Gå til innhold

Hva kan jeg bruke "serveren" til ?

Anbefalte innlegg

Har en gammel pc her , en Intel Celeron 450mhz , 128 ram , 10 GB disk , 2* 10\100 mbits NIC , no Voodoo gpu. Denne blir egentelig ikke brukt til noe , så jeg lurte på hva jeg kunne bruke den til , har allerede tenkt litt på :

Bruken til deling av internet :

Om jeg hadde brukt den til deling av internet , kunne jeg sluppet og kobla opp på nytt ved en eventuell reboot , fortsatt hatt samma eksterne ip , det er kjekt.

Shellserver :

Kunne også slengt inn no shell saker og sutti opp et par prosesser til eget bruk \ til kammerater , psybnc eller eggdrop feks.

Brannmur :

Kunne vel kansje sutti den opp som en slags brannmur ?

Og hva synes dere jeg skal bruke av W2k Pro eller noen form for Linux Distro ? Om jeg skal ha shell må jeg jo seff ha Linux Distro , tror vel FREEBSD egner seg til akkurat det , men jeg har ikke noe form for kunnskap om linux bortsett fra det som foregår innenfor Putty :scared: Så her må det læres litt :\

Hva synes dere ? Noen flere forslag ? Vær kreative nå.. Hirr :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter med en K6-350mhz, gammelt ATI skjermkort(m/tv kort :cool: ), 128mb sd-ram, rundt 5GB hd(2x2.5), nettverkskort 10/100(og et likt liggende)...

Lurer også på hva jeg egentlig skal bruke denne til da den ble degradert fra Divx/juke box...

Endret av bambam
Lenke til kommentar

Du kan jo som sagt bruke den som shell server. Fikse IPv6 så blir det bra :) Du kan også bruke den til å dele internett med ja..Og webserver..Og filserver..Eksprimentere med andre OS..Ganske mye du kan gjøre ja :)

Anbefaler forresten FreeBSD..Ganske greit server OS, og ikke så veldig vanskelig å lære seg. Du finner også en strålendes dokumentasjon på www.freebsd.org/handbook.

Endret av Azton
Lenke til kommentar

Mmm... FreeBSD. Antakelig den beste av UNIX-OSene.

Vel, dersom du liker enkel oppgradering, installasjon, og enkelhet generelt, så burde du nok heller prøve Debian. FreeBSD er greit om du har masse tid til å lære deg, men... Linux har momentet. Jo jo...

Lenke til kommentar

yup.. hadde litt lyst til og prøve og smekke opp ipv6 og se , men filserver og webserver blir nok lite aktuelt siden jeg har Stjelenor 1024\256 :cry:

Når det gjelder det med osv , så har jeg som sakt ingen erfaring med Linux distro , hadde vel kansje vært lurt og lagt inn Mandrake eller Redhat eller no først , for og lære det generelt , har hørt at Linux er vanskelig :\

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...