Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Antidepp, når bruke det?

Anbefalte innlegg

Ved depresjon så er en type symptomer det som er med selvanklagelser, skyldfølelser og manglende fremtidshåp / at alt går til helvete og blir verre.

Det kan være reellt, så hvis det er reellt, kan det likevel være nyttig med antidepp?

Ofte ved depresjon så er det "innbilning", men det kan være reellt og.

Anonymous poster hash: e7b97...cb3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å begynne på AD er en vurdering man alltid må gjør på individuell basis. Det er ikke mulig å gi et generelt svar. Det nærmeste jeg kan gi deg er at de brukes stort sett ved moderat til alvorlig depresjon. For å finne ut hvor du ligger pleier behandlere å bruke et standardisert spørreskjema. Jo flere "poeng" du skårer, jo mer alvorlig er depresjonen. Nå er det så lenge siden jeg har fyllt ut et slikt skjema at jeg ikke helt husker alle spørsmålene eller skåren jeg fikk.

Noen AD har også dokumentert effekt på angstproblemer, så du kan få utskrevet det for det også. Men igjen så må det gjøres en individuell vurdering. Antar de bruker en eller annen form for standard der også.

Lenke til kommentar

Jeg tok en test som sa jeg hadde nesten alvorlig depresjon. Men syns det er riktig og, selvbebreidelse og tankene om fremtiden. Jeg fortjener å lide. Og da er det kanskje ikke en sykdom som bør medisineres. Det er vel det... om mordere som sitter i fengsel skal medisineres, når de har det vondt.

Anonymous poster hash: e7b97...cb3

Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår deg riktig, så tenker du nytteverdien av å bruke antidepressiva når det ikke skyldes at "systemet er i ubalanse", men det for å takle hendelser i livet, som man mener man har skyld i? Ved begge deler kan det være nyttig, ja. Hvis man ikke takler motgang så bra, så kan medisinering, helst sammen med kognitiv terapi, hjelpe. Noen må nemlig komme opp på et visst nivå før de klarer å få nytte av kognitiv terapi. Det høres kanskje litt brutalt ut, men også de som har begått feil valg i livet, trenger også hjelp.  Hvorfor gjør personer vonde ting mot andre? Vel, ofte fordi de har det vondt med seg selv fra før. Kanskje de selv har opplevd det samme de utsetter personer for, og det er kanskje det som ligger bak, som de trenger behandling for. 

Vi kan alltids gjøre feil her i livet, men vi lære av det, ordne opp i det man kan ordne opp i,  takle at det er ting i livet man ikke kan ordne opp i, tilgi seg selv, og noen trenger mer hjelp med denne prosessen. 

Men, behovet for medisinering, er strengt tatt et individuelt spørsmål, som best tas med lege. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...