AnonymDiskusjon Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 I huset mitt som jeg har hatt i mange år er det en liten kjellerleilighet, som har vært utleid i mange år. Dette har utvilsomt vært skattefritt, etter som leiligheten er 40 kvadrat og huset totalt rundt 160 kvadrat. Men fra 1. januar 2017 meldte jeg flytting (i folkeregisteret) grunnet arbeid og siden ny bopel (har arbeidet et stykke unna lenge og hadde en mindre pendlerleilighet fram til 1.1.17) var for stor til at jeg fikk lov å fortsette å ha den gamle som folkeregistrert bosted, selv om jeg ønsket det, da jeg er der svært ofte og har omgangskretsen min der. Spørsmålet er da hva som skjer med utleieinntekten, må jeg da skatte av den? Jeg benytter fremdeles huset som jeg har gjort de siste årene, og disponerer altså rundt 3/4 av det. Anonymous poster hash: 88598...f97 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Du kan kun disponere én bolig som "egen bolig" med virkning for skattefrie utleieinntekter, og det er den boligen du er bosatt i skattemessig og folkeregistermessig. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 11. april 2018 Forfatter Del Skrevet 11. april 2018 Du kan kun disponere én bolig som "egen bolig" med virkning for skattefrie utleieinntekter, og det er den boligen du er bosatt i skattemessig og folkeregistermessig. Takk for svar! Regnet vel med det.. Ser ut til at skatteetaten har presisert disse reglene relativt nylig, kan ikke huske at det gikk like klart fram da jeg sjekket dette for ca. to år siden, men det var vel på samme måte da. Et tilleggsspørsmål: Ser jeg skrev 1.1.17 som dato for da jeg meldte flytting, men det var 1.10.16. Det er jo slik at det året man flytter, så skatter man til kommunen man flyttet fra, slik at for skatteåret 2016, så var skattekommune der hvor dette huset ligger. Men er det likevel slik at det er 1.10.16 som gjelder med tanke på når jeg skiftet bolig skattemessig og folkeregistermessig? Dvs. var utleie de siste 3 mnd. av 2016 skattbare? I så fall må jeg vel føre dette opp nå på en eller annen måte. Blir jo ikke allverdens grunnet bunnfradraget på 10.000, regner med min bruk passer med fritidseiendomsbeskrivelsen, da huset i praksis benyttes som landsted i helger/ferier. Anonymous poster hash: 88598...f97 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå