Gå til innhold

Fagforbund i IT-bransjen, hvem er best?


Anbefalte innlegg

Det drar seg mot slutten av studiene og jobbsøkingen er i full gang, men akkurat det med fagforbund synes jeg er litt vanskelig fordi det finnes så mange å velge mellom. Så det jeg er ute etter er deres erfaringer med fagforbund som er rettet mot IT-bransjen.

 

Hvem er best/dårligst og hvorfor? NITO? EL og IT? Tekna? Negotia? Eller noen andre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det drar seg mot slutten av studiene og jobbsøkingen er i full gang, men akkurat det med fagforbund synes jeg er litt vanskelig fordi det finnes så mange å velge mellom. Så det jeg er ute etter er deres erfaringer med fagforbund som er rettet mot IT-bransjen.

 

Hvem er best/dårligst og hvorfor? NITO? EL og IT? Tekna? Negotia? Eller noen andre?

 

Har du vurdert om du overhodet trenger det?  Har hatt kollegaer som har vært med i EL & IT, uten jeg har hørt hverken godt eller dårligt om de.  Generelt er arbeidsforholdene veldig bra i IT-bransjen. 

Lenke til kommentar

 

Det drar seg mot slutten av studiene og jobbsøkingen er i full gang, men akkurat det med fagforbund synes jeg er litt vanskelig fordi det finnes så mange å velge mellom. Så det jeg er ute etter er deres erfaringer med fagforbund som er rettet mot IT-bransjen.

 

Hvem er best/dårligst og hvorfor? NITO? EL og IT? Tekna? Negotia? Eller noen andre?

 

Har du vurdert om du overhodet trenger det?  Har hatt kollegaer som har vært med i EL & IT, uten jeg har hørt hverken godt eller dårligt om de.  Generelt er arbeidsforholdene veldig bra i IT-bransjen. 

 

Jeg tenker jo det er en trygghet å være medlem i et fagforbund, men jeg tenker også en del på medlemsfordeler da jeg skal flytte, har allerede bil osv. Da vil jeg mest sannsynlig ha noen forsikringer, boliglån og ja, kanskje det er noe å hente på vanlig banktjenester også.

 

Jeg er medlem av EL og IT nå, som studentmedlem, og har ikke noe utsette på de egentlig. Problemet er at jeg ikke er så fornøyd med samarbeidspartneren deres på bank og forsikring, dessuten er det lett for at de har den høyeste medlemskontingenten med 1.2% av bruttolønn.

Lenke til kommentar

Jeg er selv medlem i NITO, da jeg vervet meg som student. Opplever at de har gode (ikke fantastiske, men gode) forsikringsordninger som er verd å benytte seg av. De har også en del andre tilbud, som advokatbistand og denslags, men har ikke hatt noen grunn til å benytte meg av det, så jeg kan ikke si stort om kvaliteten.

Lenke til kommentar

Første faste stillingen jeg var i som serviceteknikker kom sjefen min litt dårlig ut med EL og IT, de krevde at jeg skulle ha fagarbeider lønn med 37K i månden og jeg fikk 19K :p

 

Gikk greit i 4 månder ca.. Før de begynte å klage over arbeidstimene, pålagt helgearbeid og diverse som brøt Arbeidsmiljøloven..  Jeg var nesten helt uvitende om hva som foregikk bak kulissene mellom sjefen min og EL og IT.. Jeg var den eneste som var fagforent i en liten bedrift med ca 12 ansatte..

 

Etter å ha jobbet 7månder ca i bedriften fikk ble jeg oppsagt fordi jeg skapte dårlig arbeidsmiljø eller noe fjas.. Kostet smuler på ett gulv i en matpause.. Bare ræva unskyldning av noe slag etter sjefen ble lei av Fagforeningen min.. Men jeg ble på samme tidspunkt lei av nestlederen min, som jeg ringte annen hver morgen etter han forsov seg og jeg måtte dekke for :p

 

Fikk tilbud om full lønn i 3månder under arbeidsplikt.. Og godtok det på dagen.. Året etter var bedriften konkurs..

 

Men en ting er sikkert, jeg savnet litt bedre oppfølging av EL og IT mot meg som person på tiden der, de bare gikk til angrep på sjefen min, uten å ha snakket med meg i det heletatt, og sjefen trodde kanskje at de hadde snakket med meg... Og at det var jeg som ba de klage på mine vegne.. Som eneste fagorganiserte i en bedrift er du temmelig utsatt :confused:

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...