Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Jeg har siden jeg va lita hatt store problemer med å sove. Og når jeg først sovner så våkner jeg flere ganger om natta for å snu meg o.l Gått på innsovningstabletter siden 2014, først Tolvon, og i november i fjor bytta jeg om te Imovane og Circadin fordi jeg måtte stadig øke dosen av Tolvon for å bli trøtt nok te å kunne sovne. Nå har jeg samme problem med Imovane og Circadin (som jeg tar samtidig) og ønsker ekte søvntabletter. Problemet mitt e at jeg har hatt et rus-problem (vært rein siden 11.9.15) og jeg har fått avslag av min forrige fastlege i min forrige kommune (flytta nordover i 2016) og har siden da ikke turt å spørre min nåværende fastlege om skikkelige sovetabletter. Ho kan tro jeg har en baktanke med det, men alt jeg vil e å sove skikkelig igjen og ikke føle meg så sliten hele tia. Noen som har forslag på hvordan jeg kan ta opp problemet og få sovetabletter? Eller kanskje veit hvordan man kan takle insomnia uten medisiner? Har gått uten Imovane og Circadin i 2 mnd nå men e ikke bedre. Forslag taes imot med en stor takk! <3 Lenke til kommentar
VegaPet Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Slå opp på youtube på "ASMR Sleep", og prøv et par av de videoene. Noen av fremførerne er bedre enn andre. Skift sovestilling. Forsøk å sove på treningsmatte på gulvet, i stresslessen, overnatt under åpen himmel hvis du har utstyret til det (presenning og noen pinner til gapahuk kan være nok nå mot sommeren), lytt til tibetanske gonger, tenk positive tanker, stress ned med "mindfullness" (hva du nå velger å tolke det som), ta deg en god spasertur noen timer før du går til sengs, drikk kamomille-te med fløte og litt honning i (eventuelt ingefær og kanel også)... Og ja, stå opp tidlig. Gry-tidlig. For mye søvn på morgenen ødelegger evnen til å sovne inn om kvelden. Installer slik dings på maskinen som demper lyset på skjermen. Endret 10. april 2018 av VegaPet 2 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Slå opp på youtube på "ASMR Sleep", og prøv et par av de videoene. Noen av fremførerne er bedre enn andre. Skift sovestilling. Forsøk å sove på treningsmatte på gulvet, i stresslessen, overnatt under åpen himmel hvis du har utstyret til det (presenning og noen pinner til gapahuk kan være nok nå mot sommeren), lytt til tibetanske gonger, tenk positive tanker, stress ned med "mindfullness" (hva du nå velger å tolke det som), ta deg en god spasertur noen timer før du går til sengs, drikk kamomille-te med fløte og litt honning i (eventuelt ingefær og kanel også)... Jeg har allerede prøvd mindfulness og kamomille-te og "Sov godt"-te uten hell. Og jeg kan ikke gå i timesvis pga Plantar Facitt (ska opereres etterhvert), og jeg har ikke muligheta te å sove under åpen himmel før sommern kommer og temperaturen e høyere om 2 mnd (høres ut som unnskyldninger, jeg veit, men det e sånn det e, bor i Nordnorge nå og her går ting litt treigere xD .) Men jeg ska sjekke ut ASMR med en gang og prøve det ut litt senere Tusen takk for tips! <3 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Du kan forsøke Zopiclone fra Actavis istedet for Imovane fra Myland. Actavis sine er mye bedre. Du trenger ikke ny resept men bare be om dette på apoteket (kopipreparat). Ikke alle apotek har dette merket inne (Vitus apotek kjører mye fra Myland dessverre)Når det gjelder Circadin så sies det at disse fordeles langsomt gjennom døgnets timer og at Melatonin er et bedre valg (litt usikker på om disse fås i Norge), men på utenlandske nettsider anbefales også langt høyere doser enn i Norge. De kommer også seilende inn til Norge over internett.Når du sier rene sovemedisiner så går jeg ut fra at du tenker på feks. Vival eller Apodorm. Du vil trolig oppleve det samme med disse, nemlig at virkningen avtar med bruk. Det kan derfor være hensiktsmessig å sette opp en bruksplan med legen slik at du dager/uker på ett medikament før du skifter til et annet, eller tilsvarende.Ikke noe er så kjedelig som når medikamentene ikke virker lenger - derfor kan legen ha noen gode tips.Om dosene blir overholdt bør det ikke være noe problem å begynne å bruke disse igjen selv om du har misbrukt medikamenter tidligere. Legen har mulighet til å foreskrive små forpakninger og følge deg opp ang. dette. Du har også selv et ansvar overfor deg selv.Ikke for å være pessimistisk, men noen mennesker får aldri orden på søvnen sin og MÅ ha medikamenter resten av sitt liv. For noen er det enkelt, og tar en Vival hver kveld mens det for andre fører til at de mister virkningen over tid. Veldig individuelt. Lykke til! Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Du kan forsøke Zopiclone fra Actavis istedet for Imovane fra Myland. Actavis sine er mye bedre. Du trenger ikke ny resept men bare be om dette på apoteket (kopipreparat). Ikke alle apotek har dette merket inne (Vitus apotek kjører mye fra Myland dessverre) Når det gjelder Circadin så sies det at disse fordeles langsomt gjennom døgnets timer og at Melatonin er et bedre valg (litt usikker på om disse fås i Norge), men på utenlandske nettsider anbefales også langt høyere doser enn i Norge. De kommer også seilende inn til Norge over internett. Når du sier rene sovemedisiner så går jeg ut fra at du tenker på feks. Vival eller Apodorm. Du vil trolig oppleve det samme med disse, nemlig at virkningen avtar med bruk. Det kan derfor være hensiktsmessig å sette opp en bruksplan med legen slik at du dager/uker på ett medikament før du skifter til et annet, eller tilsvarende. Ikke noe er så kjedelig som når medikamentene ikke virker lenger - derfor kan legen ha noen gode tips. Om dosene blir overholdt bør det ikke være noe problem å begynne å bruke disse igjen selv om du har misbrukt medikamenter tidligere. Legen har mulighet til å foreskrive små forpakninger og følge deg opp ang. dette. Du har også selv et ansvar overfor deg selv. Ikke for å være pessimistisk, men noen mennesker får aldri orden på søvnen sin og MÅ ha medikamenter resten av sitt liv. For noen er det enkelt, og tar en Vival hver kveld mens det for andre fører til at de mister virkningen over tid. Veldig individuelt. Lykke til! Jeg har ikke misbrukt medikamenter, men narkotika (ikke de tunge typene sånn som speed, heroin og kokain!) Men jeg har den tendensen at jeg øker dosen når jeg ikke får virkning og der har jeg et problem. Har sendt inn en forespørsel om nye resepter på Imovane/Circadin nå for jeg har gått 2 mnd uten noe så da vil dosen virke Takk for tips, ska ta det te legen og høre hva ho anbefaler Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Øk nivået av d-vitamin til du har et akseptabelt nivå (jeg regner med du har lite etter vinteren). Endret 10. april 2018 av Emancipate Lenke til kommentar
AnonymBruker_1 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Ville fått en time hos en søvnekspert. En fastlege kan litt om alt, som tydeligvis ikke er nok i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Øk nivået av d-vitamin til du har et akseptabelt nivå (jeg regner med du har lite etter vinteren). Går fast på det, men har ikke tatt det siden like før jul. Ska begynne ved neste bostøtte har ikke hjulpet tidligere men hvem veit? Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Ville fått en time hos en søvnekspert. En fastlege kan litt om alt, som tydeligvis ikke er nok i dette tilfellet. Det e en god ide, men veit ikke om de har det her i Rana. Da må jeg i tilfelle opp te Bodø eller Tromsø og det veit jeg ikke om jeg har råd te.. Ska ta det opp med legen takk for tips! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Om du ikkje får nokka heavy greier av legen, men fortsatt får nokka som de sei ska funk, kan du spe på med lett mosjon om dagen og ikkje drekk koffein om kveldan. Ikkje feil å avslutt dagen med litt lett psykofarmaka, ein liten matbit og nokka koffeinfri te! Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 "F.lux" er varmetemperaturstyringsprogram til pc. "Dimmer" er et program som senker lysnivået på pc mer enn skjermen har mulighet til. Til mobil er det en app som heter Easyeyes, gratis, som lar deg styre begge. Skriv ned tanker, få dem ut av huet, så du får fred før du skal sove. Prøv å spis renest mulig mat, og ikke spis for mye mat før søvn. Drikk vann. En dusj renser sjela og gjør det lettere å slappe av. Har vurdert sovepiller lenge selv, men jeg prøver å holde det mest mulig naturlig. Disiplin tror jeg er den beste medisinen. 2 Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Om du ikkje får nokka heavy greier av legen, men fortsatt får nokka som de sei ska funk, kan du spe på med lett mosjon om dagen og ikkje drekk koffein om kveldan. Ikkje feil å avslutt dagen med litt lett psykofarmaka, ein liten matbit og nokka koffeinfri te! Ja, har lyst te å gå turer men har rett og slett ikke energien te det sånn som ting e atm. Kaffe og te drikker jeg lite av men cola, melk og saft går det mer av xD Mindre Cola i det siste da, da jeg har dårligere råd xD haha Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 "F.lux" er varmetemperaturstyringsprogram til pc. "Dimmer" er et program som senker lysnivået på pc mer enn skjermen har mulighet til. Til mobil er det en app som heter Easyeyes, gratis, som lar deg styre begge. Skriv ned tanker, få dem ut av huet, så du får fred før du skal sove. Prøv å spis renest mulig mat, og ikke spis for mye mat før søvn. Drikk vann. En dusj renser sjela og gjør det lettere å slappe av. Har vurdert sovepiller lenge selv, men jeg prøver å holde det mest mulig naturlig. Disiplin tror jeg er den beste medisinen. Ska testes ut =) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Jaså... E nok koffein i mye av teen på butikken, og svartbrus også. Han Taurean e inne på nokka, skjermbruk har også mykje å sei! Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Jaså... E nok koffein i mye av teen på butikken, og svartbrus også. Han Taurean e inne på nokka, skjermbruk har også mykje å sei! Jupp, sant det. Jaa, sitter mye på datan, som igjen e kopla te tven. Går i Youtube nesten hele døgnet, og siden jeg ikke har soverom så pleier jeg å legge meg og fortsatt se dokumentar. Bruker åsså sovemaske sånn at lyset fra tven blir borte men jeg hører fortsatt lyden, men det har lite å si i mitt tilfelle. Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Cola = koffein. Jeg veit det, men går lite av det på kveldstid. Lite av det overhodet nå om dagen. Går mest i saft og melk Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Vel, du må ikke øke dosen på medisin selv om du føler at effekten kunne vært bedre. Dette er hele poenget med å kunne stå på medisinen over lengre tid for å få om bare litt bedre søvn.Jeg vil anbefale å skru av hele TV og heller slutte med sovemaske. Du kan jo la mobilen på opptak for å sjekke om du har tydelige pustestopp. Dette kan også sjekkes på et søvnsenter, men faren for at de ikke finner noe som helst galt er stor. En søvnekspert kan ikke trylle, og det begrenset med hjelp man får der. Ofte anbefaler de søvnrestriksjoner med mer, og dette kan føre til at du blir mer ødelagt enn du var før du startet. Det står en god del om dette på nett, så det er bare å google - kanskje du får noen gode tips eller a-ha opplevelser.Et sunt søvnmønster er å stå opp til samme tid hver dag, samt å legge seg til samme tid hver dag. Man kan legge seg litt senere om man ikke føler seg trøtt. Men dette står det side opp og ned om på nett. Lenke til kommentar
Dead_Angel_90 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Vel, du må ikke øke dosen på medisin selv om du føler at effekten kunne vært bedre. Dette er hele poenget med å kunne stå på medisinen over lengre tid for å få om bare litt bedre søvn. Jeg vil anbefale å skru av hele TV og heller slutte med sovemaske. Du kan jo la mobilen på opptak for å sjekke om du har tydelige pustestopp. Dette kan også sjekkes på et søvnsenter, men faren for at de ikke finner noe som helst galt er stor. En søvnekspert kan ikke trylle, og det begrenset med hjelp man får der. Ofte anbefaler de søvnrestriksjoner med mer, og dette kan føre til at du blir mer ødelagt enn du var før du startet. Det står en god del om dette på nett, så det er bare å google - kanskje du får noen gode tips eller a-ha opplevelser. Et sunt søvnmønster er å stå opp til samme tid hver dag, samt å legge seg til samme tid hver dag. Man kan legge seg litt senere om man ikke føler seg trøtt. Men dette står det side opp og ned om på nett. I know, men det e desverre lett å gjøre når man e desperat etter en hel natt med god søvn. Ja, får gjøre det når jeg legger meg =) Takk for alle gode tips ^^, Lenke til kommentar
Taurean Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Bestem deg for at i -en- eneste uke, skal du kjøre 100% disiplin. Sørg for å ikke ha noen avtaler, ansvar eller møter. Skru inn i huet at den éne uka skal du gjøre alt "riktig" ^^ Eller så riktig som man kan tenke seg. Kutt ut stimuli som brus og lignende, spis bare sunt, men ikke sult deg. Bare én uke. Så ser du hvordan effekt det har på deg. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå