fo2re Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 De fleste produsenter skroter førproduksjonsmodellene, eller de sendes rundt til forhandlerene for å skape litt oppmerksomhet i butikkene (noen blir aldri kjørt på offentlig vei). Noen av bilene er også håndlaget, med knapt en robot involvert.Lamborghini Urus, fantes det 4-5 biler som først ble presentert på en bilutstilling i Europa, deretter bilutstilling i USA og deretter har de vært innom bilforhandlere i USA samt biltreff. 3 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Så Tesla selger biler som de vet aldri skulle vært solgt, men de er "lei" seg. På hvilken måte er det til hjelp for noen?Jeg vet ikke om Tesla selger biler de vet ikke burde vært solgt. Jeg antar egentlig at de ikke gjør det. Men å være lei seg for avvik er alt som er påkrevd for at utsagnet ikke er løgn. Når Tesla sier "care about fraction of millimeters" så er en naturlig tolkning av det at de ikke vil selge en bil uten at dette kvalitetskravet er tilfredsstilt. Så kan man alltids si at de "slipper unna" med å selge biler med panelgap synlig fra månen fordi man kan henvise til en språklig teknikalitet. Lurer forresten hvor mye de "brydde seg" om kvaliteten når det var alle mann på dekk 24/7, inkludert vaskehjelpen og respesjonisten, for å blåse opp produksjonsvolumet siste uka i Q1. Løgn eller uærlig dobbeltkommunikasjon? At det i det hele tatt debatteres sier ganske mye om selskapet. 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Her er også noe offisielt fra Tesla "Most customers would never notice the work that is done post-production, but we care about even a fraction of a millimeter body gap difference or a slight paint gloss texture,” a Tesla spokesperson said in a statement to Jalopnik." Ikke noe tvil om det er ren løgn, men jeg tror SEC har andre ting å stelle med. Hva er det du tror er løgn? Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla bryr seg om kvaliteten på bilene. Men det er ikke det samme som at hver eneste bil som leveres vil være perfekt. Volvo klarer det jo heller ikke med XC90 f.eks. Ref teknikens verden sverige Lenke til kommentar
tow Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Hvis det kun er problemer med batteriproduksjonen på Gigafactory hvorfor må da Elon Musk sove i sovepose på Model 3-fabrikken?Flaskehalsen ved Gigafactory har vært gjeldende det aller meste av de siste ~6 månedene, og da hadde Musk soveposen med seg til Gigafactory. https://insideevs.com/workaholic-musk-camps-gigafactory-roof-model-3/ Men de siste ukene ser det ut til at flaskehalsen ved Gigafactory er på vei til å bli løst. Noe som er forventet med de nye produksjonslinjene fra Grohmann som skulle ankomme i mars. Da kan det være riktig å fokusere på Fremont. Selv om de nå har hatt noen måneder på å forberede seg, så vil det utvilsomt være litt armer og bein når de går fra 1000/uke til 5000/uke. Jeg hørte en påstand i dag om at av de 2000 bilene som blir produsert i uka nå blir halvparten sendt til forhandlere halvferdige, uten seter og uten infotainmentsystemet. Ikke at det tar så lang tid å montere dette, men det er visstnok forsinkelser med leveransene. Vet ikke om det er sant, da. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 12. april 2018 Del Skrevet 12. april 2018 Så Tesla selger biler som de vet aldri skulle vært solgt, men de er "lei" seg. På hvilken måte er det til hjelp for noen?Jeg vet ikke om Tesla selger biler de vet ikke burde vært solgt. Jeg antar egentlig at de ikke gjør det. Men å være lei seg for avvik er alt som er påkrevd for at utsagnet ikke er løgn. Når Tesla sier "care about fraction of millimeters" så er en naturlig tolkning av det at de ikke vil selge en bil uten at dette kvalitetskravet er tilfredsstilt. Så kan man alltids si at de "slipper unna" med å selge biler med panelgap synlig fra månen fordi man kan henvise til en språklig teknikalitet. Lurer forresten hvor mye de "brydde seg" om kvaliteten når det var alle mann på dekk 24/7, inkludert vaskehjelpen og respesjonisten, for å blåse opp produksjonsvolumet siste uka i Q1. Løgn eller uærlig dobbeltkommunikasjon? At det i det hele tatt debatteres sier ganske mye om selskapet. Det er jo du som farer med løgn her når du bare går ut ifra at de jukser, samtidig som harde fakta tilsier noe annet: https://www.bloomberg.com/graphics/2018-tesla-tracker/ Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 De fleste produsenter skroter førproduksjonsmodellene, eller de sendes rundt til forhandlerene for å skape litt oppmerksomhet i butikkene (noen blir aldri kjørt på offentlig vei). Noen av bilene er også håndlaget, med knapt en robot involvert. Lamborghini Urus, fantes det 4-5 biler som først ble presentert på en bilutstilling i Europa, deretter bilutstilling i USA og deretter har de vært innom bilforhandlere i USA samt biltreff. Var dette et forsøk på å påstå eller bare antyde at ikke Tesla har gjort akkurat det samme? Bortsett fra at den første modellen, som kom etter prefabrikasjonsmodellene, ble kjøpt av Elon Musk selv? Eller at alle de første bilene er solgt til Tesla-ansatte (helt sikkert med god rabatt) for at de skal inngå i en mer omfattende testing før man begynte å sette opp takten på produksjonsbåndet? Du har flere innlegg der du er flink til å unngå å angi eget standpunkt, men der man kan tolke deg både i beste og verste hensikt, og jeg skal unngå å antyde hva jeg tror selv, spesielt siden du noen ganger taler til fordel for elbil, og noen ganger til fordel fossildrevne biler. Men man kan definitivt undres over hva du egentlig mener eller er ute etter, når du kommer med slike kommentarer. Og det er derfor jeg etterspør en avklaring. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre. Jeg syns eksperter burde sette seg inn i problemstillingene før de uttaler seg om noe. Ikke for å gni det inn eller noe, men Tesla relied on too many robots to build the Model 3, Elon Musk says 2 Lenke til kommentar
Hopperesque Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Nei, det kan jo ikke stemme 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 (endret) siste fra MuskYes, excessive automation at Tesla was a mistake. To be precise, my mistake. Humans are underratedJeg vet om ett menneske som absolutt ikke er "underrated" og det er Elon Musk selv.Fansen tar det forresten som kjempepositivt at man har en åpen og ærlig leder som evner å si at han har tatt feil. De glemmer at han har sløst bort milliarder og dyrbar tid på å pleie sitt ego og bevise at alle andre i verden gjør ting på gærn måte. Endret 13. april 2018 av uname -l 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det var tydeligvis noen roboter som ikke fungerte som planlagt. Det er naturlig at man finner ut av ting ettersom man skalerer opp produksjonen. Det er fullt mulig at f.eks 95% automatisert er et mer riktig nivå enn 98% automatisert. Men det jeg hadde noe i mot var tanken om at robotene på produksjonslinjen i Fremont gjorde at det var problemer med oppskaleringen av Model 3. Dette er det ikke noe som tyder på. Og det er ganske sikkert at Tesla vil tjene på lang sikt med at produksjonslinjen er såpass automatisert som den er. Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre. Jeg syns eksperter burde sette seg inn i problemstillingene før de uttaler seg om noe. Ikke for å gni det inn eller noe, men Tesla relied on too many robots to build the Model 3, Elon Musk says For det første er det mange kutt i delen av videoen der han snakker om dette. Vi får ikke hele konteksten og hva han sa. For det andre snakker han om fortid. Espen snakker om nåtid. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. april 2018 Del Skrevet 13. april 2018 Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre. Jeg syns eksperter burde sette seg inn i problemstillingene før de uttaler seg om noe. Ikke for å gni det inn eller noe, men Tesla relied on too many robots to build the Model 3, Elon Musk says For det første er det mange kutt i delen av videoen der han snakker om dette. Vi får ikke hele konteksten og hva han sa. For det andre snakker han om fortid. Espen snakker om nåtid. Du mener han har rett i at det ikke er noen problem med antall roboter nå som vi vet at Musk nettopp har kasta en hel haug på dynga? Du skal ha for forsøket. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Det var tydeligvis noen roboter som ikke fungerte som planlagt.Det eneste som var feil med disse robotene var beslutningen om å bruke dem. Det er naturlig at man finner ut av ting ettersom man skalerer opp produksjonen. Det er fullt mulig at f.eks 95% automatisert er et mer riktig nivå enn 98% automatisert.Er det virkelig naturlig? Uten å uttale meg med 100% sikkerhet så vil jeg tro at automatiseringsnivået vanligvis blir fastsatt før man bygger produksjonslinjen og så tuner man alle prosessene, manuelle som automatiske, før bilen går i produksjon. Tesla driver nå og gjør radikale endringer 9 måneder senere, samtidig som man prøver å lage så mange biler som mulig. Omtent som å drive restaurant mens kjøkkenet kontinuerlig bygges om. Og glem ikke at alt rundt Model 3 er basert på en fullautomatisert prosess. Hvordan går det med de planlagte marginene når man må erstatte roboter med arbeidere i et stramt arbeidsmarked? Musk kunne funnet riktig automatiseringsnivå veldig raskt ved å ta en telefon til GM eller Toyota for 2 år siden. 2 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 Det eneste som var feil med disse robotene var beslutningen om å bruke dem.Det kan jeg være enig i. Beslutningen om innkjøp ble nok tatt på sviktende underlag. Det var nok ett eller annet som gjorde at virkeligheten var annerledes enn det planleggingsfasen og 3D CAD-analysen avdekket. Kanskje klarte ikke robotene å utføre arbeidet som forutsatt, eller kanskje var det ett eller annet nødvendig steg i prosessen som ikke var tatt hensyn til. Er det virkelig naturlig? Uten å uttale meg med 100% sikkerhet så vil jeg tro at automatiseringsnivået vanligvis blir fastsatt før man bygger produksjonslinjen og så tuner man alle prosessene, manuelle som automatiske, før bilen går i produksjon. Tesla driver nå og gjør radikale endringer 9 måneder senere, samtidig som man prøver å lage så mange biler som mulig. Omtent som å drive restaurant mens kjøkkenet kontinuerlig bygges om.Det er vel ingenting som tyder på at det er spesielt radikale endringer som innføres. Endringene virker ikke som de er så store at de begrenser produksjonstakten til særlig grad, i hvert fall. Etter flaskehalsen i batterimodulproduksjonen har blitt utbedret, så er produksjonstakten over 2000/uke og på vei oppover. Det ser ut som Tesla nå klarer å holde sin oppdaterte produksjonsplan. Og glem ikke at alt rundt Model 3 er basert på en fullautomatisert prosess. Hvordan går det med de planlagte marginene når man må erstatte roboter med arbeidere i et stramt arbeidsmarked?Om det kreves 100 arbeidere ekstra, så er det ganske ubetydelig. Trolig ikke merkbart på marginene. Musk kunne funnet riktig automatiseringsnivå veldig raskt ved å ta en telefon til GM eller Toyota for 2 år siden.Nei. Tesla har helt egne problemstillinger opp i mot de spesifikke bildesignene sine. Toyota eller GM kunne sikkert hjulpet til med å spesifisere den ideelle graden av automatisering, men det hadde nok tatt noen hundre ingeniører noen måneder å finne ut av. Og det er ikke sikkert deres konklusjoner hadde vært mer riktige enn det Tesla har kommet frem til. Det er alltid utfordringer når man skal overføre noe fra teori til praksis. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 14. april 2018 Del Skrevet 14. april 2018 (endret) Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre. Jeg syns eksperter burde sette seg inn i problemstillingene før de uttaler seg om noe. Ikke for å gni det inn eller noe, men Tesla relied on too many robots to build the Model 3, Elon Musk says For det første er det mange kutt i delen av videoen der han snakker om dette. Vi får ikke hele konteksten og hva han sa. For det andre snakker han om fortid. Espen snakker om nåtid. Du mener han har rett i at det ikke er noen problem med antall roboter nå som vi vet at Musk nettopp har kasta en hel haug på dynga? Du skal ha for forsøket. Han kastet et samlebånd på dynga, men det var tidligere. Og som sagt så klippes det heftig i reportasjen slik at man aldri får hele konteksten. Og igjen, han viser til fortid. Hvorfor ignorerer du det jeg skriver og bare spammer med svada som ikke svarer på noe som helst? Musk kunne funnet riktig automatiseringsnivå veldig raskt ved å ta en telefon til GM eller Toyota for 2 år siden. Det blir som å si at Apple kunne laget riktig mobiltelefon ved å ta en telefon til Microsoft eller Nokia før de laget iPhone. Hvis man følger ditt råd så vil man aldri få noen utvikling. Man spør ikke dinosaurer om fremtiden. Endret 14. april 2018 av hekomo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå