FrihetensRegn Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 På Høyres landsmøte var et av vedtakene at man skulle erstatte gammeldagse metoder for å prise bilkjøring og transport med GPS overvåking. På den måten kan de som kjører mest betale mest. Men dette betyr en drøy økning i overvåking og den overvåkningen vi har vi bompengene i dag blir bare småtteri i forhold. Bilkjøring bør selvfølgelig kun prises via drivstoff og årsavgift, men vi vet at sosialistene (inkl Høyre) ønsker at staten skal få inn mest mulig penger samtidig som overvåkningen er på topp. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 Kilde? Uansett so er ikkje idéen so dum, men det må vell være lettare å basere avgiftene på kilometerstanden? Den blir jo alt registrert i forbindelse med forsikring og service. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. april 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Kilde: https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/4d0Obo/GPS-sporing-kan-gi-mer-rettferdig-avgift-pa-bruk-av-vei_-mener-Hoyre-utvalg- Merk at Høyre unnskylder seg ved at de lover at det ikke skal overvåkes og at det i første omgang kun gjelder tungtransporten. Men om det blir vanlig på ett type kjøretøy, så blir det fort vanlig på alle, spesielt om noen år når det er mye elbiler på veiene. Det er ingen problem å registrere km-stand punktvis, det gir en indikator på hvor langt du har kjørt i en tidsperiode, men ikke hvor du har kjørt til enhver tid. Ved å prise drivstoff slik det gjøres i dag (60% av drivstoffet er avgifter) så har man allerede satt avgifter etter hvor mye man kjører. Det kan være vanskeligere å prise strøm for elbiler på den måten, men å overvåke med GPS høres meget ubehagelig ut uansett. Det går på prinsipp om frihet og hvor mye vi skal la oss overvåke. Gir man etter her og etter der så er plutselig overvåking av huset vårt greit også. Endret 9. april 2018 av FrihetensRegn 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 vi vet at sosialistene (inkl Høyre) ønsker at staten skal få inn mest mulig penger samtidig som overvåkningen er på topp. Av partiene på stortinget er det vel FrP som er mest ivrige når det kommer til overvåkning av norske borgere, men i dine øyne er de kanskje sosialister de også. Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 9. april 2018 Forfatter Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 vi vet at sosialistene (inkl Høyre) ønsker at staten skal få inn mest mulig penger samtidig som overvåkningen er på topp. Av partiene på stortinget er det vel FrP som er mest ivrige når det kommer til overvåkning av norske borgere, men i dine øyne er de kanskje sosialister de også. FrP var et av de to partiene som stemte imot DLD da dette ble lagt frem for Stortinget. FrP er for mindre overvåking av lovlydige borgere og mindre statlig makt over folket. Men om du virkelig vil ha mindre overvåkning så er nok Piratpartiet eller Liberalistene partiet for deg. 1 Lenke til kommentar
Merko Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 montro om gps jamming eller gps spoofing blir utbredt da Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 Kilde? Uansett so er ikkje idéen so dum, men det må vell være lettare å basere avgiftene på kilometerstanden? Den blir jo alt registrert i forbindelse med forsikring og service. De ønsker nok å sette prisnivå etter hvor og når du kjører. Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 montro om gps jamming eller gps spoofing blir utbredt da Reservere seg mot å alltid betale maks bompenger (gitt at det fortsatt blir et tak per måned som i dag). Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 9. april 2018 Rapporter Del Skrevet 9. april 2018 Kan vel like gjerne bruke km stand (som forsikringer). 2 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 10. april 2018 Rapporter Del Skrevet 10. april 2018 montro om gps jamming eller gps spoofing blir utbredt da Reservere seg mot å alltid betale maks bompenger (gitt at det fortsatt blir et tak per måned som i dag). Er det noe tak per måned i dag? Det er vel ikke det for privatbiler i Oslo? (Med mindre man kjører døgnet rundt, minst 1 passering per time hver eneste dag. Da oppnår man i praksis maks) Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 10. april 2018 Rapporter Del Skrevet 10. april 2018 Kan vel like gjerne bruke km stand (som forsikringer). Eller bare legge det på drivstoffet. Da belønner man også de som kjører en "gjerrig" bil. Men poenget er at de ønsker å differensiere etter hvor man kjører, mer i byer etc. Men personlig mener jeg GPS-sporing er langt over streken, og den ultimate overvåkningen 2 Lenke til kommentar
Sexylubb1 Skrevet 10. april 2018 Rapporter Del Skrevet 10. april 2018 montro om gps jamming eller gps spoofing blir utbredt da Reservere seg mot å alltid betale maks bompenger (gitt at det fortsatt blir et tak per måned som i dag).Er det noe tak per måned i dag?Det er vel ikke det for privatbiler i Oslo? (Med mindre man kjører døgnet rundt, minst 1 passering per time hver eneste dag. Da oppnår man i praksis maks) 60 passeringer per måned. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 12. april 2018 Rapporter Del Skrevet 12. april 2018 De som kjører mest, betaler mest, via drivstoffet (og bommer) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå