Thelma Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Linux er i følge mange medlemmer her inne ikke for "gud og hvermann". Ironisk nok er det vel "vi Linux-folk" som prøver å få gamle innbarkede Windowsmennesker til å konvertere over til det eneste sanne OS, nemelig Linux, med slagordet, "Det er jo så lett å installere osv osv"...... Personlig mener jeg at hensikten med Linux er at den kjører og fungerer mye bedre en Windows. Jeg bestemmer selv hva jeg vil ha inn av programvarer, den er stabil, jeg slipper all virus som kommer inn portene til windows osv osv. Vi kunne jo remset opp mange sider om hvorfor vi velger Linux, og ikke minst hvorfor vi synest det er bedre en Windows. Men la oss ikke glemme at det finns et utalig antall mennesker som er lei av sin windows og dens mange rare påfunn, og kunne godt tenkt seg å prøvet seg på Linux.... I dataverden har vi to grupper av brukere: 1. De som bruker pc'n som et arbeidsverktøy. 2. De som administrerer og regjerer den "dype" bruken av pc'n og dens forskjellige OS. Er Linux kun for de som havner i kategori 2? Som ikke kommer med "dumme" utsagn at de ikke forstår den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3? De fleste mennesker havner faktisk i kategori 1. De som bruker pc'n som et arbeidsverktøy. Mange av disse menneskene vet heller ikke hvordan de innstallerer et program i Windows, men skal vi kalle dem dumme av den grunn? Noen andre brukere i kategori 1, har kansje litt mer dataforståelse, og har hørt at Linux er minst 50 ganger bedre en Windows, og drister seg dermed til å prøve seg på Linux. Dette kan være folk som er oppe i årene, og ikke har den muligheten til å lese den ene boka etter den andre, eller søke ivei på nettet, de er kun interessert i å ha et stabilt system. Når de da finner et forum som baserer seg på Linux/Unix, og stiller brukerene av dette forumet, er da ikke disse menneskene også beretiget et vanlig svar? Eller skal vi avfeie dem med svar som: "Dette har noen spurt om før, begynn å søk!! Vi gidder ikke å svare" Og vi har nemelig lov til å svare en nybegynner slik fordi vi er "flinkere til å klare oss selv; lese man-sider, søke google osv." Og viss da nybegynneren prøver det han kan å lese, men allikevel ikke forstår alt, så kan vi bare håne han oss i mellom med: "Jeg tror ikke problemet er at han ikke vil lære. Vet dere hva jeg tror? Jeg tror at han er dum. Det er nok det som er problemet." Noe slikt kan ta motet fra noen og enhver. Det er faktisk folk som ikke har allverdens med tid til å google, lese osv osv. Mange har kansje familie/barn, jobb, hus og hjem som også krever den mest essensielle tiden i hverdagen, men skal ikke disse menneskene kunne bruke Linux, bare fordi de ikke har tid til å sette seg inn i absolutt alt. Hvem er dette forumet for? De Linux-brukerene som har kommet seg opp på et avansert nivå? Eller kan mannen i gata også få lov til å poste et spørsmål her? Uansett hvor teit enkelte brukere måtte mene det er? Jeg sier ikke at alle brukerene her inne svarer slik som overnevnt, stort sett er de fleste kjempehyggelige, men enkelte har visst glemt det gamle ordtaket at "Kua har også vært kalv....." Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jepp! Folk som ikke gidder komme med konstruktive svar og istedenfor kritiserer nybegynnere bør holde kjeft! Lenke til kommentar
iDude Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 1. De som bruker pc'n som et arbeidsverktøy.2. De som administrerer og regjerer den "dype" bruken av pc'n og dens forskjellige OS. Er Linux kun for de som havner i kategori 2? Som ikke kommer med "dumme" utsagn at de ikke forstår den meget enkle rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3? De fleste mennesker havner faktisk i kategori 1. De som bruker pc'n som et arbeidsverktøy. Mange av disse menneskene vet heller ikke hvordan de innstallerer et program i Windows, men skal vi kalle dem dumme av den grunn? Meget gode poeng, jeg vil si at linux er for begge kategorier. Jeg mener veldig mange i kategori 2 (de som også brenner sterkest for linux) mener at linux er for folk i kategori en. Dessverre, når det kommer til stykket, vil noen i kategori 2 være nokså intolerante nettop overfor de i kategori en. Et aldri så lite paradoks, etter min mening... Når nybegynnere ikke forstår "rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3" er det neppe nybegynneren det er noe i veien med, heller mannen som stilte spørsmålet. Uansett, det er helt unødvendig å ty til flaming når folk kommer med "dumme spørsmål". Alle tema som blir diskutert på dette forumet kunne man googlet seg fram til uansett, men hva hadde vi gjort på da? Vist frem desktopene våre? Og argumentet om at dumme spørsmål kaster vekk tiden til folk er helt hinsides, om folk poster en tråd noen ikke liker, DRTFT! (Dont Read The Fine Thread). Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Jeg ser du er ganske ny her selv. Mange liker ikke å få RTFM til svar når de spør, men på den annen side er det jo kjedelig for brukerne her å svare på de samme «enkle» spørsmålene gang på gang, dag etter dag. Dette er helt uavhengig om den spør spør oppfatter spørsmålet sitt som enkelt. Ved heller å oppfordre til å finne svarene selv, får vi en brukermasse som ikke er hjelpeløse, og etterhvert kan hjelpe andre i tillegg. Lær en mann å fiske, osv ... For Linux er så klart for alle, og hovedsaklig fordi Linux er fritt, og frihet er noe alle mennesker har krav på. Alle de andre fordelene er enten bare en konsekvens av dette, eller bare tilfeldige praktiskheter. Lenke til kommentar
DummeGaas Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Og viss da nybegynneren prøver det han kan å lese, men allikevel ikke forstår alt, så kan vi bare håne han oss i mellom med: "Jeg tror ikke problemet er at han ikke vil lære. Vet dere hva jeg tror? Jeg tror at han er dum. Det er nok det som er problemet." Noe slikt kan ta motet fra noen og enhver. Eller så kan vi lese tråden i stedet, og finne ut at personen jeg refererte til ikke hadde et konkret spørsmål, men (rimelig uprovosert) bare angrep forumbrukernes oppførsel mot nybegynnere - omtrent på samme måte som du gjør nå... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Så flott at vi velger å sitere meg på "rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3". Det er egentlig et meget godt eksempel på å ikke ha vilje til å prøve å lære seg linux hvis man ikke klarer den der. Altså: Klarer man ikke å kjøre den der så er det noe galt med personens vilje til å lære seg linux, for den der er pokker ikke vanskelig.. Det er faktisk enklere enn å installere windows-programmer. Klarer man ikke installere windows programmer så har man egentlig ingen grunn til å forsøke å installere linux selv heller. Det er derfor man har konsulenter eller venner med litt basic forståelse av linux som kan fikse slike ting. Lenke til kommentar
Thelma Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Og viss da nybegynneren prøver det han kan å lese, men allikevel ikke forstår alt, så kan vi bare håne han oss i mellom med: "Jeg tror ikke problemet er at han ikke vil lære. Vet dere hva jeg tror? Jeg tror at han er dum. Det er nok det som er problemet." Noe slikt kan ta motet fra noen og enhver. Eller så kan vi lese tråden i stedet, og finne ut at personen jeg refererte til ikke hadde et konkret spørsmål, men (rimelig uprovosert) bare angrep forumbrukernes oppførsel mot nybegynnere - omtrent på samme måte som du gjør nå... DummeGaas: Jeg skrev innlegget som generelt.... Og grunnen til at jeg er ny i dette forumet, er rett og slett fordi jeg har holdt meg på gentoo-forumet, men av og til er det litt gøy å diskutere linux med andre nordmenn.... Men jeg kan godt ta et eksempel om meg: Jeg er 26år, har barn, mann, jobb, hus og hage. Jobben min fyller min tid fra 0800-1600. Når jeg kommer hjem kan ikke jeg gå rett til dataen min og prøve å finne ut av problemet som oppsto i går. Jeg har faktisk andre ting som også krever min tid. Og det da ikke alltid jeg har tid til å lete meg rundt på nettet etter diverse svar, da er det greit å kunne stille et spørsmål til det forumet du bruker, eller?? At en kan fortelle en bruker at svaret har vært inne, er ok, men det var ikke det som var poenget mitt... Lenke til kommentar
