Aetius Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 I sommer skal fruen og jeg tilbringer tre uker i Tanzania, for det meste langt fra byer og lignende steder hvor det er lett å betale med kort. Vi må med andre ord ha med cash, og da helst amerikanske dollar. Vi har også fått vite at dollar fra før 2004 ikke aksepteres, an en eller annen grunn (sikkert fordi de er for lette å forfalske). Men i disse dager med nettbanker (både fruen og jeg er i S-banken), hvor får man egentlig denslags valuta fra, med en garanti for at alle sedlene er nyere enn 2004? Vi trenger sikkert 4-5 tusen dollar til sammen, så det er nok noe som må forhåndsbestilles en stund i forveien også. Tips, noen? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Skal du reise fra Gardermoen? DNB i ankomsthallen pleier å ha godt utvalg i valuta. Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Glem meg sikkert dyre steder i afrika også. Endret 10. april 2018 av 8DX8QO0Y Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Skal du reise fra Gardermoen? DNB i ankomsthallen pleier å ha godt utvalg i valuta. Må sikkert bestille på forhånd, og siden vi ikke er kunder i banken tar de seg sikkert FETT betalt også. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Det finnes minibanker i avgangshallen på Gardermoen, der du kan ta ut ulike typer valuta du vil trenge på reisen. Tipper USD er en av de tilgjengelige valutaene, men jeg er ikke sikker. EDIT: https://avinor.no/en/airport/oslo-airport/plan-your-trip/bank-og-valuta/ Endret 10. april 2018 av Mannen med ljåen Lenke til kommentar
Musty Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 er det lov til å ha med seg 4-5 tusen dollar i kontanter inn i landet du skal til? Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Da jeg dro til Tanzania passet jeg også på å ha med en god bunke dollarsedler. Det viktigste er å ha mange små sedler, glem 20 dollar og høyere. Jeg booker turer i tide og la meg opp en god samling ved å ta ut da jeg besøkte USA og legge alle småsedler tilside da jeg fikk dem. De kan også la deg veksle uttaket ditt til småsedler på Gardermoen da sedlene du får i automaten der stort sett er ubrukelige i Tanzania. De ønsker imidlertid at du sier ifra på forhånd slik at de kan ha nok småsedler der. Hør også på oppdaterte pengetips fra reisearrangøren. Og ja, i Afrika tar alle det for gitt at du er en levende minibank og tipsemaskin som klarer deg flere uker uten påfull av nye sedler. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Må sikkert bestille på forhånd, og siden vi ikke er kunder i banken tar de seg sikkert FETT betalt også. Må bestille på forhånd, men det er vel ikke noe problem når du vet når du skal reise? Bestill her: https://www.dnb.no/bedrift/markets/valuta-renter/reisevaluta/gardermoen-kurser.html og bruk kommentarfeltet til å skrive at du må ha små sedler. Gebyrene for dette kjenner jeg ikke til, men veksling koster alltid, enten i form av gebyrer, eller av dårlig kurs (eller begge deler) Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Trenger ikke BARE små sedler. Vi har f.eks en del større beløp som må betales i cash også. 320 dollar til Cheetah's Rock, f.eks, eller noen hundre dollar til dykkesenteret, avhengig av hvor mange dykk vi vil ha. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 At noen skal ha en stor sum betyr ikke at de godtar store sedler.... Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 At noen skal ha en stor sum betyr ikke at de godtar store sedler.... Nei, sant nok, men det trenger ikke være små sedler heller. 20-dollarsedler bør være innafor. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Ta gjerne med 20-sedler, men ikke ta det for gitt at alle vil ta dem. Slik jeg husker det var 10 og 5 mest nyttige og 1 måtte man selvsagt ha en stor bunke av mens det var en utfordring å få "tatt hull" på 20-sedlene. Men sjekk for alle del hvilke seddel-størrelser som for tiden aksepteres i landet da det kan endre seg. De kan ha hatt saker med falske penger som gjør at alle plutselig nekter å ta en seddelstørrelse. Siden man må ha med seg alt av sedler når reisen begynner er det nødvendig å gjøre mere research enn for andre reiser. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er nesten ikke verdt å dra til land hvor man må styre så mye med penger... Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det er nesten ikke verdt å dra til land hvor man må styre så mye med penger... Tanzania er absolutt verdt å besøke, men man må bare være klar over at man har mindre sikkerhetsnett og må derfor gjøre bedre research og forberedelser enn ellers. Å reise med et solid selskap hjelper mye. Nordmenn er vant til at man man kan være sløve og stort sett gjøre hva som helst hvor som helst når de reiser, og skulle noe gå galt er andre der for å hjelpe en. Slik er det ikke overalt i verden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Fullstendig klar over at det er slik, derfor gidder jeg ikke dra slike steder. Et minimumskrav for meg er enkel tilgang på kontanter eller mulighet for bruk av kredittkort. Jeg slaver nok når jeg er hjemme i Norge til at jeg skal stresse på ferie. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Fullstendig klar over at det er slik, derfor gidder jeg ikke dra slike steder. Et minimumskrav for meg er enkel tilgang på kontanter eller mulighet for bruk av kredittkort. Jeg slaver nok når jeg er hjemme i Norge til at jeg skal stresse på ferie. Store deler av verden vil da ikke være tilgjengelig for deg. Noen ønsker se afrikanske dyr live på åpne savanner i Afrika, for andre holder det å se dem i dyrehage og for andre igjen holder det å se dem på en skjerm, kanskje til og med som tegnefilm. Folk er heldigvis forskjellige. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det finnes nok av interessante steder innenfor mine rimelige avgrensninger. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det finnes nok av interessante steder innenfor mine rimelige avgrensninger. Da foreslår jeg at du lager en egen tråd om det. Denne tråden gjelder hvordan skaffe US$ for reise til Tanzania. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Det var tydeligvis interessere for å diskutere temaet jeg tok opp, så ro helt ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå