Krozmar Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 18. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Er så mye bedre å spare i indeksfond? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 18. mai 2018 Del Skrevet 18. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Det er ulovlig Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (endret) - Betaler ned på bolig- Fast trekk til globalt indeksfond hver måned- Fyller opp BSU den 1. jan. hvert år- Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses")- IPS. Da jeg fylte den opp i fjor vil skattefordelen alene fylle den opp 1/4 i år. Får vurdere om det blir full tank i år også.- Bank. Greit å ha noe lett tilgjengelig i tilfellet noe skjer. Endret 19. mai 2018 av Slettet-XHLacM Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU. Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder. - Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses") Har du to BSU kontoer? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU. Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder. - Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses") Har du to BSU kontoer? BSU 2.0 er en «ekstra BSU» konto som banker lar man ha når BSU kontoen er full. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Pleier å putte penger til overs inn på sparekonto en gang i blandt, sparer altså ikke aktivt, sparer heller ikke til noe heller. Er vel alt fra 10-20k pr måned i snitt... Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 (BSU 2.0 går under andre navn i andre banker. Og man får ikke skattekutt på «BSU 2.0» type kontoer.) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Sparer rundt 8000/mnd i fond. Ellers slenger jeg litt penger på boliglånet når det er noe til overs. Hva jeg sparer til? Tja.. en komfortabel fremtid. Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2018 Sparer rundt 8000/mnd i fond. Ellers slenger jeg litt penger på boliglånet når det er noe til overs. Hva jeg sparer til? Tja.. en komfortabel fremtid. Hvilket fond? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 KLP-indeksfond (global + fremvoksende markeder) med lav forvaltningskostnad. 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 19. mai 2018 Forfatter Del Skrevet 19. mai 2018 KLP-indeksfond (global + fremvoksende markeder) med lav forvaltningskostnad. Mine investeringer også hvilken fordeling? Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. mai 2018 Del Skrevet 19. mai 2018 Rundt 80/20 global/fremvoksende. Har justert litt frem og tilbake i årenes løp. Før sparte jeg i teknologifond også, som kastet veldig godt av seg, men hadde høy forvaltningskostnad. Solgte meg ut av det for ca. et halvt år siden og reinvesterte i indeksfond. Lenke til kommentar
Paisley Skrevet 23. mai 2018 Del Skrevet 23. mai 2018 (endret) Som student varierer min månedsinntekt etter hva jeg får jobbet ved siden av studiene, men jeg gjør følgende når jeg har penger igjen: 1. Fylle BSU2. Fylle BSU 2.0/ Start3. Sørge for å ha 1-2 ordinære månedslønninger på en bufferkonto. Hvis ja, rett til nr 4. 4. Setter 1/3 av gjenværende sum inn på sparekonto for ferie, enkeltkjøp, reise osv, 1/3 i indeksfond som pensjonssparing og 1/3 i aksjer. Tanken er å bruke BSU 2.0 som egenkapital ved kjøp av bolig, og beholde ordinær BSU så lenge som mulig. Bruker mikrospar på kortet, og disse pengene går rett til indeksfondet for pensjonssparing. Pleier som regel å unnagjort punkt 1-3 i løpet av første kvartal. Bufferkontoen er som regel fylt hvis ikke noe uforutsett har hendt siste tiden. Da går jeg rett til punkt 4. Endret 23. mai 2018 av Krølle Lenke til kommentar
VRK18 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Bare tull å spare i fond med så høy skatt. Kjøp bolig. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Det er ulovlig Hjemmel? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Det er ulovlig Hjemmel? Tror det går under «skatteplanlegging». Lenke til kommentar
Janbanan123 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg setter bort 2000 til sparekonto og 600 på fond samme/dagen etter lønning. Jeg sørger alltid for å ha en buffer liggende på sparekonto på 50000 eller mer. Mot slutten av året så setter jeg bort 25000 til BSU. Så har jeg en egen regningskonto for strøm, mobil, Internett, lån og andre faste utgifter der jeg fører over et fast beløp som er et par hundre over beregnede utgifter. Resten av forbrukskontoen går til mat, klær og andre goder. - Fyller opp BSU 2.0 den 1 . jan. hvert år for renten sin del, men ikke alltid jeg lar dem stå over nyttår (og dermed "låses") Har du to BSU kontoer? får ikke skattefordelen på bsu 2.0 hos dnb, men du får renten. Derfor er det bedre å spare i fond. Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Det er ulovlig Hjemmel? Tror det går under «skatteplanlegging». Du «tror»? Som i «tipper»? Lenke til kommentar
8DX8QO0Y Skrevet 24. mai 2018 Del Skrevet 24. mai 2018 Jeg sparer ved å betale som litt mer i skatt en jeg egentlig trenger hver månde, og får ett fint beløp til gode i Juni Det er ulovlig Hjemmel? Tror det går under «skatteplanlegging». Du «tror»? Som i «tipper»? Vet du svaret da? Ring skatteetaten da vel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå