Gå til innhold

Denne elbilen går fra 0 til 100 på 1,8 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem har bruk for en bil som går fra 0-100 på 2 sekunder?

Hadde man arbeidet for 50-100, til sikre/raske forbikjøringer f.eks.   hadde det vært både morsommere og fornuftigere.

Den går nok rimelig kjapt fra 50 til 100 også, men jeg kjøper ikke helt argumentet ditt om trafikksikkerhet ved forbikjøringer. Det er grenser for hvor mye akselerasjon man trenger for å kjøre trygt forbi. Ingen vits å skyte 500 meter i fra på et blunk straks du svinger ut. Jeg snakker av erfaring. Noe raskere enn 3-4 sekunder fra 50-100 er mer for underholdning og lek enn for trafikksikre forbikjøringer.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem har bruk for en bil som går fra 0-100 på 2 sekunder?

Hadde man arbeidet for 50-100, til sikre/raske forbikjøringer f.eks.   hadde det vært både morsommere og fornuftigere.

 

Muligens jeg misforstår dine lyster, men det virker som om du ikke har peiling om dreiemomentkurver av elektriske motorer og tenker vel bare stempelmotor og girkasse. Om man skulle oppnå det du foreslår (lav dreiemoment under 50 km/h og større over) så måtte man ha laget en kunstig dreiemomentbegrenser.

 

https://www.physicsforums.com/threads/why-do-electric-motors-have-high-torque.388750/

Lenke til kommentar

 

Hvem har bruk for en bil som går fra 0-100 på 2 sekunder?

Hadde man arbeidet for 50-100, til sikre/raske forbikjøringer f.eks.   hadde det vært både morsommere og fornuftigere.

. Noe raskere enn 3-4 sekunder fra 50-100 er mer for underholdning og lek enn for trafikksikre forbikjøringer.

 

Ikke uenig. - Men når det ble/blir lagt  vekt på 2 sekunder så vil jeg ha raskeheten fra  ca. 50km/t. Fra 0 virker som markedsføring og for motorjournalister mer enn nytte.

Lenke til kommentar

Hvorfor det? Det er jo massevis av situasjoner der rask 0-50 er nyttig. F.eks smette ut fra en sidevei ut i en luke i en 70-sone uten å forstyrre trafikken nevneverdig. Finne luker i rundkjøringer osv. Massevis av nytte der også. Riktignok opp til et visst punkt der det begynner å bli mer lek og underholdning enn nytte.

 

Denne bilens estimerte 1,8 sekunder er laaangt inne i lek og underholdnings-avdelingen. Jeg vil påstå det er mer til fare på offentlig vei enn til nytte.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke uenig. - Men når det ble/blir lagt  vekt på 2 sekunder så vil jeg ha raskeheten fra  ca. 50km/t. Fra 0 virker som markedsføring og for motorjournalister mer enn nytte.

 

Det er ingenting å si om dine aktiviteter når det gjelder diskusjon, men med kunnskapen er det verre, selv om man prøver å dytte kunnskapen på deg. Jeg prøver på nytt:

 

Om du skal ha god akselerasjon fra 50 og oppover så får du automatisk med en vanlig elektrisk drivlinje enda bedre akselerasjon fra 0 til 50. Slik er det bare med elektriske motorer av typen som brukes i elbiler - og hydrogeN-biler. Stempelmotorer derimot har ingen dreiemoment ved 0 rpm og man må gjøre en del foranstaltninger for i det hele tatt  å komme igang:

 

- motoren må gå på tomgang ved 0 km/h->

- du trenger en eller annen form for kløtsj

- du trenger flertrinns-girkasse

Endret av trikola
Lenke til kommentar

I videoen (0.44 sek) så virker det som om de tenker å bruke nav-motorer, altså en nav motor i hvert hjul. Kan det være særlig smart for annet enn enkelhet for produsenten? Det blir veldig mye uavfjæret vekt på hvert hjul. Og det vil påvirke kjøreegenskapene i negativ retning. Mtp 1mw effekt så burde jo kjøreegenskapene få full fokus.

 

Samtidig så ser det ut som om de har en motor som blir plassert som normalt, mellom to hjul med stikkakslinger ut på hver side. (1.10 i video)

 

Hva er greia, navmotor eller ikke?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...