ikariam1234 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Hei. Har en 1TB HDD som brukes til spill og en 256 SSD (samsung 850 evo) som brukes til os. Jeg har nå kjøpt en m.2 ssd på 256GB (samsung 960 evo). Skal nå legge noen spill på disken. Burde jeg flytte over OS til nye disken eller bare bruke nye disken til spill? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg ville helt klart "flyttet" OS til M.2 SSD'en. Eller rettere sagt; benyttet anledningen til å utføre en ny-installering av OS på den nye M.2 SSD'en. Windows blir ofte tregere under bruk når man installerer nye patcher, drivere, programmer, og "rester" fra gamle installeringer blir liggende igjen uten å bli ryddet bort ordentlig. Så dette er en fin anledning til å få et friskt og "nytt" OS. Det kan også for eksempel bli liggende gamle S-ATA drivere til nåværende SSD igjen i systemet om man flytter OS over fra gamle SSD til ny. Og disse driverne kan klusse med ytelsen til den nye SSD'en. Så ta backup av alt på OS disk'en over til HDD først. Gå deretter til MS sin side og lag en helt ny installerings USB pinne. Bruk den til å installere Win 10 på M.2 SSD. Formater så 850 evo'en, og bruk den også til å installere spill på. Eller finn annen bruk for den, som å flytte den over i en annen maskin uten SSD, for å speede den opp.. Lenke til kommentar
ikariam1234 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Jeg ville helt klart "flyttet" OS til M.2 SSD'en. Eller rettere sagt; benyttet anledningen til å utføre en ny-installering av OS på den nye M.2 SSD'en. Windows blir ofte tregere under bruk når man installerer nye patcher, drivere, programmer, og "rester" fra gamle installeringer blir liggende igjen uten å bli ryddet bort ordentlig. Så dette er en fin anledning til å få et friskt og "nytt" OS. Det kan også for eksempel bli liggende gamle S-ATA drivere til nåværende SSD igjen i systemet om man flytter OS over fra gamle SSD til ny. Og disse driverne kan klusse med ytelsen til den nye SSD'en. Så ta backup av alt på OS disk'en over til HDD først. Gå deretter til MS sin side og lag en helt ny installerings USB pinne. Bruk den til å installere Win 10 på M.2 SSD. Formater så 850 evo'en, og bruk den også til å installere spill på. Eller finn annen bruk for den, som å flytte den over i en annen maskin uten SSD, for å speede den opp.. Er det noe spesielt program du anbefaler til å ta backup? Hvis jeg da gjør det, da slipper jeg vel å måtte installere alle drviere, programmer osv på nytt? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Er det noe spesielt program du anbefaler til å ta backup? Hvis jeg da gjør det, da slipper jeg vel å måtte installere alle drviere, programmer osv på nytt? Nei, bare finn frem de dokumenter, bilder og filmer etc. som du vil spare på. Marker dem med musen og kopier dem over til HDD. Ellers ser det ut som du missforstår litt. Poenget er at du ikke skal "slippe" å installere drivere og programmer på nytt. Men å gi alt en "fresh start". Om du "kloner" den gamle OS disken over til den nye, så vil det kunne følge med instruksjoner som ber OS behandle den nye SSD'en som om den var identisk med den gamle. Man vil ikke få med seg optimaliseringene som gjør at den nye M.2 SSD'en er raskere, og i verste fall. Kan det krasje hele maskinen... Det er uansett ikke lenger mye drivere man må styre med. Windows tar seg faktisk av det aller meste selv. Unntakene er helst ting som, tja, styrings drivere til RGB på en mus eller et tastatur. Den slags. Om jeg ikke husker feil fikser Win 10 til og med Nvidia skjermkort drivere automatisk i disse dager. Men det er en av de tingene jeg ville gjort manuelt. Altså benyttet DDU til å fjerne den gamle Nvidia driveren. Og installert en ny som man laster ned fra Nvidia selv. AMDs skjermkort drivere og innstallerings programmer er bedre på dette området.. Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Hei. Har en 1TB HDD som brukes til spill og en 256 SSD (samsung 850 evo) som brukes til os. Jeg har nå kjøpt en m.2 ssd på 256GB (samsung 960 evo). Skal nå legge noen spill på disken. Burde jeg flytte over OS til nye disken eller bare bruke nye disken til spill? Du bør alltid ha OS på den raskeste disken du har i PCen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå