Gå til innhold

Linux, ikke for alle?

Thelma

Anbefalte innlegg

Jeg er tildels enig med trådstarter. Det blir for dumt å skjelle ut nybegynnere fordi de har 'dumme spørsmål'. Men, såklart om man får det samme 'Hvilken distro?' -spørsmålet enda en gang og må _igjen_ ta en distrodebatt, da er det greit å kunne si 'søk på forumet, dette er tatt opp utallige ganger før', og evt poste en link til en god distrokrangel. Frekke bør vi helst unngå å være. Hva er egentlig målet? Å skremme flest mulig nybegynnere vekk fra GNU/Linux /*BSD eller å få med oss flere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I disse dager hvor vi har følgende distribusjoner:

- Fedora Linux / Red Hat Linux studentutgave

- SuSE Linux / SuSE Office Desktop

- Mandrake Linux / flere varianter, inkludert discovery for nye brukere

- Skolelinux

osv., så tror jeg at (ja!) Linux er for alle. Jeg mener at alle som vil kan lære Linux, jeg mener også at det ene og alene er snakk om en vanesak. Tror det er viktig å finne den distribusjonen en føler seg komfortabel med og la det bli en vane, i bunn og grunn tror jeg det er det det går på. Jeg anbefaler alle å prøve Linux. Jeg opplever omtrent daglig nye brukere til Linux, og det er stort sett positive tilbakemeldinger. Det største problemet til nye brukere har jeg opplevd er at de tenker FOR avansert. "Å, er det bare å gå på menyen og klikke der?" :thumbup:

Lenke til kommentar

er vel endå å rekne som 90%+ noob endå, men i staden for å avvise folk som spør oppigjen på eit gamalt spørsmål, post link til tråden der det er besvart så får kanskje 5 stk svar på sitt spørsmål uten å måtte spør meir.

har sjølv spurt spørsmål her, søkt internet rundt og lest side opp og side ned i bøker, og det er ein god følelse kvar gang nokon svarar på inlegget uansett kor mykje det hjalp, for då veit eg at nokon prøvar å hjelpe.

Lenke til kommentar

Enig med svært mye av det som er sagt her. RTFM er en uting, ingen tvil om det. Husker selv godt når jeg var nybegynner (er ikke så lenge siden), at jeg ikke ante "hva som var hva", og ikke hadde oversikten/erfaringen til å finne svar selv. Hvordan skal en bruker som ikke vet hva man er vite hva han/hun skal gjøre når noen sier RTFM? Ikke at man-sider altid er så lettforståelige heller, i alle fall ikke for en nybegynner.

Personlig begynnte jeg på Linux på en server (la til og med inn GUI, dumme meg), Installerte så dualboot på hovedpc (etter å ha prøvd på en gaaaaamel laptop som var alt for treigt), for så til slutt legge det inn på den nye laptopen. Der ble det, og nå booter jeg CS (dvs. windows) svært skjelden.

Når det gjelder windows/Linux vil jeg si det slik at windows er et OS du vokser ut av. Linux vokser du inn i. Med det mener jeg at på windows lærer du fort "alt" fort, og begynner å merke at OS'et har liten fleksibilitet, relativt fort. Linux kan kansje virke litt "vanskelig" med en gang, men så fort du har kommet deg over den første kneika, vil det bare bli bedre, og etter som du lærer mer, vil du kunne strekke OS'ets fleksibilitet stadig lenger.

Noe som også alltid har irritert meg på windows er at:

- ting generellt ikke virker som det skal

- ting virker forskjellig hver gang, uforutsigbart

- Merkelige feilmelinger a la "en feil har oppstått", henger på "welcome skjermen" i 2 minutter, og så virker ikke nettverket (DHCP mangler men får en link, koplet til swich), uten å gi noen melding om dette. Linux popper opp en melding under boot om at den ikke greide å finne DHCP. Og for en uoppmerksom bruker som kansje ikke aner hva DHCP er, greier ikke å kople henging ved boot med ikke-fungerende nettverk og "automatisk privat IP". Og da er det såååå mye lettere å gi hjelp (sleit nesten ut alt håret ved et lan da noen hadde trukket ut nettverkskabelen til ISDn ruteren som fungerte som DHCP. Gnnn.)

- når du fikser en ting, ødelegger du samtidig 10 nye ting

- Microsoft sin monopolisme. Måten de konkurerer ved å ødelegge for andre, ikke skape et bedre produkt selv.

Lenke til kommentar

Jo, jeg mener at Linux er for alle, men det forutsetter at man gidder å lære seg ting. Hva man behøver å lære seg, er selvsagt det grunnleggende og deretter, det man behøver Linux til! Har man først fått satt opp boxen sin slik man vil ha den, så er min erfaring, at ting rett og slett fungerer, fungerer og fungerer. Skjelden drivere o.a. som slår krøll på seg her i gården....

Linuxutviklere og andre, har alltid hatt et annet "mindset" enn dem hos f.eks Microsoft, som egentlig bare vil at brukerne skal forbli kunnskapsløse - en slags "bruke-og-forbruke" og "*klikk* *klikk*" mentalitet. Fra et kapitalistisk ståsted er jo selvsagt dette ypperlig, men "fordummede forbrukere" tjener bare de Høye Herrer og ikke menneskeheten selv. Kunnskap gir også makt, husk det!!

Nå kommer sikkert noen til å se på innlegget mit som ranting. Jeg mener ikke å fornærme noen, bare utrykke en smule bekymring :dontgetit:

Lenke til kommentar

Hei

Jeg ser på meg selv som ganske god på linux (Jeg sa ganske god, ikke super god), og jeg må ofte slå opp i manualer og bøker. I det siste så har jeg blitt en form for "gratis" support for de av vennene mine som prøver linux. Sett fra det synspunktet så forstår jeg de som vil presse nybegynnere til å finne ut ting selv.

En kollega på jobb (Intern it-dirft) sa det ganske bra her om dagen da vi diskuterte linux på desktoppen:

Når linux blir så bra, utbredt og enkelt å bruke at hun i resepsjonen kan spørre personen ved siden av om hvordan hun skal gjøre en ting, da og kun da er de villig til å bruke linux.

Hvordan kan vi oppnå dette? VHT til å skape en kritisk masse.

Vennlig, Hjelpsom og Tålmodig

Hmmm det kom litt rart ut. Poenget er at vi lever i en åpen verden, ikke steng andre ute fordi de er annerledes. Det kan være at du trenger en vaskemaskin tekniker en dag. Hva om han svarer deg med RTFM.

Lenke til kommentar
Det kan være at du trenger en vaskemaskintekniker en dag. Hva om han svarer deg med RTFM.

Hmm. Eg meiner bestemt å huske at sist gong eg trengte vaskemaskinteknikar kom dei ei feit regning i posten etterpå. Dei som heng på foruma har ikkje det som jobb. Men er jo enig i at ein må oppføre seg høveleg, slik som reglane på dei fleste foruma krev

EDIT: endra stygg skrivefeil i quoten

EDIT2: la til litt meir

Endret av jaskorpe
Lenke til kommentar
Det kan være at du trenger en vaskemaskintekniker en dag. Hva om han svarer deg med RTFM.

Hmm. Eg meiner bestemt å huske at sist gong eg trengte vaskemaskinteknikar kom dei ei feit regning i posten etterpå. Dei som heng på foruma har ikkje det som jobb. Men er jo enig i at ein må oppføre seg høveleg, slik som reglane på dei fleste foruma krev

EDIT: endra stygg skrivefeil i quoten

EDIT2: la til litt meir

Om det fantes et forum for vaskemaskinreperatører - hvor en mot all formodning kunne få _gratis_ hjelp til å fikse ting som vanligvis utføres from en meeeget dyr penge, så tror jeg sikkert du hadde fått en del sure svar om du spurte om følgende ting:

- Hvilken vaskemaskintype er best?

- Hvorfor renner det vann ut av koblingen mellom slangen og vannkranen?

Gitt at disse spørsmålene var besvart x antall ganger før i dette forument og med ett enkelt søk kunne finnes på g00gle.

Og om en av hjelperene på gitte forum forgjeves prøvde å forklare en fyr hvordan en skal legge inn en pakning mellom kranen og slangen uten at fyren greide det - ja da tror jeg tilogmed en vakemaskinreperatør kunne kommet til å si noe sånt at: "Kanskje vaskemasinskruing ikke er noe for deg?"

