Gå til innhold

Ny TV+Hjemmekino, budsjett: 10.000 kr

Anbefalte innlegg

Hei, 

Har i dag en eldre 42'' LED uten ARC, og et hjemmekino anlegg uten ARC. Planen var å kun kjøpe ny TV, men har skjønt at dette kan bli problemer med anlegget.

Da blir alt nytt istedenfor!

Hva bør jeg tenke på? Er ikke veldig kresen på lyd, men vil ikke at kvaliteten skal bli dårlig/miste 5.1 pga. lydoverføring fra TVen til anlegget.

Kommer til å koble PC trådløst opp mot Smart TV og spille av filmer/serier/fotball, fremfor å la det gå via HDMI til hjemmekino som deretter sender det til TV. Forøvrig har jeg en PS4 som også skal kobles opp. Om høy talerne bak kan bli trådløse er det å foretrekke. 

Har du noen konkrete forslag til hvilket anlegg jeg bør gå for som kan fungere fint til en Smart TV? 

Tenker å finne en TV til 4-6 tusen, da blir resten til hjemmekino. 

Takker for all hjelp jeg kan få! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjør en av de billigste Denon 5.1 (eller 7.1) receiverene. 7.1 utgaven kan du få det for 3.998,-. Denon er en av de største leverandørene; og de har derfor et tilnærmet uendelig budsjett på R&D sammenlignet med en del andre langt høyere prisede receivere. Man får noe som fungerer og gjør jobben - uten at du trenger betale like mye som for en ny bil/liten leilighet.

Naturligvis finnes det bedre, men her er du dekket med det du trenger til en lav pris.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Var litt uklar ser jeg. Surroundanlegg er riktig ja!

For å se film i dag gjør jeg følgende: Har film-fil på PC som sendes med HDMI til forsterkeren, som deretter sender bilde+lyd til TV. Dette fungerer bra, men ønsker å bli kvitt HDMI kabelen som ligger over gulvet. I tillegg er TVen dårlig, og den blir da byttet ut med en Smart TV. 

Ønsker å gjøre følgende: Film-filen på PC sendes trådløst (chromecast? wifi direct? (Hvordan vet jeg om PCen støtter wifi direct?)) til Smart TV. Lyden sendes så fra TV til forsterkeren via HDMI ARC. PS4 vil også bli koblet til TV og sende lyd til forsterker. Netflix på Smart TV er og en app som vil bli brukt, og da må lyden være tipp-topp!

Det er nå problemene hoper seg opp i hodet mitt. 

1. Må forsterkeren støtte ARC for at det skal gå? I dag har jeg ingen ARC-innganger på forsterkeren, men plenty av vanlig HDMI innganger. Ønsker å bruke HDMI fremfor optisk kabel.

2. Vil jeg kunne oppleve at lydfiler som i dag leverer 5.1 ikke lenger vil gjøre det om det skal kobles slik som i punkt 1? Altså at ARC/TVen fjerner visse funksjoner.

3. Jeg har lest at det er ikke gitt at PS4 vil levere 5.1 lyd om den går inn i TVen (fordi TVen ikke støtter 5.1 og PS4 forstår ikke at lyden skal gå videre til et anlegg, og dermed leverer den bare stereo). Stemmer det? Mulig fiks?

4. Hvor praktisk er det å koble opp PC mot TVen trådløst, egentlig? Vil man oppleve lag? Har fibernett, 100 mb/s.

Endret av Audiovisuelt2
Lenke til kommentar

Hvorfor skaffer du deg ikke en Apple tv, Chromecast eller lignende? Da får du sendt trådløst til apparaturet iallefall. Du har vel en optisk utgang på tv'en som kan kobles opp til anlegget?

Sony og LG er merkene som har best bilde på tv'ene sine. Sony bruker Adnroid TV som har Chromecast innebygget.

Så til spørsmålene dine: 

1. Ja, du må ha ARC i begge ender men dette er (så langt jeg vet) standard i dag.

2. Nei, du vil ikke oppleve noen begrensinger. 

3. Koble en optisk kabel med lyd til anlegget mens en HDMI tar seg av bilde-signaler til tv. 

4. Litt avhengig av oppløsning du skal ha så bør du ha kablet internett til tv'n din for å være på den sikre siden. Det er veldig praktisk og enkelt å sende trådløst til tv'n. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...