Gå til innhold

Tesla Model 3-rapport: Har verdens mest avanserte bilfabrikk for mange roboter?


Anbefalte innlegg

Hvis det kun er problemer med batteriproduksjonen på Gigafactory hvorfor må da Elon Musk sove i sovepose på Model 3-fabrikken?

Flaskehalsen ved Gigafactory har vært gjeldende det aller meste av de siste ~6 månedene, og da hadde Musk soveposen med seg til Gigafactory. https://insideevs.com/workaholic-musk-camps-gigafactory-roof-model-3/

 

Men de siste ukene ser det ut til at flaskehalsen ved Gigafactory er på vei til å bli løst. Noe som er forventet med de nye produksjonslinjene fra Grohmann som skulle ankomme i mars. Da kan det være riktig å fokusere på Fremont. Selv om de nå har hatt noen måneder på å forberede seg, så vil det utvilsomt være litt armer og bein når de går fra 1000/uke til 5000/uke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tesla burde ha all forutsetning for å kunne masseprodusere, Model 3 er tross alt en bil som knapt har noe dashboard/interiør hvor det meste er forenklet, samt generelt så har EV's mindre komponenter sammenlignet med bensin/diesel biler.

Porsche solgte rundt 120000 biler i fjor, høres rimelig enkelt ut, men hvis man faktisk ser på hva de produserer sammenlignet med Tesla, så er det ekstremt omfattende sammenlignet med Tesla sine 3 modeller som er i praksis tre biler uten mye variasjon.

Porsche 718 - består av Cayman og Boxster som igjen finnes med 3 ulike motorer, ulike understell og mange valg innen farger, interiør osv
Porsche 911 - som tilsynelatende ser ut som den samme bilen for urutinerte er ikke mindre enn 23! ulike modeller, som inkluderer alt fra standard Carrera, Targa modeller, Cabriolet, bred og smalt karosseri, bak eller firehjulstrekk til RS modellene som bygges på en egen fabrikk. I tillegg så har Porsche Exclusive Manufakturer som igjen er en egen avdeling som skreddersyr bilen ut fra kundene sine egne ønsker, som går på alt fra unik lakkfarge til skreddersydd interiør og detaljer som navnet ditt på plata under døra når du åpner den.
Porsche Panamera - 3 ulike modeller, standard versjon, forlenget versjon samt Touring Sport modellen. Disse igjen flere motor alternativer inkl 2 ulike hybrider, ulike type understell og igjen kan disse skreddersys og har som alle andre modellene en stor tilbehørskatalog.
Porsche Macan - flere utstyrsmodeller, motor alternativer, flere understellstyper, skreddersys og stor tilbehørskatalog
Porsche Cayenne - flere utstyrsmodeller, motor alternativer, flere understellstyper, skreddersys og stor tilbehørskatalog

De mest ekstreme modellene samt Exclusive Manufakturer består av lite roboter, i hovedsak de dyktigste ansatte. Porsche RS modellene bygges av motorsportavdelingen til Porsche som også står for alt fra Le Mans, cup og andre løps klasser.

Lenke til kommentar

 

Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre.

Hvis det kun er problemer med batteriproduksjonen på Gigafactory hvorfor må da Elon Musk sove i sovepose på Model 3-fabrikken?

 

Og hvorfor trenger de å flytte personell fra produksjonen av Model S/X til Model 3?

Lenke til kommentar

Tesla sier i hvert fall at de Model 3 som produseres nå er av den høyeste kvaliteten de har hatt på noen av sine biler. Jeg tenker at Tesla har kanskje hatt litt flaks ved at produksjonen av batterier har vært en flaskehals. Det har gitt Tesla muligheten til å fokusere på produksjonskvalitet ved Fremont, i stedet for ensidig fokus på vekst. Å stoppe produksjonen noen timer/dager ved behov er litt enklere når det ikke har konsekvenser for totalproduksjonen en gitt måned.

Ikke ment personlig, men det er slike argumenter som blir bare litt for dumt. Hva huleste betyr det hva Tesla sier? Dette blir som å stikke hodet i sanden. En uavhengig rapport om ytre del av Model 3 var nedslående og det ser ut som det er en stor prosentandel som har mye feil. Og det er feil som virker å være ganske graverende. Slikt ser man ikke fra etablerte bilmerker. 

 

Se gjerne videoen under hvis du ikke allerede har sett den. 

Endret av High-Fidelity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ment personlig, men det er slike argumenter som blir bare litt for dumt. Hva huleste betyr det hva Tesla sier? Dette blir som å stikke hodet i sanden. En uavhengig rapport om ytre del av Model 3 var nedslående og det ser ut som det er en stor prosentandel som har mye feil. Og det er feil som virker å være ganske graverende. Slikt ser man ikke fra etablerte bilmerker.

De bilene man har sett analyser av var noen av de tidligste produserte bilene. Det er ikke noen tvil om at det har vært variabel kvalitet på de de tidligste bilene. Men i senere tid er rapportene fra de som har mottatt biler at kvaliteten er svært god.

 

Og det bør nevnes at Tesla er påkrevd av SEC å gi riktig informasjon til investorene. Om de sier at bilene som produseres nå er av den høyeste kvaliteten de har produsert hittil, og det ikke skulle stemme, så kan Musk&co havne i fengsel. Jeg vet det er de som ikke tror på det Tesla sier, og man bør definitivt ikke sluke alt rått og ukritisk, men i all hovedsak kan direkte utsagn om dagens situasjon/fortiden i offisielle kommunikasjonskanaler tas for å være fakta. (Forventninger om fremtiden derimot kan tas med en stor klype salt, i og med at uventede ting kan skje.)

 

Se gjerne videoen under hvis du ikke allerede har sett den.

Har sett den. Er ikke enig i at det er vanlig for kjøpere av Teslas biler å glatte over noe som helst. Det hender nok, men de aller aller fleste jeg kjenner til deler villig sine erfaringer rundt feil og mangler.

 

Den største feilen jeg personlig har opplevd på min Model X er at frontruten ghostet. Og det var definitivt skuffende når Tesla ikke ville reparere det. Men når jeg byttet frontruten etter steinsprut fikk jeg nyeste utgave av frontruten som ikke ghoster, så nå er det i hvert fall rettet opp på min bil og alle nye biler.

 

Tesla har diverse problemer med kvaliteten, men til tross for dette lager de de beste bilene. I mitt syn, i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det bør nevnes at Tesla er påkrevd av SEC å gi riktig informasjon til investorene. Om de sier at bilene som produseres nå er av den høyeste kvaliteten de har produsert hittil, og det ikke skulle stemme, så kan Musk&co havne i fengsel.

Her er også noe offisielt fra Tesla

 

"Most customers would never notice the work that is done post-production, but we care about even a fraction of a millimeter body gap difference or a slight paint gloss texture,” a Tesla spokesperson said in a statement to Jalopnik."

 

Ikke noe tvil om det er ren løgn, men jeg tror SEC har andre ting å stelle med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er også noe offisielt fra Tesla

 

"Most customers would never notice the work that is done post-production, but we care about even a fraction of a millimeter body gap difference or a slight paint gloss texture,” a Tesla spokesperson said in a statement to Jalopnik."

 

Ikke noe tvil om det er ren løgn, men jeg tror SEC har andre ting å stelle med.

Hva er det du tror er løgn?

 

Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla bryr seg om kvaliteten på bilene. Men det er ikke det samme som at hver eneste bil som leveres vil være perfekt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alt Tesla starter med helt nytt for dem, og også for alle andre bedrifter. At de ikke møter på problemer/utfordringer på veien, hadde vært meget rart.

 

Tesla er vel over den verste delen av production hell model 3 nå. Resten tipper jeg er finpussing og optimalisering av produksjonslinjen for å øke produksjonshastigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Her er også noe offisielt fra Tesla

 

"Most customers would never notice the work that is done post-production, but we care about even a fraction of a millimeter body gap difference or a slight paint gloss texture,” a Tesla spokesperson said in a statement to Jalopnik."

 

Ikke noe tvil om det er ren løgn, men jeg tror SEC har andre ting å stelle med.

Hva er det du tror er løgn?

 

Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla bryr seg om kvaliteten på bilene. Men det er ikke det samme som at hver eneste bil som leveres vil være perfekt.

 

Du sa selv at Model 3-kvaliteten er på vei opp(det er en spekulasjon) noe som betyr at kvaliteten har vært under pari fram til nå. Hvorfor kan de selge de bilene de har solgt til nå og samtidig ha disse strenge kvalitetskravene?

 

Something has to give.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Her er også noe offisielt fra Tesla

 

"Most customers would never notice the work that is done post-production, but we care about even a fraction of a millimeter body gap difference or a slight paint gloss texture,” a Tesla spokesperson said in a statement to Jalopnik."

 

Ikke noe tvil om det er ren løgn, men jeg tror SEC har andre ting å stelle med.

Hva er det du tror er løgn?

 

Jeg tviler ikke et sekund på at Tesla bryr seg om kvaliteten på bilene. Men det er ikke det samme som at hver eneste bil som leveres vil være perfekt.

Du sa selv at Model 3-kvaliteten er på vei opp(det er en spekulasjon) noe som betyr at kvaliteten har vært under pari fram til nå. Hvorfor kan de selge de bilene de har solgt til nå og samtidig ha disse strenge kvalitetskravene?

 

Something has to give.

Hva er det du prøver på her? Blåse opp flisespikkeri?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

uname, du spiller argument-pingpong. Ja, du har et argument og det slås raskt over bordet uten å overveie hva du egentlig sier.

 

Eller mener du seriøst at noe må være under pari for å forbedres? Meg bekjent finnes det ingen biler som ikke kan forbedres. Argumentet er irrasjonelt. 

 

Det betyr ikke at Tesla har god kvalitet, men det betyr at debatten ikke har det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sa selv at Model 3-kvaliteten er på vei opp(det er en spekulasjon) noe som betyr at kvaliteten har vært under pari fram til nå. Hvorfor kan de selge de bilene de har solgt til nå og samtidig ha disse strenge kvalitetskravene?

 

Something has to give.

De sa ingenting om at de har strenge kvalitetskrav. De sa at de bryr seg. Altså de har sitt ord i behold om de måler panelgap o.l, godkjenner avvikene og deretter føler seg oppriktig lei seg for at det er avvik.

 

Nå tror ikke jeg det gjøres akkurat slik. Jeg vil tro de som minimum bruker målingene til å kalibrere utstyret slik at de neste bilene som produseres har bedre kvalitet. Og jeg håper at om panelgap o.l. er veldig mye utenfor krav at de også retter opp dette på de bilene som er feilprodusert.

Lenke til kommentar

Tok en titt i en Tesla Model S tråd på et forum. Florerer med det jeg vil anslå som graverende feil. Alle bilmerker har noe rusk og f.eks tilbakekalling av Teslaer hvor de skal skifte en bolt er egentlig helt uproblematisk. Slikt ser vi fra alle selskaper. Men feilene som folk rapporterer enten det er Model S, X eller 3 er heftige. Dette er ikke mye tillitvekkende for en som vurderer å kjøpe.

Virker utvilsomt at Tesla slipper biler altfor tidlig uten skikkelig testing og lar kundene være prøvekaniner. Spesielt kjedelig for de som kjøper først.

Lenke til kommentar

 

Du sa selv at Model 3-kvaliteten er på vei opp(det er en spekulasjon) noe som betyr at kvaliteten har vært under pari fram til nå. Hvorfor kan de selge de bilene de har solgt til nå og samtidig ha disse strenge kvalitetskravene?

 

Something has to give.

De sa ingenting om at de har strenge kvalitetskrav. De sa at de bryr seg. Altså de har sitt ord i behold om de måler panelgap o.l, godkjenner avvikene og deretter føler seg oppriktig lei seg for at det er avvik.

 

Så Tesla selger biler som de vet aldri skulle vært solgt, men de er "lei" seg. På hvilken måte er det til hjelp for noen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tok en titt i en Tesla Model S tråd på et forum. Florerer med det jeg vil anslå som graverende feil.

De offisielle uavhengige statistikkene viser at Model S nå har bedre pålitelighet enn f.eks Mercedes S klasse.

 

Hvis du så på en tråd på f.eks elbilforum, så er det greit å huske at denne ble startet i 2013. Det var mye trøbbel med Model S de første årene. Og det samme gjaldt Model X. Håpet er at Model 3 er et betydelig skritt opp, og det tyder de aller seneste erfaringene på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg personlig har ganske lave forventninger til kvaliteten på en tidlig (det er fortsatt tidlig) Model 3. Det er deres test på om de klarer å masseprodusere raskt, rimelig og rikelig. Vi vet så langt at de henger langt etter på rikelig, men det er kanskje mye fordi noen der borte setter ganske ambisiøse mål for seg selv. På dette tidspunktet har ingenting jeg har sett sagt meg annet enn at de vokser og har naturlige voksesmerter. Så lenge de ikke har surere kunder enn Nissan, Fiat og Peugeot, er det da ingenting å si på dette. Er de kommet på Autoindex enda? 

 

Jeg har også forventninger til at de brenner av penger raskere enn de tjener dem, og det vil jeg ha inntil de får stabilisert M3-produksjonen på det høye nivået de har sett for seg. 

 

Hvis de aldri klarer nå det nivået, ville jeg blitt veldig bekymret på deres vegne. Men nå regner jeg den største trusselen deres for å være at én europeisk leverandør muligens satser enda hardere enn dem, og gjør Tesla mindre unike. Tesla må være unike, og investorene må ha tro. Og jeg tror også det ville vært full krise for dem om de mister illusjonisten sin. Når det skjedde hos Apple, hadde de i alle fall en god pengemaskin i full drift allerede. 

 

Ville jeg investert? Nei. Angrer jeg på at jeg heller ikke på et tidlig tidspunkt ville investert? Ja. Ser jeg noe som bekymrer meg? Nei. Men så har jeg heller ikke følelser involvert i deres produkter. En romslig Model 3 Estate kunne imidlertid fått meg til å endre på det punktet. 

Lenke til kommentar

Er iallefall en ting Amerikanske biler er kjent for og det er at de aller fleste er billige biler, med billige materialer og finish deretter.

Så Tesla er ikke noe unikt der.

Det som derimot gjør Tesla sine biler unikt, er at de naturlig nok ikke rammes av avgifter. Dette ser man tydelig på feks muskelbiler som Ford Mustang med V8 motorene, som i USA er billige biler. Med norske avgifter havner de plutselig i samme klasse som tyske sportsbiler, noe man kan si at er direkte urettferdig, for i en sånn sammenligning virker Mustangen som noe som er hjemmesnekret.

Lenke til kommentar

Vi får se hva som skjer, men synes det at mange Tesla fans alltid skal overse alle problemer og bare peker på "alt er bra" eller "når går det bedre" i grunnen gir selskapet en veldig dårlig reklame og troverdighet. Greit nok at man er begeistret for noe nytt, men man bør ikke se seg helt blind.

 

Faktum er at Tesla har hatt og har relativt store problemer. De har levert biler med vanvittige barnesykdommer og hvor kjøpere virker å være prøvekaniner. Vi vet at den første Model 3 var regel rett elendig satt sammen. De har gått med enormt underskudd i mange år, Solarcity har også et stort underskudd og de sliter nå med produksjonen. Kan godt hende de kommer seg over dette, men faktum er det går ikke på skinner og fremtiden til selskapet er usikker. 

Videoen under er beskrivende IMO:

Merkelig at videoen blåser opp problemer når de fleste M3-eiere virker veldig fornøyde. Og det sier seg selv at det er flere problemer med biler tidlig i produksjonen. Det var nettopp derfor de bare solgte til ansatte først.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...