Men nå tviler jeg på at det finnes noen vaskemaskinreperatører som er dumme nok til å bruke sine noen års utdannelse på å gi gratishjelp på Internet når de kan tjene fett på sine "konsulenttjenester" istedet. Det er somregel bare idioter :p med 5+ års IT utdannelse som gidder å gi gratis hjelp bare for å bli skjellt ut når en kommer til å nevne at "dette er kanskje ikke så enkelt at det er for alle" eller "om du ikke skjønner dette så er det like greit å la vær".

Selvfølgelig skal en vise sunnt folkevett og være høflig. Og jeg har ikke vært på dette forumet lenge nok til å utale meg for mye. Men generellt sett så har denne typen tråder dukket opp på alle fora jeg har vært med i. Noen er lei av å forklare en ting for 1000ende gang og slenger en litt frekk bemerkning og så blir en eller anna så støtt av at h*n ikke fikke den hjelpen h*n trengte med en gang at det startes en egen tråd hvor temaet er "hvem tror dere egentlig dere er!? j**la overlegne idioter!".

En skal opptre høflig... men glem ikke at folk hjelper gratis på disse sidene. Så en har ikke vanlige forbukerrettigheter ;)

Lenke til kommentar
Men nå tviler jeg på at det finnes noen vaskemaskinreperatører som er dumme nok til å bruke sine noen års utdannelse på å gi gratishjelp på Internet når de kan tjene fett på sine "konsulenttjenester" istedet.

Men for å fikse litt opp i analogien: sett at vaskemaskiner var så godt som gratis å lage og bruke, men det var sterke produsenter av håndvaskeprodukter som prøvde å motarbeide vaskemaskinrevolusjonen, fordi de ikke ville tilpasse seg til maskinvask. Folk brukte timesvis på den dumme håndvasken hver dag, og fikk knapt gjort noe annet med livene sine. Du så hvor dumt dette var, skaffet deg en vaskemaskin (som var sågodt som gratis), syntes den var utrolig kul og kunne ikke fatte hvorfor folk gadd å kaste bort livene sine på håndvask. Plutselig hadde du flere timers ekstra fritid, som gjorde at du fikk mer tid til flere venner, du ble populær og lykkelig. Men du glemte aldri hvor tung og dum den håndvasken var, og du så de trette fjesene rundt deg overalt, og de slitne vaskehendene, og de slitte klærne som ikke tålte den røffe håndvasken. Da en nær venn av deg døde under en vaskesesjon pga. gassene fra håndvaskeproduktene, randt begeret over. Du ville bruke den nye fritiden din til å få andre over på vaskemaskiner, og du ville gjøre det både på nettet og i real life. Håndvaskprodusentene lo av deg, litt nervøst, men etterhvert fikk du med deg flere, og dere kjørte ut gratis vaskemaskiner til alle i nabolaget, og snart var hele byen befridd fra det onde håndvaskeimperiet. The end.

Lenke til kommentar

Sist jeg kjørte linux var det en 5.xx distro mener jeg å huske,min oppfatning da var at ting var for omstendelig og tungvint.

Men mye har nok skjedd siden den gang og lurer faktisk på om jeg skal prøve på nytt nå.

Nok om det og tilbake til topic,det jeg reagerer på med den vanlige "søk på google" frasen er at hvis alle rundt på nettet hadde hatt samme holdning ville jo man ikke fått noen særlig fornying av informasjon,hvordan skal en nybegynner vite på hvilket nivå det først begynner å bli legitimt å stille spørsmål?

En annen ting er jo at det kan jo kanskje være noen andre en dere med topp skills som leser spørsmålene,og som gjerne akkurat har vært igjennom samme problemstilling,og dermed ikke er like "lei av de samme spørsmålene igjen og igjen"

Andre ting som er nevnt er problemet med å kunne spesifisere spørsmålet godt nok til å kunne få treff i søkemotorer,og det er ofte (for min del ihvertfall) lettere å kunne skjønne kjernen av problemet hvis jeg har en hvis form for interaktivitet,altså at jeg kan utdype eller forklare et problem bedre når noen med rett ekspertise stiller de rette spørsmål.

