Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Umyndiggjort, assistert selvmord?

Anbefalte innlegg

Eksempel:

Jeg får skrevet opp et dokument som sier at hvis jeg blir syk uten mulighet for bedring (demens, Alzheimer, den type sykdom) og blir umyndiggjort. Så har min verge, f.eks ektefelle rett til å velge å ta meg til et land som støtter assistert selvmord, og få utført det.

Er dette mulig? Min morfar ble diagnostisert med demens for tre år siden nå. Hvis min morfar hadde fått skrevet opp et slikt dokument mens han var frisk om at det var et ønske han hadde. Ville det da vært mulig for hans verge å ta det valget på veiene av han? Eller har en verge mulighet til å ta dette valget allerede?

Anonymous poster hash: 060fd...7dd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En verge kan ikke gis slik myndighet, jf. vergemålsloven § 21 fjerde ledd, selv ikke med forutgående samtykke. Heller ikke en fremtidsfullmakt kan gjøre dette, jf. vergemålsloven § 80 tredje ledd.

Det er ikke hjemmel i nåværende lovgivning for å gi noen andre denne rettigheten.

(Det er ikke gitt at vedkommende ville blitt straffeforfulgt, men det er et annet spørsmål.)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hetal gjaldt en annen situasjon enn TS beskriver, og byrettsdommen er snart gammel nok til å få førerkort.

Njah, jeg ville kanskje ikke uttalt meg så bastant. Det er nok en del ting fra den saken som ikke er løftet frem i media. Jeg skal ikke si at jeg kjente Hetal, men jeg har møtt henne noen ganger og har hørt henne uttale seg om hva hun ønsket av hjelp osv. Dette er ting som har vært tatt opp men ikke nevnt videre om offentlig. Jeg mistenker at denne saken i praksis vil være mer representativ for problemstillingen en du proklamerer. 

Endret av Leo_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...