f.eks. vårpussen), og så kun tar «vedlikeholdet» selv gjennom året, og sender bilen til Bilpleieren neste vår igjen.

 

Jeg har fått mange gode tips og forslag, som jeg tar med meg videre , så mye har jeg lært.

En poleringsmaskin kommer jeg aldri til å investere i, uansett hvor effektiv den er og hvor enkle de er i bruk, for da blir det på et nivå jeg ikke vil ende opp på (for da ulmer «fotospøkelset» i bakhodet).

 

For å ta sammenligningen med foto, der ‹innholdet og komposisjonen av bildet» er hva som betyr mest, og skarphet og optisk kvalitet ikke betyr så mye, så er det svært ofte at det er det siste det fokuseres mest på.

For meg så blir det det samme med bilpleie, jeg er der hvor en ren og blank bil er det viktige, og ikke minst at den er ren overalt. Motorrom, understell/undersiden, inne i skjermene, døråpninger, under dører, hengsler, etc., jeg kommer aldri til å studere billakken på mine biler med lommelykt og lupe. Jeg skal kjøre bilen, ikke ha den til utstilling, for det er en bruksgjenstand for meg. Men en bil er likevel en såpass kostbar gjenstand at en må jo ta godt vare på den, men for meg så finnes det grenser for hvor mye tid, arbeid og penger jeg legger i dette......

 

Jeg vet også at ingenting er bedre enn det svakeste leddet, og her er jo det definitivt meg selv som er bremseklossen, men jeg får holde meg til et godt og jevnlig vedlikehold og ta det derifra. :) 

Lenke til kommentar

Man finner fort ut om folk kan det eller ikke. Sier de "jeg polerer bilen min på en time, en proff gjør det sikkert på halve tiden" er det bare å gå videre :)

En full omgang på en medtatt bil kan fort være 60-70 timer. En OK bil regnes rundt 30-40 timer, så det er klart det vil koste litt.

Det folk ikke tenker over er alle stegene som er involvert, ikke minst på vaskingen som er svært viktig som grunnlag.

 

Ikke sant, og dit kommer jeg aldri til å ende opp.

Jeg vet en god del av hva som kreves av jobb, utstyr og innsats for å være en detailer, og det har jeg som nevnt aldri hatt planer om.

 

Når jeg så langt har tatt vårpussen på egen bil, så ender jeg opp med et sted i mellom 15 - 20 effektive timer totalt, og ønsker litt bedre produkter og kunnskap om dem til å gjøre dette enda bedre, ikke fortere.

Men flere timer enn dette legger jeg ikke i en vårpuss, for her har jeg nesten strukket det litt langt allerede, men jeg ser jo at det er verdt det når jeg er ferdig :)  

Lenke til kommentar

Det beste man som bileier kan gjøre er fornuftig bruk av bilen, samt regelmessig og skånsom vask. Da er mye gjort for å begrense forfall. Den norske vinteren er brutal mot biler så det setter sine spor uansett hvor forsiktig man er.

Å bli ekstrem-interessert i noe til den grad at det blir fanatisk er som regel ikke ønskelig på noe som helst vis, som du sier er det noen felter der folk fort kan bli sånn. Eksempelvis foto og hifi, der går folk ganske langt, særlig det siste. Jeg prøvde å lese meg opp litt på hifi tidligere i vinter, og etter 3-4 timer hver kveld i en uke hadde jeg 10 ganger så mange spørsmål som først, og visste enda mindre. Da bestemte jeg meg for at dette gidder jeg ikke, og kjøpte bare noe helt standard som gir ut lyd, det funker for meg. Det er like mange meninger som det er folk, på det feltet er nok detailing noe enklere. Det er mer enstemmig om hva som funker av maskiner, puter, midler osv. Hvor tykk og hard lakk har den og den bilen og slike ting.

Lenke til kommentar

Det med lesing og studering hørtes kjent ut ja, for min del så ble det lest side opp og side ned på nettet, både norske og engelske nettsider. Innkjøp av veldig mange bøker og blader, stadig oppgradering av kamera og optikk etter hvert som kunnskapen økte og en lærte å benytte det skikkelig. Så ble det innkjøp av ny iMac med stor skjerm, kalibreringsutstyr til skjerm, kostbare redigeringsprogram,  A3+ printer og mange forskjellige fotopapirer, etc, og dermed så ble det etter hvert en meget kostbar hobby........

 

Gikk så lei av hele fotohobbyen fordi det ble for omfattende (som selvfølgelig kun er selvforskyldt), og har nå solgt unna absolutt alt sammen, har kun en iMac og en bærbar Mac igjen.

 

 

Så det er derfor jeg ikke ønsker å gå for fullt inn i en bilpleie hobby, fordi jeg vet at det også kan ta helt av for min del. Jeg har faktisk et øye for detaljer takket være fotohobbyen, men jeg vil ikke at det skal ende opp med at jeg går lei her også. Så derfor må jeg forsøke å holde det på et mer middelmådig nivå (etter egen vurdering da, for andre vil nok si at det vil være langt under middels).

 

Det viktigste er tross alt det du skriver her @kremt, at en faktisk gjør noe for å holde bilen ren og beskytte bilen på best mulig måte. Det er tøffe forhold vinterstid for bilene her jeg bor og kjører mest, og enda viktigere er det jo å ta best mulig vare på bilen.

 

Jeg har fått opp øynene for mest mulig vask før berøring, og det er vel det som blir den største forskjellen for min del. Ikke noe blir jo bedre enn grunnarbeidet en legger ned, men det holder jeg som nevnt til at lakken blir mest mulig ren, og så beskyttet. Fjerning av swirls og andre småriper setter jeg heller bort enn at jeg selv skal begynne å kjøpe inn utstyr til tusenvis av kroner når interessen (og ikke minst kunnskapen) ikke er helt tilstede for det. Alt kan selvfølgelig læres, men jeg tror det er best for min del at noe slikt tar de som allerede kan det og har det som kreves av midler og utstyr. 

 

Takk til alle for gode råd og tips :) 

Lenke til kommentar

Et lite tilleggsspørsmål, når det gjelder microfiberkluter og microfiberhåndkler, så kommer jo de i mange forskjellig farger.

 

Har det en praktisk betydning med tanke på hva de skal benyttes til, slik som f.eks. hardhet og grovhet på poleringspads? 

 

At det kan være praktisk med litt forskjellige str. forstår jeg selvfølgelig, men er det noen som er bedre til å tørke bilen med kontra og fjerne overskytende voks f.eks?

 

Jeg regner nesten med at det er slik med tanke på absorberende evner, men det har kanskje mer med tykkelse og pris å gjøre, enn farge, eller har det faktisk en praktisk sammenheng?

 

Er en nybegynner, så er en nybegynner, og da må en jo stille noen spørsmål for å lære litt :) 

Har jo lest om at ingen spørsmål er for dumme, men akkurat her er det kanskje det likevel.......

 

At en får den kvaliteten en betaler for er det nok ingen tvil om, det var mest om de har forskjellige bruksområder jeg funderer litt på....... :) 

Lenke til kommentar

Dette var en fornuftig tråd må jeg si! Er nesten som å lese om meg selv innimellom.

 

Jeg kjøpte min første helt nye bil i fjor og har vært i samme tanker det siste året. Jeg har trålet forumene på DCN og blitt inspirert, men har også konkludert med at jeg ikke vil gå så grundig til verks. 

 

Jeg har to små barn under tre år som ikke bryr seg nevneverdig om blank bil, og jeg vil ikke at de skal sitte igjen med minner om at pappa brukte 30 timer av helga i garasjen til å gnikke på en allerede blank bil.

 

Så jeg har valgt en gylden middelvei. Jeg har kjøpt inn en del produkter, men samtidig inngått noen kompromisser (bl.a håndpolering fremfor maskin, selv om det betyr at jeg maskerer riper fremfor å faktisk fjerne de. Hva så? :) )

 

En del av produktene jeg bruker:

  • Prickbort asfaltfjerner
  • Surfex HD avfetting
  • Bøtte med gritguard og god svamp
  • Autoglym Super Resin Polish
  • Autoglym Gloss Protection
  • Autoglym Rapid Detailer
  • Iron X
  • Skumkanon (MJCC på ebay)
  • Har karcher høyttrykksspyler som deg (k3). Ikke spesielt stor, men duger til mitt bruk

 

Da har jeg det mest grunnleggende jeg trenger til vedlikeholdet. Jeg har også forsonet meg med at riper vil oppstå, uten at jeg flyr til nærmeste bilpleie-bule av den grunn. Med to hunder og to små barn er det umulig å ha strøken bil, så enkelt er det for min del. Og det er faktisk utrolig deilig å tenke slik på det, har kjent på stresset tidligere..

 

Prøver å vaske bilene et par ganger i mnd, men hender seg jeg må ta en kattevask på statoil selvvasken fremfor hjemme. Prøver å ikke se på det som et nederlag. På vinteren blir det litt så som så pga minusgradene, men prøver å svinge innom selvvasken når temperaturen tillater det :)

 

Lykke til!

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Et lite tilleggsspørsmål, når det gjelder microfiberkluter og microfiberhåndkler, så kommer jo de i mange forskjellig farger.

 

Har det en praktisk betydning med tanke på hva de skal benyttes til, slik som f.eks. hardhet og grovhet på poleringspads?

 

At det kan være praktisk med litt forskjellige str. forstår jeg selvfølgelig, men er det noen som er bedre til å tørke bilen med kontra og fjerne overskytende voks f.eks?

 

Jeg regner nesten med at det er slik med tanke på absorberende evner, men det har kanskje mer med tykkelse og pris å gjøre, enn farge, eller har det faktisk en praktisk sammenheng?

 

Er en nybegynner, så er en nybegynner, og da må en jo stille noen spørsmål for å lære litt :)

Har jo lest om at ingen spørsmål er for dumme, men akkurat her er det kanskje det likevel.......

 

At en får den kvaliteten en betaler for er det nok ingen tvil om, det var mest om de har forskjellige bruksområder jeg funderer litt på....... :)

Farge på microfiber er kun estetisk. Men kvaltitetsforskjellene er enorme, så kjøp skikkelige saker. Se etter gsm over 300 og en blanding polyester/polyamid på 70/30 eller 80/20.

 

Du kan bruke samme type til alt, men det er en fordel med større håndkler til tørk. Jeg foretrekker 40x40 kluter brettet fire ganger og 50/60x90/100 håndkler.

 

Aldri bruk pusseskinn eller nal til tørk. Fjern alltid vaskelapper. Kjør en gang i vaskemaskin om de loer. Ikke bruk skyllemiddel. Kjøp nok, det går mer en du tror og mister du en i bakken må du vaske den før den brukes igjen.

 

Her er et eksempel på at kvalitet ikke må koste all verden, gode kluter til 5kr: https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel

Lenke til kommentar

 

Farge på microfiber er kun estetisk. Men kvaltitetsforskjellene er enorme, så kjøp skikkelige saker. Se etter gsm over 300 og en blanding polyester/polyamid på 70/30 eller 80/20.

 

Du kan bruke samme type til alt, men det er en fordel med større håndkler til tørk. Jeg foretrekker 40x40 kluter brettet fire ganger og 50/60x90/100 håndkler.

 

Aldri bruk pusseskinn eller nal til tørk. Fjern alltid vaskelapper. Kjør en gang i vaskemaskin om de loer. Ikke bruk skyllemiddel. Kjøp nok, det går mer en du tror og mister du en i bakken må du vaske den før den brukes igjen.

 

Her er et eksempel på at kvalitet ikke må koste all verden, gode kluter til 5kr: https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel

 

 

 

Takk for tips :) 

 

Jeg så denne videoen her, og da var det liksom så direkte at denne passer til det, den til det, og den til det, så da ble jeg rett og slett litt nysgjerrig på om fargene også beskrev bruksomerådene til de forskjellige klutene/håndklene.

 

Men da hadde nok det mer med tykkelse og egenskapene til kluten, enn fargen på den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=SuEU6SXH8Ug#action=share

Lenke til kommentar

 

Farge på microfiber er kun estetisk. Men kvaltitetsforskjellene er enorme, så kjøp skikkelige saker. Se etter gsm over 300 og en blanding polyester/polyamid på 70/30 eller 80/20.

 

Du kan bruke samme type til alt, men det er en fordel med større håndkler til tørk. Jeg foretrekker 40x40 kluter brettet fire ganger og 50/60x90/100 håndkler.

 

Aldri bruk pusseskinn eller nal til tørk. Fjern alltid vaskelapper. Kjør en gang i vaskemaskin om de loer. Ikke bruk skyllemiddel. Kjøp nok, det går mer en du tror og mister du en i bakken må du vaske den før den brukes igjen.

 

Her er et eksempel på at kvalitet ikke må koste all verden, gode kluter til 5kr: https://bilnerden.no/north-detailing-premium-microfiber-buffing-towel

 

 

Takk for tips :)

 

Jeg så denne videoen her, og da var det liksom så direkte at denne passer til det, den til det, og den til det, så da ble jeg rett og slett litt nysgjerrig på om fargene også beskrev bruksomerådene til de forskjellige klutene/håndklene.

 

Men da hadde nok det mer med tykkelse og egenskapene til kluten, enn fargen på den.

 

https://www.youtube.com/watch?v=SuEU6SXH8Ug#action=share

Nei, det handler bare om at han skal selge deg mest mulig :)

Lenke til kommentar

 

Nei, det handler bare om at han skal selge deg mest mulig :)

 

 

 

Hehe, ja det er kanskje det som er hensikten, synes det virket litt som at de fremviste mikrofiberklutene kunne ha litt forskjellige egenskaper i den videoen, men det var kanskje bare et «filmtriks» som så mye annet også er....... ;) 

Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt, for jeg har kjøpt bruktbil som er veldig godt holdt, og vil gjerne forsette å holde den fin.

Det er nå green Friday, og noen steder green weekend. Vet dere om noen bilpleie nettbutikker som har gode tilbud på enkle pakker som er anbefalt? Jeg er som trådstarter, vil ikke vie livet mitt til dette, men holde bilen greit vedlike.

Har spyler og kjøper skumkanon på ebay. Ellers trenger jeg alt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...