Gå til innhold

Er det akseptabelt med ytringsfrihet for ekstreme ideologier?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

mulig, men helt utenfor poenget. Om jeg står stille på fortauet og gjør nazihilsen er jeg ikke ordensforstyrrelse eller fare for trafikk. (for å gjøre det enklere,, det er ikke noen trafikk der, jeg står i skogen på andre siden an barnehagen.) Poenget mitt er det vi har ikke ytringsfrihet i praksis. Mener forsåvidt det er greit også.  

Som jeg sa i hovedposten VK kommenterte

"Total ytringsfrihet er ikke en praktisk gjennomførbar greie. Om folk skal kunne stå utenfor en barnehage med naziskilt og gjøre nazihilsen kan vi bare legge ned hele samfunnet. Alle kan ytre seg, men det bør være i riktig forum og i henhold til lovverket ang. rasisme/mobbing osv."

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skrev utenfor barnehagen. altså utenfor tomten.  

De har fortsatt rett til å si nei. Google ordensforstyrrelse. 

For det første er det ikke barnehagen som bestemmer om det er ordensforstyrrelse, for det andre, om politiet velger å kaste personen vekk pga. ordensforstyrrelsen, er det kun ytringene til personen som har vært ordensforstyrrelsen. ergo ikke 100% ytringsfrihet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

For det første er det ikke barnehagen som bestemmer om det er ordensforstyrrelse, for det andre, om politiet velger å kaste personen vekk pga. ordensforstyrrelsen, er det kun ytringene til personen som har vært ordensforstyrrelsen. ergo ikke 100% ytringsfrihet. 

Høyre-politikere har heller ikke lov til å gjøre det. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Alle har da lov til å ytre seg i det her landet, det er derimot ikke sånn at ytringsfriheten er et frikort til å kunne si hva man vil.

Tja..forsåvidt. Dog, synes jeg enkelte nærmest virker å ha et frikort til å føle seg krenket.

Det er et litt underlig konsensus i at ytringer ikke skal støte noen som helst for å kunne bli akseptert som noe annet enn "hatefullt".

Lenke til kommentar

gikk du tom for argumenter igjen?

Lenke til kommentar

KrF har så vidt jeg vet ikke snakket om tortur og drap av de som ikke følger deres tro. Det er dermed ikke relevant for debatten om ytringsfrihet da de ikke ønsker å endre samfunnet radikalt.

Jeg sa ikke at de ikke trengte å gå via politiet slik alle andre må, jeg sa at de fikk lov å gå tog i gatene noe de allerede har gjort. Eller ønsker du kanskje å gjøre det helt ulovlig for dem å gå, uansett?

Og Rødt snakker om tortur og drap?

Ytringsfrihet er bare en diskusjon for folk som ønsker å endre samfunnet radikalt? Driver ikke kristne og sier ting som nei til homofile? Er ikke KrF imot mye vi gjør pga sin religiøse ideologi?

Nei altså sist de hadde demonstrasjon så fikk de forbud på hele Østlandet så de dro til Kristiansand og hadde en ulovlig demonstrasjon.

Jeg synes de bør få lov til å demonstrere, men det å si de får lov er ikke sant. 

Rødt snakker ikke offentlig om tortur og drap, men det gjorde heller aldri Stalin heller. Men resultatet av innføringen av ideologien viste at kommunisme resulterte i massakre, spsielt i fredstid.

Hele poenget med ytringsfrihet er at vi skal la folk få ytre seg, spesielt de som har meninger vi andre ikke liker.

DNMB fikk forresten lov å demonstrere i Fredrikstad, men etter at venstreekstreme varslet voldelige motdemonstrasjoner ombestemte politiet seg i etterkant for å holde fred og orden.

Lenke til kommentar

Ytringsfrihet betyr ikke at du kan si hva du vil hvor du vil når du vil.

Du kan drive med dine hilsener om du vil, men du har ingen rett til å gjøre det utenfor en barnehage. Og nei det bryter ikke med ytringsfriheten. Gjør du det utenfor en barnehage  så er det jo bare for å provosere. Du har rett til å ytre deg ikke rett til å provosere.

Lenke til kommentar

Du har rett til å ytre deg, men det gjør ikke at ting du gjør SAMTIDIG SOM DU YTRER DEG automatisk er lovlige. Du kan ikke drepe noen og slippe unna bare fordi du samtidig holder en tale.

Du får ikke lov til å true noen bare fordi du tilfeldigvis bruker ord! Du får ikke lov til å trakassere folk bare fordi du sender brev!

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Rødt snakker ikke offentlig om tortur og drap, men det gjorde heller aldri Stalin heller. Men resultatet av innføringen av ideologien viste at kommunisme resulterte i massakre, spsielt i fredstid.

Hele poenget med ytringsfrihet er at vi skal la folk få ytre seg, spesielt de som har meninger vi andre ikke liker.

DNMB fikk forresten lov å demonstrere i Fredrikstad, men etter at venstreekstreme varslet voldelige motdemonstrasjoner ombestemte politiet seg i etterkant for å holde fred og orden.

KrF snakker ikke om å voldta mindreårige, men det gjør ikke prester heller. Det er ikke et argument.

Og kristne har faktisk snakket åpent om korstog, heksejakt osv.

Altså de fikk ikke lov. Grunnen er irrelevant, enten fikk de lov eller så fikk de ikke. Jeg forstår de ikke får lov i sommerferie og slikt da politiet ikke har nok folk. Det trenger ikke være DNMB sin feil, men slik er det nå uansett.

Lenke til kommentar

Det betyr derimot ikke at de ikke får lov å gå i gatene i fremtiden. Det kommer helt an på situasjonen.

Det er uansett så mange sterke krefter i samfunnet som vil hindre DNMB i å gå i tog eller ytre seg, at de er villige til å bruke vold for å stoppe dem. Da er det klart at ingen ansvarlige mennesker ønsker alt rabalderet det kan føre til.

Men som tilhenger av at alle skal få være likestil overfor ytringsfrihet uansett innhold i ytringen, utenom trusler, så syns jeg det er dumt at enkelte kan bruke vold for å hindre at andre skal ytre seg. Det er jo nettopp det ekstreme krefter ønsker seg. Vi som et fritt og liberalt samfunn bør ikke akseptere vold.

Lenke til kommentar

Du har rett til å ytre deg, men det gjør ikke at ting du gjør SAMTIDIG SOM DU YTRER DEG automatisk er lovlige. Du kan ikke drepe noen og slippe unna bare fordi du samtidig holder en tale.

Du får ikke lov til å true noen bare fordi du tilfeldigvis bruker ord! Du får ikke lov til å trakassere folk bare fordi du sender brev!

Naturligvis ikke. Men vi kan snu opp ned på problemstillingen din, og spørre oss: skal de som før har utøvd vold eller har et rulleblad nektes ytringsfrihet? Bare fordi de har vært voldelige betyr ikke at de ikke har noe på hjertet, uansett hvor dumt det er.

Lenke til kommentar

Naturligvis ikke. Men vi kan snu opp ned på problemstillingen din, og spørre oss: skal de som før har utøvd vold eller har et rulleblad nektes ytringsfrihet? Bare fordi de har vært voldelige betyr ikke at de ikke har noe på hjertet, uansett hvor dumt det er.

Nei, og det gjøres de heller ikke. Som forklart over. Flere ganger.

Lenke til kommentar

Alle har da lov til å ytre seg i det her landet, det er derimot ikke sånn at ytringsfriheten er et frikort til å kunne si hva man vil.

Tja..forsåvidt. Dog, synes jeg enkelte nærmest virker å ha et frikort til å føle seg krenket.

Det er et litt underlig konsensus i at ytringer ikke skal støte noen som helst for å kunne bli akseptert som noe annet enn "hatefullt".

Ja krenking nådde virkelig en ny topp i fjor, og ser ikke ut til å gitt seg i 2018 på noen som helst måte.

Spesielt viktig å være krenket på vegne av andre, hvis man selv er en ubetydelig fjott som ikke selv føler seg så mye krenket.

Lenke til kommentar

gikk du tom for argumenter igjen?

Loven er klar og tydelig. 

Lenke til kommentar

Ser ikke en god grunn at høresiden ikke får ytre seg innenfor lovens rammer. Med mindre du mener at at "så mange er uenig" er hindring av ytringsfrihet. Om du tenker på Listhaug saken er ikke hennes ytringer som FrP politiker problemet. Men hennes ytringer som justisminister problemet.  

Lenke til kommentar

Du får ikke lov til å trakassere folk bare fordi du sender brev!

Hvor i loven står det at man ikke har lov til å "trakassere noen", ved å sende et brev?

Og, hva regner gud, hvermansen, shruggie eller purken / dommer-jævler som å være "trakassering"?

Endret av VegaPet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...