Tilgjengjeld sitter jeg igjen med en fornyet tro på menneskeheten og en varm god følelse hver gang en faktisk gidder å ta seg bryet til å hjelpe meg videre i min søken på utvidet kunnskap :)

Edit: la til litt og prøvde rette opp skrivefeil :)

Endret av HamiltonII
Lenke til kommentar
Men for å fikse litt opp i analogien: sett at vaskemaskiner var så godt som gratis å lage og bruke, men det var sterke produsenter av håndvaskeprodukter som prøvde å motarbeide vaskemaskinrevolusjonen, fordi de ikke ville tilpasse seg til maskinvask. Folk brukte timesvis på den dumme håndvasken hver dag, og fikk knapt gjort noe annet med livene sine. Du så hvor dumt dette var, skaffet deg en vaskemaskin (som var sågodt som gratis), syntes den var utrolig kul og kunne ikke fatte hvorfor folk gadd å kaste bort livene sine på håndvask. Plutselig hadde du flere timers ekstra fritid, som gjorde at du fikk mer tid til flere venner, du ble populær og lykkelig. Men du glemte aldri hvor tung og dum den håndvasken var, og du så de trette fjesene rundt deg overalt, og de slitne vaskehendene, og de slitte klærne som ikke tålte den røffe håndvasken. Da en nær venn av deg døde under en vaskesesjon pga. gassene fra håndvaskeproduktene, randt begeret over. Du ville bruke den nye fritiden din til å få andre over på vaskemaskiner, og du ville gjøre det både på nettet og i real life. Håndvaskprodusentene lo av deg, litt nervøst, men etterhvert fikk du med deg flere, og dere kjørte ut gratis vaskemaskiner til alle i nabolaget, og snart var hele byen befridd fra det onde håndvaskeimperiet. The end.

Du er klar over at det du skrev her absolutt ikke hadde noen sammenheng og kan ikke relateres til noe som helst i IT-verdnen...eller? :scared: (sorry litt offtopic)

Lenke til kommentar
Men nå tviler jeg på at det finnes noen vaskemaskinreperatører som er dumme nok til å bruke sine noen års utdannelse på å gi gratishjelp på Internet når de kan tjene fett på sine "konsulenttjenester" istedet.

Meget, meget bra!

:thumbs:

Bare for å ha sagt det(i tilfelle den forrige posten virket litt sur) så var det ikke meningen å si at en ikke skal hjelpe til, men folk bør bare huske på at de som hjelper stiller all sin erfaring til disposisjon gratis.

Har en sett lyset så er det klart en skal preke til folket! :xmas:

Lenke til kommentar

Halvt off-topic, men jeg vil liksom bare si noe. huff og huff, men here goes nothing:

Når jeg tenker over det, er vel den eneste (gode) grunnen til at jeg bruker akkurat GNU/Linux at det vel er det gratis operativsystemet som er mest utbredt.. Forøvrig lærte jeg utrolig mye av å sette opp et system nesten fra bunn av (tenker da på Gentoo Linux) hvor man må redigere de fleste konfigurasjonsfilene selv.. det finnes liksom ikke noen hendige automatiske instillinger der man bare kan bruke liksom. Noe som også lærte meg å bli kritisk til hva slags programvare jeg bruker. Å akseptere en standardløsning som produsentene av operativsystemet ditt / distroen din er for meg utenkelig nå.. men det er vel akkurat en av de tingene som får meg til å fortsette å lære mer Linux, nettopp fordi det er så fleksibelt, billig og fordi 99% av programvaren til Linux også er gratis. Forøvrig vil jeg si at jeg heller ikke skjønte noen ting da jeg var ny og bare gikk rundt og klaga, men hvis jeg i det hele tatt hadde giddet å sett litt rundt i config-filer og slikt så hadde det vel vært fiksa på 5 minutter. Uansett er jeg glad for at jeg fikk hjelp, siden jeg da selvfølgelig fikk litt mer kunnskap om det spesifikke emnet. Men uansett så er det nå det begynner å bli moro, nå som jeg liksom ikke trenger å spørre for å fikse de fleste problemer.. noe som også er litt kos. Før Gentoo var jeg en bruker som kunne bruke linux på en praktisk måte. Nå føler jeg at jeg liksom skjønner hvordan det fungerer.

Unnskyld pisspreiket, men jeg måtte liksom skrive et eller annent.. jeg kjeder meg noe helt enormt her :S

Lenke til kommentar

Gratis ditt og gratis datt, det kan da ikke være det som er poenget? Selv Windows har bøttevis med gratis programvare (bare les «Nerdvana»-spalten på digi.no), og det er ingen hemmelighet at selv Windows er gratis for veldig mange hjemmebrukere (piratkopier). Den viktigste grunnen til at jeg bruker Linux er at programvaren er FRI (som i frihet), med alle de fordelene det medfører. Alle mennesker har krav på, og behov for, frihet, og det er derfor jeg vil pushe Linux.

Lenke til kommentar

Eit viktig poeng: om fridom er viktig er vel GNU det du vil pushe, og med GNU er det linux som på noverandre tidspunkt er det som fungerer best. Er fullstendig klar over at linux er lisensiert under GPL og alså fullstendig fri. Men eg har inntrykk av at GNU og FSF er dei som pushar på for fridom. Og for å dra dette til topic igjen vil eg seie at det med fridom er (som Slime Mold påpeika) ein svært viktig faktor og er med på å gjere GNU/linux til eit OS for alle.

Lenke til kommentar
Eit viktig poeng: om fridom er viktig er vel GNU det du vil pushe, og med GNU er det linux som på noverandre tidspunkt er det som fungerer best. Er fullstendig klar over at linux er lisensiert under GPL og alså fullstendig fri. Men eg har inntrykk av at GNU og FSF er dei som pushar på for fridom. Og for å dra dette til topic igjen vil eg seie at det med fridom er (som Slime Mold påpeika) ein svært viktig faktor og er med på å gjere GNU/linux til eit OS for alle.

Altså bør en kjøre Hurd ;)

Lenke til kommentar

Hva folk kjører er likegyldig, så lenge det er fritt. Jeg tror ikke at det å mase om GNU eller GNU/Linux eller sånt er mer effektivt i så henseende -- folk har bare såvidt begynt å høre om «Linux» , og da bør man ikke forvirre dem allerede før man har fått dem over ;) Sånt er det plenty av tid til i etterkant (for at folk verdsetter GNU-delen av Linux er så klart kjempeviktig).

Lenke til kommentar

Veldig mange gode innlegg her fra dere, og trådstarter(!), god formulering.

Jeg personlig sitter i klemma hvis jeg kan si det slik. Jobber innen IT og sjefen min som er en "gammel" Unix mann, vil og gjør det slik at der Linux kan gjøre jobben, der skal vi ha det, blir da satt litt imellom, at jeg må lære meg dette. Vi har nettop begynt med skolelinux, + at vi skal sette opp en Debian som skal kjøre MRTG, også har vi en Limacute mailserver, og en Debian intranett server. Dette synes jeg selv er fantastisk at han vil bruke, disse maskinene gjør jobben ganske bra uten å måtte gå igjennom logger, og feilmeldinger, for å si det sånn så har vi ikke trengt å reboote disse serverne siden vi satte i strømmen.

Dette tvinger meg, med glede for å si det slik, at jeg kan og må lære meg Linux, jeg har veldig liten erfaring fra før av, men jeg ser potensialet for hjemmemarkedet og jeg møter og kommer til å møte daglig spørsmål fra elever,lærere om Linux. Endel av de spørsmålene som jeg møter, og dette er viktig- er allerede fabrikerte spørsmål fra folk som ikke kan IT/data/os, , endel av de som snakker dritt om Linux etc idag, er gjerne folk som ikke har prøvd, eller prøvd det veldig lite, generelt sett så er det hva de har hørt andre slenge dritt om Linux, som prøvde det her for x antall år siden. Dette har gitt Linux dårlig rykte ifra gamle dager, og fortsatt så henger det igjen enda merker jeg, med de fabrikerte vanlige gammle spørsmålene og utsagnene, ingenting funker, kan ikke spille noen ting, etc etc ...

Linux evangelister/brukere/eksperter DERE, må ha tolmodighet-lærevillighet og ikke minst glede av å lære andre om de forandringene som Linux os har gått igjennom de siste årene. Stikkordet er at folk desverre har dårlig oppfatning av noe de ikke har prøvd. Så dere har en utfordring her ...

Lenke til kommentar

Det kan jo også tenkes at man omformulerte eller "utvidet" spørsmålet litt:

"Datamaskiner, ikke for alle?"

Altså, jeg synes ikke Windows i mange tilfeller er å regne for å være et ordentlig operativsystem (datamaskin), det er fint til det det er laget for; Office og en del annen god programvare. Sånn jeg ser det så er det hvilket operativsystem man har som avgjør totalintrykket av åssen maskin det er snakk om; man har konsoller, Windows eller Linux.

Man kan kjøre Linux på spillkonsoller, men da er det plutselig ikke et spillkonsoll; men en datamaskin. En programmerbar sak.

* Konsoller er spillemaskiner

* Windows er Office-maskiner(+annen programvare og spill)

* Linux er, egentlig, i bunn og grunn, tidkrevende datamaskiner

Man kan kjøre Office-programmer (OpenOffice) på Linux, og vi kan sammenligne en slik Linux-desktop maskin med en Office-maskin hvis den settes opp på forhånd eller installeres alá stilen restore-CD slik at folk kan "resette" maskinen når noe går galt, les: "Elkjøp-maskiner". (Dette høres forresten ut som en god forretningsidé, kanskje jeg skulle begynne å selge slike maskiner med restore-Linux+Gnome+OpenOffice+X-Chat+Xmms+osv.-CD'er? :p )

Noen er rett og slett ikke egnet til å bruke datamaskiner, de kan bruke Office-maskiner eller spill-konsoller. Noen har ikke evnen til å en gang prøve å følge en skritt-for-skritt Readme, eller dokumentasjon for en install-prosedyre .. selv når man ber dem om det. -- Og dette skjer flere ganger; hver gang -- om igjen og om igjen. Samme om det er snakk om 1 - 2 - 3 og det neste gang igjen, men bittelitt annerledes, er snakk om A - B - C.

Frustrerende? -- For hvem?

Noen har rett og slett ingen interesse, insikt, holdning, utholdenhet eller lyst til å lære noe nytt innen dette emnet, eller kanskje også andre emner. For lære; det er noe man gjør alene til slutt egentlig, og det er en prosess som gjentar seg til evig tid for den som virkelig har interesse og det er tidkrevende.

For resten; så blir det bare å draes smertefullt, skrikende og sytende av andre opp trappene til de havner på et nivå der de så vidt, endelig, greier å puste; men de kommer aldri videre selv.

Hva skal disse med en datamaskin? Hvorfor ikke bruke en Office-maskin? Hva er de ute etter? Er Linux billigere? Eller enda værre "tøffere", mer "1337"? :sick:

Det er greit -- nå begynner ting i visse deler av Linux-verdenen å bli enklere; slik at flere kan prøve seg. Men det blir likevell slik at disse jeg snakker om sansynligvis kommer seg til nivå "B" kanskje, og når de litt siden komme seg videre til "C" eller kanskje "D" eller "E" -- er det på'n igjen. --

Men ikke klag til folk som hjelper dere gratis, hold dere til fakta; og ikke døm på forhånd når dere egentlig burde vite at dere ikke har nok innsikt til å kunne dømme (ennå?). Finn dere i at de ikke gidder å svare eller kanskje svarer litt surt. Det som kanskje da kunne vært sagt var; "Hvorfor svarer dere i det hele tatt hvis dere bare svarer surt?" -- men så er det vel bedre å få noen, kanskje sure innimellom, svar enn ingen svar?

Dette gjelder ikke trådstarter eller noen andre her spesifikt bare så det er sagt. Egentlig babbler jeg vel ut av meg litt frustrasjon kanskje .. Forumet er gratis; så litt fresing og frustrasjon fra begge sider får folk tåle som "betaling", synes jeg da.

(Nå er det ikke på Linux-forumene jeg henger mest riktignok, men disse erfaringene gjør seg gjeldende fra andre forum og IRC, etc. også).

:xmas:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...