Gå til innhold

Daimlers småbilmerke skal kun bestå av elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vi ikke nok små elbiler? Tar de sikte på å utkonkurrere Buddyer med den der 17,6 kWh batteripakken? Jeg tror de kunne tjent mer på å utvide modellutvalget i en retning ikke "alle" andre har gått allerede.

Det er vel et spørsmål om hvilke bilklasser man kan lage en elbil i og fortsatt tjene penger. Det er i stor grad gitt av tilgjengelig teknologi. Kortrekkevidde billige bybiler eller dyre luksusbiler ser ut til å være de tilgjengelige segmentene pr. i dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vi ikke nok små elbiler? Tar de sikte på å utkonkurrere Buddyer med den der 17,6 kWh batteripakken?

Eg vil snu om på det. Kva er poenget med å ha eksosmotor i ein slik minibil? Du legg ikkje i veg på langtur i ein slik bil uansett, so rekkjevidda med 17,6 kWh batteri er meir enn god nok.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Har vi ikke nok små elbiler? Tar de sikte på å utkonkurrere Buddyer med den der 17,6 kWh batteripakken?

Eg vil snu om på det. Kva er poenget med å ha eksosmotor i ein slik minibil? Du legg ikkje i veg på langtur i ein slik bil uansett, so rekkjevidda med 17,6 kWh batteri er meir enn god nok.

 

 

Var vel neppe det han mente uansett.

Lenke til kommentar

 

Jeg ser minst 10 Range Rovere for hver Smart jeg ser i Bergen og Oslo.

Men så er ikke bilparken i Oslo og Bergen representativ for hva du ser i europeiske storbyer heller.

 

 

Nja, stasjonsvogner med firhjulstrekk og hengerfeste er nok overrepresentert her, men Range Rovere går det mye av mange steder. Hvis Smart vil gjøre noe veldig smart, så lager de noe på Golf-størrelse med 60 kWh batteri og CCS-lading. Ellers trenger den ikke så mye dingser. Jeg tror hjemmemarkedet deres Tyskland kommer til å bli det neste store elbil-landet, og de har ikke like små biler som i Frankrike eller Italia.

Lenke til kommentar

Nja, stasjonsvogner med firhjulstrekk og hengerfeste er nok overrepresentert her, men Range Rovere går det mye av mange steder. Hvis Smart vil gjøre noe veldig smart, så lager de noe på Golf-størrelse med 60 kWh batteri og CCS-lading. Ellers trenger den ikke så mye dingser. Jeg tror hjemmemarkedet deres Tyskland kommer til å bli det neste store elbil-landet, og de har ikke like små biler som i Frankrike eller Italia.

Nåja, såvidt jeg husker har mini, småbil og (nedre) kompaktklassene tilsammen omtrent 50% av markedet i tyskland, der mini og småbilklassen samlet har omtrent tilsvarende salgstall som mellomklassen. Spesielt i byene er det mye smått å se, selv om Italia, Frankrike og Spania gjerne har enda flere småbiler. Endret av teitur
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har vi ikke nok små elbiler? Tar de sikte på å utkonkurrere Buddyer med den der 17,6 kWh batteripakken? Jeg tror de kunne tjent mer på å utvide modellutvalget i en retning ikke "alle" andre har gått allerede.

 

 

Kanskje Daimler tenker seg samme batteripakke i begge segmenter; bybilene OG større  (privat-)biler.

Vi vet at Daimler også  arbeider med Hydrogen og brenselceller. Da kan en større bil ha en litt kortere rekkevidde  fra batteripakken, og med rask fylling av Hydrogen for lengre turer. Og uten at for lite ladet batteri fører til rekkeviddeangst.

Så vil Daimler ha biler for alle typer kunder, med samme batteripakke.

Lenke til kommentar

Altfor liten batteripakke IMO selv til bykjøring, men regner med den oppgraderes innen 2020. Kjedelig å være avhengig av å måtte lade hele tiden. Greit og ha litt å gå på, spesielt til vinterstid når rekkevidden faller mye.

 

Hydrogenbiler ser vi nok ikke i småbiler med det første. Det er mer lønnsomt nå til større biler. Både BMW og Audi satser utelukkende på store hydrogenbiler i første omgang. På sikt og når prisene faller, kan det selvsagt endre seg. Men da snakker vi neppe noe særlig før 2023-2025.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nja, stasjonsvogner med firhjulstrekk og hengerfeste er nok overrepresentert her, men Range Rovere går det mye av mange steder. Hvis Smart vil gjøre noe veldig smart, så lager de noe på Golf-størrelse med 60 kWh batteri og CCS-lading. Ellers trenger den ikke så mye dingser. Jeg tror hjemmemarkedet deres Tyskland kommer til å bli det neste store elbil-landet, og de har ikke like små biler som i Frankrike eller Italia.

Omtrent tilsvarende til opel ampera-e m.a.o. Da er det jo grunn til å påpeke at dette ikke har vært noen stor suksessmodell, og har stort sett vært lagd for å overholde regulatoriske krav, ikke for å tjene penger på den. Vi kan ikke legge til grunn at bilprodusenter vil prioritere den slags prosjekter.

Lenke til kommentar

 

Er vel et stort marked i storbyer hvor ikke alle kjører Range Rover og G-Wagon.

 

Jeg ser minst 10 Range Rovere for hver Smart jeg ser i Bergen og Oslo.

Ta en tur til Roma. Der er det Smart Fortwo og Toyota IQ man ser mest av i bygatene. Svært få parkeringsplasser er store nok for en Range Rover.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ta en tur til Roma. Der er det Smart Fortwo og Toyota IQ man ser mest av i bygatene. Svært få parkeringsplasser er store nok for en Range Rover.

Absolutt. Et el-kjøretøy som ville gjort det bra i Roma og Paris er jo den elektriske scooteren. BMW lagde en, men det var ganske halvhjertet. En maxi-scooter med 14-16 kWh (slik some Zero SR har) ville gjort vei i vellinga der nede.

 

 

Omtrent tilsvarende til opel ampera-e m.a.o. Da er det jo grunn til å påpeke at dette ikke har vært noen stor suksessmodell, og har stort sett vært lagd for å overholde regulatoriske krav, ikke for å tjene penger på den. Vi kan ikke legge til grunn at bilprodusenter vil prioritere den slags prosjekter.

Nei, men vi kan håpe. Etterspørselen etter Ampera-E i Norge sier jo sitt. At GM gjør en elendig jobb behøver ikke være førende for andres innsats.

 

Fiat 500E har jeg sett en del av i Oslo i det siste, så det er helt klart et marked. Denne har vel bare 24kW motor.

82 kW motor, 24 kWh batteri. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Både BMW og Audi satser utelukkende på store hydrogenbiler i første omgang.

Kilde?

 

Legger til: https://www.daimler.com/case/electric/en/

 

At Daimler, we are convinced: The future is electric. That is why we are setting the course for tomorrow today. We prove this with our brand for intelligent electric mobility: EQ – Electric Intelligence.

Endret av trikola
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Både BMW og Audi satser utelukkende på store hydrogenbiler i første omgang.

Kilde?

 

Legger til: https://www.daimler.com/case/electric/en/

 

At Daimler, we are convinced: The future is electric. That is why we are setting the course for tomorrow today. We prove this with our brand for intelligent electric mobility: EQ – Electric Intelligence.

 

Og :

 

https://fuelcellsworks.com/news/mercedes-benz-glc-f-cell-behind-the-scenes-of-fuel-cell-mobility/

 

Mercedes-Benz GLC F-CELL: Behind the scenes of fuel cell mobility

•Electromobility has many facets, and hydrogen is one of them

•Fuel cell technology is an integral part of Daimle AG's powertrain strategy.

Lenke til kommentar

Det er vel en bil størrelse som er uaktuell for min del. jeg bor I by og klarer meg til vanlig med buss, sykkel eller å gå. Jeg har I perioder hatt bil, på størrelse med Mercedes c/eklasse stasjonsvogn, fordi det er disse bilene som fyller et behov hos meg. Altså muligheten for frakt av litt større ting, samt langturer av typen Trondheim-Oslo. Ser elbil som mindre aktuelt om man ikke får standard kapasitet som med en 40-80 liters bensin/dieseltank. Altså kort stopp på Elverum for å fylle på vei sørover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...