Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Søvnproblemer

Dead_Angel_90

Anbefalte innlegg

Bestem deg for at i -en- eneste uke, skal du kjøre 100% disiplin. Sørg for å ikke ha noen avtaler, ansvar eller møter. Skru inn i huet at den éne uka skal du gjøre alt "riktig" ^^ Eller så riktig som man kan tenke seg. Kutt ut stimuli som brus og lignende, spis bare sunt, men ikke sult deg. Bare én uke. Så ser du hvordan effekt det har på deg.

En veldig god ide :D Jeg har ingenting jeg ska denna uka her, så hvorfor ikke begynne nå ^^ 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En bra innstilling. Du kommer til å bli veldig overrasket over resultatene. Mennesket er drevet av belønning, og disiplin er nøkkelen til selvforbedring. Hvis du gir deg selv en skikkelig boost, en høyre knock-out rett fra starten, så kommer den til å sitte i i veldig lang tid, og kanskje gi en stor nok gnist til å implementére faste rutiner som varer resten av livet.

Ved nyttår fikk jeg noen nyheter som kom til å bli livsendrende, sånn at jeg fikk lyst til å endre noen vaner. Har gått ned 13 kilo siden nyttår kun ved spisevaner, sover mye bedre fordi jeg spiser mindre porsjoner. Balansert kosthold fungerer best, og passelige mengder. Akkurat nå spiser jeg mye bønne- eller kikertstuing ^^ Hakk 100-200 gram løk/rødløk, stek i olivenolje (investér i en god Extra Virgin). Ha en boks hakkede tomater i. Høy varme. Kok en boks kidneybønner eller kikerter (skyll dem først) og frosne erter i noen minutter i vann. Ha dem så i panna, med røkt paprikapulver, chili/cayennepulver, salt og pepper. Litt melk eller fløte for å runde av. Bønner og kikerter er noe av det sunneste som finnes på jordkloden.

Så steiker jeg en bogsteik av og til ^^ Billig og rent kjøtt. Koker rosenkål ved siden av, koker litt ris eller potet. Kan lage litt saus, men ikke for mye.

Når man spiser mindre, så sover man mye bedre.

Før kunne jeg spise 1-1.5 kilo mat om kvelden, spise til jeg ble overmett, vente noen timer, og spise enda mer. Det resultérer i at hjertet jobber når man sover, man sover ikke skikkelig. Litt mat før søvn er greit, men ikke ekstreme mengder.

Det gir en veldig boost å gå ned så mye i vekt bare på kosthold alene. Lettere å være mer aktiv når man veier så mye mindre også, så det éne drar med seg det andre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En bra innstilling. Du kommer til å bli veldig overrasket over resultatene. Mennesket er drevet av belønning, og disiplin er nøkkelen til selvforbedring. Hvis du gir deg selv en skikkelig boost, en høyre knock-out rett fra starten, så kommer den til å sitte i i veldig lang tid, og kanskje gi en stor nok gnist til å implementére faste rutiner som varer resten av livet.

Ved nyttår fikk jeg noen nyheter som kom til å bli livsendrende, sånn at jeg fikk lyst til å endre noen vaner. Har gått ned 13 kilo siden nyttår kun ved spisevaner, sover mye bedre fordi jeg spiser mindre porsjoner. Balansert kosthold fungerer best, og passelige mengder. Akkurat nå spiser jeg mye bønne- eller kikertstuing ^^ Hakk 100-200 gram løk/rødløk, stek i olivenolje (investér i en god Extra Virgin). Ha en boks hakkede tomater i. Høy varme. Kok en boks kidneybønner eller kikerter (skyll dem først) og frosne erter i noen minutter i vann. Ha dem så i panna, med røkt paprikapulver, chili/cayennepulver, salt og pepper. Litt melk eller fløte for å runde av. Bønner og kikerter er noe av det sunneste som finnes på jordkloden.

Så steiker jeg en bogsteik av og til ^^ Billig og rent kjøtt. Koker rosenkål ved siden av, koker litt ris eller potet. Kan lage litt saus, men ikke for mye.

Når man spiser mindre, så sover man mye bedre.

Før kunne jeg spise 1-1.5 kilo mat om kvelden, spise til jeg ble overmett, vente noen timer, og spise enda mer. Det resultérer i at hjertet jobber når man sover, man sover ikke skikkelig. Litt mat før søvn er greit, men ikke ekstreme mengder.

Det gir en veldig boost å gå ned så mye i vekt bare på kosthold alene. Lettere å være mer aktiv når man veier så mye mindre også, så det éne drar med seg det andre.

Gått ned mye selv i det siste =) Liker ikke bønner eller kikerter, men spiser myyye laks med litt pasta eller fløtegratinerte poteter, og en del egg =) Ikke det sunneste kanskje, har fortsatt mye å gå på da jeg åsså spiser mye pasta (Carbonara og spagetti), men lager ofte laks med ris og bernaisesaus =) Har lenge tenkt å høre med legen om ho kan henvise meg te ernæringsfysiolog sånn at jeg kan lære mer om hva som e sunnt og ikke, og jeg lager mer fra bunnen nå =) Spiser skjeldent noenting før jeg legger meg, har ett måltid om dagen og den pleier å være rundt kl 17. Spiser meg aldri stappmett, får så utrolig vondt i magen av det xD

Bor på 25 kv2 med det minste kjøkkenet du noen gang har sett, så jeg har ikke mulighet te å lage noe avansert da jeg bare har en hybelkomfyr med to plater og en liten stekeovn, men det e utrolig hva man kan lage med det lille av utstyr man har :D 

Prøvd å sove siden klokka 23, men som du ser så har jeg ikke lykkes enda. Føles ganske håpløst å prøve i det hele tatt, så nå ska jeg sitte våken te jeg stuper

Endret av Dead_Angel_90
Lenke til kommentar

Bare som en kommentar til dette, det å telle kalorier, ete grove karbohydrater og ellers fylle på med buljong med pepper og krydderfrukt (chili), og spise regelmessig - til faste tider hver dag - kan ta av tre kilo i uka, selv om man ikke er i nevneverdig aktivitet.

Til sammenligning tar man av fire kilo i uka, under samme forhold, om man IKKE spiser noe som helst.

Så jeg sier meg enig i at vekt kan så absolutt kontrolleres, og det er et par-tre triks der som er viktige å tenke på: Spis godt om morgenen, ellers jevnt utover dagen, og så kutt ut å spise etter klokken seks på kvelden så renner kiloene av.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Bare som en kommentar til dette, det å telle kalorier, ete grove karbohydrater og ellers fylle på med buljong med pepper og krydderfrukt (chili), og spise regelmessig - til faste tider hver dag - kan ta av tre kilo i uka, selv om man ikke er i nevneverdig aktivitet.

Til sammenligning tar man av fire kilo i uka, under samme forhold, om man IKKE spiser noe som helst.

Så jeg sier meg enig i at vekt kan så absolutt kontrolleres, og det er et par-tre triks der som er viktige å tenke på: Spis godt om morgenen, ellers jevnt utover dagen, og så kutt ut å spise etter klokken seks på kvelden så renner kiloene av.

Jeg har en tendens te å drive med 5-2 dietten te tider, 5 dager med mat og 2 dager uten. Og siden jeg ofte e syk så kan det ofte skje at jeg går mer enn 2 dager uten mat. Gått ned ti kilo siden nyttår, men ska fortsatt ned 25 før jeg e fornøyd xD 

• Liker 1
Lenke til kommentar

men ska fortsatt ned 25 før jeg e fornøyd xD

Det er mye, og ganske så ambisiøst.

Skal du ned så mye i vekt, så ville jeg sagt at hvis du er morbid overvektig så går det greit, men hvis du bare er normalt overvektig så bør du beregne ihvertfall litt under et år på det.

Å endre vaner er normalt vanskelig nok (tar en måned for å etablere en vane, med "extinction burst"-reaksjonen innebakt, og så to måneder til før det virkelig sitter), og for å endre kostholdsvaner så krever det at man leser seg litt opp på hva type mat inneholder hvor mye kalorier, glykemisk indeks (hvor kjapt næringen blir tatt opp), og rett og slett en annen holdning til mat enn at "nå har jeg vært flink og bare spist gulrøtter og kål så nå kan jeg stappe innpå en feit pizza".

Lenke til kommentar

men ska fortsatt ned 25 før jeg e fornøyd xD

Det er mye, og ganske så ambisiøst.

Skal du ned så mye i vekt, så ville jeg sagt at hvis du er morbid overvektig så går det greit, men hvis du bare er normalt overvektig så bør du beregne ihvertfall litt under et år på det.

Å endre vaner er normalt vanskelig nok (tar en måned for å etablere en vane, med "extinction burst"-reaksjonen innebakt, og så to måneder til før det virkelig sitter), og for å endre kostholdsvaner så krever det at man leser seg litt opp på hva type mat inneholder hvor mye kalorier, glykemisk indeks (hvor kjapt næringen blir tatt opp), og rett og slett en annen holdning til mat enn at "nå har jeg vært flink og bare spist gulrøtter og kål så nå kan jeg stappe innpå en feit pizza".

Jeg har ikke dårlig tid på å gå ned, men ifølge legen og sykehuset så e jeg "veldig overvektig". Overdrivelse etter min mening, selv om jeg e større enn jeg vil =P 

Håper å få henvisning te ernæringsfysiolog for å lære mer, og jeg e en hyppig søker på oppskrifter på mat jeg liker og veit e sunt for å lage det fra bunnen =) Men e vanskelig når man bor så lite som jeg gjør og har Norges minste kjøkken xD Og når operasjonene e unnagjort og rehabiliteringa e ferdig så kan jeg gå turer åsså, det ser jeg mest fram tel :D Kanskje det hjelper på søvnen åsså ^^ 

Lenke til kommentar

Men e vanskelig når man bor så lite som jeg gjør og har Norges minste kjøkken xD Og når operasjonene e unnagjort og rehabiliteringa e ferdig så kan jeg gå turer åsså, det ser jeg mest fram tel :D Kanskje det hjelper på søvnen åsså ^^

Kjipern å slite med helseproblemer og ikke komme seg ut.

Har vært der selv, med noe helt jævlig til hudsopp, så fullstendig unormalt at hudlege-eksperten kunne ikke fatte at det kunne ha blitt så jævlig, men det er en historie bak det også (dårlig hotell-opphold, kan man si).

Men du får kjøpe deg / låne en bok om supper da, for der er det fantastisk mye bra du kan lage som du står helt fritt til å variere kalori-innholdet i, og alt det trenger er å koke godt og av og til ei god høne / fisk.

Billig morro og dyppe knekkebrød o.a. nedi er også helt fantastisk enkel husmannskost.

Lykke til, og holder du telling med vekta så ser du at det går nedover, det er en app som heter libra for android som er kjempegod til det der.

Endret av VegaPet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men e vanskelig når man bor så lite som jeg gjør og har Norges minste kjøkken xD Og når operasjonene e unnagjort og rehabiliteringa e ferdig så kan jeg gå turer åsså, det ser jeg mest fram tel :D Kanskje det hjelper på søvnen åsså ^^

Kjipern å slite med helseproblemer og ikke komme seg ut.

Har vært der selv, med noe helt jævlig til hudsopp, så fullstendig unormalt at hudlege-eksperten kunne ikke fatte at det kunne ha blitt så jævlig, men det er en historie bak det også (dårlig hotell-opphold, kan man si).

Men du får kjøpe deg / låne en bok om supper da, for der er det fantastisk mye bra du kan lage som du står helt fritt til å variere kalori-innholdet i, og alt det trenger er å koke godt og av og til ei god høne / fisk.

Billig morro og dyppe knekkebrød o.a. nedi er også helt fantastisk enkel husmannskost.

Lykke til, og holder du telling med vekta så ser du at det går nedover, det er en app som heter libra for android som er kjempegod til det der.

Ja, men sånn e det. Får bare håpe at operasjon hjelper, for sånn som det e nå så fungerer jeg ikke i jobb engang, så jeg går å råtner hjemme 24/7. 

Jeg har den boka te han Ole Martin Alfsen fra 4-stjerners middag og der e det myyyye bra <3 Har åsså flere kokebøker i kjellærn te muttra jeg ikke har fått tatt med meg nordover enda

Lenke til kommentar

Ja, du får ha all mulig lykke til, her er en av disse bedre ASMR søvn-manipulerings videoene jeg snakket om:

https://www.youtube.com/watch?v=7FHHXTUsJx0

Så den i går og flere andre, men det funker ikke for meg desverre. Jeg får ikke sove av lyder, for meg va det utrolig plagsomt (Jeg e altfor nyskjerrig xD )

Har fått fornya resepter på innsovningstablettene nå, så om 9 dager så kan jeg glede meg te en skikkelig natts søvn =) Tusen takk for alle tips <3 Dere e hærlige!! <3

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg veit funker, e fysisk aktivitet, helst såpass mye at man blir den gode typen sliten, men plantar facitten e så ille nå at jeg klarer ikke engang en gåtur på 10-15 min uten å havne i såpass store smerter at jeg ikke klarer å stå resten av dagen. Og det gjør jeg ikke hvis jeg absolutt ikke e nødt

Lenke til kommentar

Det jeg veit funker, e fysisk aktivitet, helst såpass mye at man blir den gode typen sliten, men plantar facitten e så ille nå at jeg klarer ikke engang en gåtur på 10-15 min uten å havne i såpass store smerter at jeg ikke klarer å stå resten av dagen. Og det gjør jeg ikke hvis jeg absolutt ikke e nødt

Jeg har hatt fotsopp som har vært så agressiv at jeg kunne legge meg (beruset) klokka 23:00 om kvelden, og våkne 01:30 av smerter.

Som jeg måtte bruke opp til 45-60 minutter på å smøre, no joke.

Forbainna mainskit, men slik kan det gå når man er på 'dårlig hotell'.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt fotsopp som har vært så agressiv at jeg kunne legge meg (beruset) klokka 23:00 om kvelden, og våkne 01:30 av smerter.Som jeg måtte bruke opp til 45-60 minutter på å smøre, no joke.Forbainna mainskit, men slik kan det gå når man er på 'dårlig hotell'.

Uff, høres ikke noe godt ut..

Lenke til kommentar

Nei, og medisinen var av det aller sterkeste slaget og slo meg helt ut.

Vi snakker om de kraftigste steroide-salvene her, som kun fag-eksperter har lov til å skrive ut.

Fucka opp huet mitt og den generelle formen noe forjævlig, men ok, etter et halvt år så ser det ut til at det bedrer seg.

Lenke til kommentar

Nei, og medisinen var av det aller sterkeste slaget og slo meg helt ut.

Vi snakker om de kraftigste steroide-salvene her, som kun fag-eksperter har lov til å skrive ut.

Fucka opp huet mitt og den generelle formen noe forjævlig, men ok, etter et halvt år så ser det ut til at det bedrer seg.

Håper du blir helt frisk og smertefri igjen :D *krysser fingrene!!* 

E spent på om jeg får operasjoner iløpet av 2018 eller 2019, får svar den 19 april! såååååååå treigt tia går ass xD Fekk denna timen i oktober eller noe, så venta leeeenge xD Må åsså si at Plantar Facitten egentlig e udiagnostisert, da de tok røntgen på feil plass og avdekka et anna problem som kan knyttes te PF. Så får se hva legen på sykehuset sier, jeg e skikkelig nervøs om dagen (kanskje derfor jeg ikke helt klarer å sove skikkelig)

Har åsså hørt på opptak av søvnen min i "natt" og det høres ut som at jeg slutter å puste i perioder, uten at jeg kan si helt sikkert grunnet bakgrunnsstøy. Men jeg har perioder jeg ikke gir fra meg lyd i det hele tatt, så det ska taes opp med legen når jeg får råd te å reise dit neste gang. 

Lenke til kommentar

Har åsså hørt på opptak av søvnen min i "natt" og det høres ut som at jeg slutter å puste i perioder, uten at jeg kan si helt sikkert grunnet bakgrunnsstøy. Men jeg har perioder jeg ikke gir fra meg lyd i det hele tatt, så det ska taes opp med legen når jeg får råd te å reise dit neste gang.

Vel, hvis jeg får tillate meg å komme med et "generelt" bidrag.

1) Å synes synd på seg selv hjelper ikke

(nå har jeg heller ikke inntrykket av at du er der, jeg bare nevner det fordi jeg er akademiker og vi lister opp og ned)

2) Hvis du har helse-utfordringer så kan du henvende deg til kommunen og bed om en utredning. Antagelig har du gjort det allerede, men det kan presiseres at hvis du bare pusher litt så kan du få en sånn greie som måler fysisk tilstand. Stalltips.

3) Ellers hell og lykke til, jeg har et helt hav av motiverende youtube-videoer, og jeg har vært nede ja, men nå: Frak, mine motstandere har god grunn til å innsnevra pungen sin:

Lenke til kommentar

E jo greit å ta opp sånne ting med legen, man trenger ikke syntes synd på seg selv av den grunn. Og motivasjon har jeg nok av, jeg veit hva som venter og hvor hard jobben blir ;) Men det e min kamp å kjempe, ingen andres =)

Godt godt.

Jeg vil endog presisere da, at mine "greier" kommer til å bli interessante.

Allerede er det aktører som gambler på indre samarbeid og løgn, og jeg har lykkes i å få dem til å tro at jeg er både dum og et lett bytte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...