Thelma Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Det er derfor man har konsulenter eller venner med litt basic forståelse av linux som kan fikse slike ting. Ja det er jo fint viss en har venner en kan spør, konsulenter er forøvrig litt dyrt.. Men kunne du alt om Linux i starten?? Har du aldri spurt? Eller var spørsmålene da så pass avanserte at en kunne tillate å legge dem ut på forumet? Poenget er ikke å henge ut noen, men at vi også kan vise forståelse og toleranse for de som aldri har vært borti Linux før... Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Enkle ting er som regel enkelt å finne med google Eller en bok for den sakens skyld.. Lenke til kommentar
Thelma Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Enkle ting er som regel enkelt å finne med google Eller en bok for den sakens skyld.. Jojo, for den som har tid.... En profesjonell bruker, er den som tar seg tid til å gi et konstruktiv svar.. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Det er en litt uhøflig klang i det å be andre bruke tid til å finne ut ting for deg fordi du ikke har tid selv, IMHO. Hvis du har tid til å forfatte et innlegg der du formulerer spørsmålet ditt, har du sannsynligvis tid til å søke på f.eks. google også. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) En ting er at folk ikke gidder bruke tid på å svare på enkle spørsmål. En annen ting er å kritisere de som kommer med disse. Så flott at vi velger å sitere meg på "rpm -ivh <url-til-apt> && apt-get update && apt-get install xmms-mp3". Det er egentlig et meget godt eksempel på å ikke ha vilje til å prøve å lære seg linux hvis man ikke klarer den der. Altså: Klarer man ikke å kjøre den der så er det noe galt med personens vilje til å lære seg linux Dette er holdninga som hindrer utbredelse av Linux til desktop-bruk. Hvorfor i alle dager skal slutt-brukere påkreves å ha en genuin interesse av å lære seg skall-kommandoer? Dersom man ser på datamaskina som et verktøy (i alle fall innenfor vanlige desktop-oppgaver) og ikke som et mål i seg selv vil den beste programvaren være så intuitiv å bruke at man (1) slipper å lese noen bruksanvisning (2) bare virker helt av seg selv, og gjør det brukeren vil glattest mulig, slik at brukeren kan konsentrere seg om arbeidsoppgava eller hva han eller ho bruker datamaskina til. At man må gå i skall for å få ting til å virke viser at Linux ikke er moden til almen hjemmedesktop-bruk. Endret 13. desember 2003 av arehb Lenke til kommentar
xeon Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 At man må gå i skall for å få ting til å virke viser at Linux ikke er moden til almen hjemmedesktop-bruk. I RH/Fedora så går det meste ann å gjøres via GUI, men enkelte ting er raskere å gjøre via shell. Og dessuten enklere å forklare med kommandoer.. Man får også GUI til apt Lenke til kommentar
ivara Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Er litt enig med Thelma, nye brukere på linux bør få litt hjelp for å komme igang når de ber om det. Helt unødvendig å gjøre terskelen høyere enn den er. (holder selv på med 1 madrake-boks og 1 clark connect som nesten funker, har ikke trengt (turt...? ) å be om hjelp der enda...) Blir selvfølgelig noe annet når samme brukeren for ørtende gang spør "Er ***nix noe bra , kan jeg kjøre CS på det?" Lenke til kommentar
JuZt3r Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Kommer personen til riktig sted, får man riktig hjelp. Men selvsagt de er jo mennesker de også, De som er "support" Men jeg er helt enig i det du sier. #linuxhelp.no @ efnet er vel det beste linux-support kanalen jeg har sett i min tid. Kan selfølgelig komme en "noob" komentar der også, men operatørene gjør sitt beste og er veldig hyggelige, og ikke minst de kan det de snakker om. Men når folk spørr om så utrolig idiotiske spørsmål så kan dem vil komme med idiotiske komentarer tilbake. De har også en bot som svarer på div spørsmål. Lenke til kommentar
Ravenlord Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 Tror Thelma traff hodet på spikern der (ehh det er vel ingen som heter "spikern" her på forumet), men en ting er jeg enig i hvis du kan skrive et lite innlegg om hva problemet ditt er her på hardware da har du tid til for eks. et søk på google, altså du trenger ikke gå over til søkeside nr 2-3. Bare slik at du har prøvd. Da kan ingen kjefte på deg og si at du ikke gidder noe selv.. Lenke til kommentar
Thelma Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Selvfølgelig mener jeg at en også kan ta seg tid til å google når en først har tid til å skrive på forumet, men når en da sitter å leter side opp og ned, og ikke finner riktig det man er på jakt etter, eller det står dårlig formulert, må det jo være lov å komme med et spørsmål?? Jeg finner mange bra svar inne på google, men jeg vet også at jeg har ubevisst oversett svar jeg har letet etter, og spurt inne på gentoo-forumet. Så har jeg ettertid sett at svaret lå jo "rett foran nesa mi"... Poenget var ikke at noen skulle jobbe med å gi meg svarene på det evt jeg måtte lure på, men å være litt behjelpelig med en helt fersking.... Lenke til kommentar
Thelma Skrevet 13. desember 2003 Forfatter Del Skrevet 13. desember 2003 Halve moroa min er jo å få alt til selv uten hjelp, så da kan jeg fint lete på nettet i noen dager og se om jeg finner det jeg er på jakt etter, før jeg begynner å gnåler her inne. men en som er nybegynner vet ikke alltid helt hva han skal lete etter..... Lenke til kommentar
ivara Skrevet 13. desember 2003 Del Skrevet 13. desember 2003 (endret) Nå er det jo også sånn at nybegynnere kanskje ikke er så flinke til å bruke søkeressurser som google og på forumer som dette. Litt demotiverende når man prøver å søke og ikke får opp noen relevante treff fordi man har spesifisert søket for dårlig. Endel å hente der på å lede noob'ene riktig vei (så kanskje de lærer å gjøre det riktig neste gang og slipper å spørre) istedet for bare å vri utav seg "RTFM" eller "STFW" Ellers så virker det jo som nivået på dette forumet er mye høyere enn på windows forumet , der det gjerne kan ligge 5 tråder på rad å rekke med "hjelp-pcen min slår seg av når jeg er på internett" edit: ser at Thelma var litt raskere enn meg til å skrive omtrent det jeg mente.. Endret 13. desember 2003 av ivara Lenke til kommentar
jaskorpe Skrevet 14. desember 2003 Del Skrevet 14. desember 2003 Eg ser forsåvidt poenget til Thelma og ivara, men eg må seie at eg også kan forstå dei som syns det er kjedelig å bli nedrent av spørsmål av typen "Linux! Kva er best?". Eg har sjølv ein tendens til å være litt eliteistisk fordi ting har ein fæl tendens til å berre funke hos meg. Dei som føler seg litt motlause bør også tenke på kvar dei postar. Er kanskje ikkje alle forum som er like innretta mot support. Men eg trur egentlig at dette problemet blir bedre når alinux.no får sitt eget forum og bedre struktur. Vil også seie at eg trur at GNU/linux er for alle, tilogmed mor som kjører Slackware (Det burde nesten vore på norge rundt. Tenk for ei fredagsunderholdning. "Mor bruker GNU/linux så det fyk etter! rett etter denne historia om hunden og katten som er bestevener og syng norge rundt sangen sammen" kan bli bra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå