Gå til innhold

Tesla Model 3-rapport: Har verdens mest avanserte bilfabrikk for mange roboter?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når roboter overtar mye av vår produksjon, enten det er innen industri eller helse, - og feiler.
Er det robotene eller menneskene sin feil?  

Når de religiøse dreper i Allah/Gud  sitt navn, er det "Gud/Allah"  sin feil eller   de troende/drapsmennene sin?

Når du ikke får det du ønsker deg til jul, er det julenissens feil, din familie, eller din tro og dine u-gjennomtenkte/ikke-realistiske ønsker?

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

 

 

Kundenes stadig større krav til individualisering og skreddersydde bilmodeller fikk for eksempel Mercedes-Benz til i 2016 til å satse mer på menneskelig arbeidskraft framfor tradisjonelle roboter – men vel å merke supplert av de fremadstormende cobotene som i høyere grad kan jobbe side om side med medarbeiderne direkte på linjen.

 

Det er jo nettopp derfor Tesla kan gjøre biler på denne måten, det meste er inkludert og det er få pakker å velge i mellom. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ingen har gjort det før, derfor vil ingen noen gang kunne gjøre det heller!

 

Når skal disse synserne slutte å synse så fælt? Og hva gjør de når det bare blir altfor tydelig at de tok feil? De kommer antakelig til å late som ingenting.

 

Å bruke en etablert dinosaur-aktør som bevis blir litt tåpelig, for det er jo ikke rart at de som allerede er godt etablert viser liten risikovilje og holder seg til det gamle og trygge. Og når Toyota først prøver å være i forkant så satser de på feil hest (hydrogen)!

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

En haug med roboter, men også ekstremt mange arbeidere. Det er vel dette vi kaller lean manufacturing :p

 

«It's because in this temple of lean manufacturing, Tesla uses far more workers than NUMMI employed to build far fewer cars. In 1985, its first full year of production, NUMMI had 2,470 employees and produced 64,764 vehicles — about 26 vehicles per worker per year. By 1997, it had 4,844 ​ workers and produced 357,809 vehicles — about 74 vehicles per worker per year.

 

Tesla, on the other hand, had between 6,000 and 10,000 workers in 2016 and manufactured 83,922 vehicles. That puts its vehicle-per-worker number between 8 and 14, about one-seventh the efficiency of NUMMI at its peak.

 

Tesla's plant is so overwhelmed with workers, employees have to fight to find space for their cars. Musk said on Tuesday that parking at Fremont has been a major problem, and that recently, employees "practically had a riot" over trying to find space.«

 

http://www.autonews.com/article/20170611/OEM01/170619951/teslas-real-capacity-problem:-too-many-people

  • Liker 2
Lenke til kommentar

En haug med roboter, men også ekstremt mange arbeidere. Det er vel dette vi kaller lean manufacturing :p

 

«It's because in this temple of lean manufacturing, Tesla uses far more workers than NUMMI employed to build far fewer cars. In 1985, its first full year of production, NUMMI had 2,470 employees and produced 64,764 vehicles — about 26 vehicles per worker per year. By 1997, it had 4,844 ​ workers and produced 357,809 vehicles — about 74 vehicles per worker per year.

 

Tesla, on the other hand, had between 6,000 and 10,000 workers in 2016 and manufactured 83,922 vehicles. That puts its vehicle-per-worker number between 8 and 14, about one-seventh the efficiency of NUMMI at its peak.

 

Tesla's plant is so overwhelmed with workers, employees have to fight to find space for their cars. Musk said on Tuesday that parking at Fremont has been a major problem, and that recently, employees "practically had a riot" over trying to find space.«

 

http://www.autonews.com/article/20170611/OEM01/170619951/teslas-real-capacity-problem:-too-many-people

 

Mye har dog skjedd siden Juni, de lager langt flere biler og har langt flere roboter. 

Lenke til kommentar

600k er fortsatt et lite antall biler (Ford pick-up alene produseres i over 1 mill/år), men med alle de problemene Tesla har (og har hatt) er nok det langt over hva de burde produsere.

Hvis de ikke nedskalerer produksjonen er jeg redd fremtiden til Tesla kan se mørk ut.

Lenke til kommentar

Vi får se hva som skjer, men synes det at mange Tesla fans alltid skal overse alle problemer og bare peker på "alt er bra" eller "når går det bedre" i grunnen gir selskapet en veldig dårlig reklame og troverdighet. Greit nok at man er begeistret for noe nytt, men man bør ikke se seg helt blind.

Faktum er at Tesla har hatt og har relativt store problemer. De har levert biler med vanvittige barnesykdommer og hvor kjøpere virker å være prøvekaniner. Vi vet at den første Model 3 var regel rett elendig satt sammen. De har gått med enormt underskudd i mange år, Solarcity har også et stort underskudd og de sliter nå med produksjonen. Kan godt hende de kommer seg over dette, men faktum er det går ikke på skinner og fremtiden til selskapet er usikker. 

Videoen under er beskrivende IMO:


  Endret av High-Fidelity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

600k er fortsatt et lite antall biler (Ford pick-up alene produseres i over 1 mill/år), men med alle de problemene Tesla har (og har hatt) er nok det langt over hva de burde produsere.

Hvis de ikke nedskalerer produksjonen er jeg redd fremtiden til Tesla kan se mørk ut.

Den eneste veien fremover for Tesla er å produsere mest mulig og selge det til høyest mulig pris. Tesla trenger pengene til ytterligere vekst, ettersom de trenger å vokse seg stor nok til å ha de samme stordriftsfordelene som konkurrentene.

 

600k/år er fortsatt bare under en fjerdedel av BMW. Tesla trenger en fabrikk i Kina og en i Europa, slik at de får produksjonen over 1 mill/år. De trenger også å få Model Y i produksjon, slik at de har en bredt nok utvalg av biler til at de vil klare å selge over 1 mill/år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Kan det ha noe med at opplevelsene er det motsatte? Altså at det ikke er store problemer? For min del gjelder dette. Ja jeg har hatt noen små problemer(en lykt på hver bil, ett sete som lagde lyd), men ikke noe som har ført til store problemer. Så jeg er 100% fornøyd etter 2 biler. Men jeg er ikke blind og vet at andre opplever store problemer, og Tesla sliter med kapasiteten som igjen fører til frustrasjon. 

 

Så jeg har ingen grunn til å være missfornøyd, men ser at andre har det. Men opplever at svært mange har det som meg, mens noen få sliter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla sier i hvert fall at de Model 3 som produseres nå er av den høyeste kvaliteten de har hatt på noen av sine biler. Jeg tenker at Tesla har kanskje hatt litt flaks ved at produksjonen av batterier har vært en flaskehals. Det har gitt Tesla muligheten til å fokusere på produksjonskvalitet ved Fremont, i stedet for ensidig fokus på vekst. Å stoppe produksjonen noen timer/dager ved behov er litt enklere når det ikke har konsekvenser for totalproduksjonen en gitt måned.

Lenke til kommentar

Det er ingenting som tyder på at antallet roboter er en utfordring. Flaskehalsen i produksjonen er i dag på produksjonen av batterimoduler ved Gigafactory. Fremont har ingenting med saken å gjøre.

Hvis det kun er problemer med batteriproduksjonen på Gigafactory hvorfor må da Elon Musk sove i sovepose på Model 3-fabrikken?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...