Gå til innhold

Studievalg

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal nå søke på universitet nå innen få dager. Det står i mellom NTNU og NMBU og søker på sivil.ingeniørstudier. De eneste fagene jeg har toppkarakterer på er mattefagene -> R-matte, Fysikk og økonomistyring og mestrer disse fagene veldig greit. Utenom realfagene ligger jeg på middels måloppnåelse på alt, og får dermed ikke kommet inn på de studiene med høyest snitt.

Av den grunn står det om mellom disse fagene på skolene:

NTNU: Produktutvikling og produksjon, Bygg- og miljøteknikk og Elektronisk systemdesign og innovasjon

NMBU: Industriell økonomi, Byggeteknikk og arkitektur, maskin-, prosess- og produktutvikling

Noen som har erfaringer fra disse studiene og kan hjelpe meg med hva som er hovedforskjellen mellom de forskjellige?

Hva er forskjellen å studere på NTNU vs. NMBU?

Hvilke av fagene er rettet mest mot matte? altså som har mest fag som innebærer tall og regning.

En siste ting jeg lurer på; hvilken utdanning har man hvis man f.eks. skal klare å skape en walkitalkie? -> og teknologiske duppedingser som det.

På forhånd; takk for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen som har erfaringer fra disse studiene og kan hjelpe meg med hva som er hovedforskjellen mellom de forskjellige?

Jeg er utdannet sivilingeniør i datateknologi ved NTNU, og har kjennskap til mange av siving-linjene og fellesemnene der. Alle utdanningene du har listet opp er sivilingeniørgrader, og har dermed mye til felles, men til syvende og sist blir du jo helt forskjellige ting. En byggingeniør arbeider med bygninger og infrastruktur, en elektroingeniør lager dingser, en indøker trikser med penger. Studiebeskrivelsene bør gi deg et visst innblikk i hva du kommer til å jobbe med.

Studieplanen på NMBU virker temmelik lik NTNUs ved et øyekast. Sivilingeniørutdanningene ved NTNU er imidlertid landets mest prestisjetunge, og er uten tvil å foretrekke om du kan velge fritt mellom alternativene.

Hvilke av fagene er rettet mest mot matte? altså som har mest fag som innebærer tall og regning.

Samtlige sivilingeniørutdanninger har en god del matte. På NTNU har man de såkalte Matematikk 1, 2, 3 og 4 og Statistikk som er felles for (nesten) alle. Utover dette har de fleste linjene mer matte i form av fysikk- og mekanikkemner. Indøk har i tillegg en del økonomiemner med dertilhørende matematikk. Jeg tror ingen av de studiene du har listet opp har spesielt mye mer matte enn de andre. Det finnes egne studier hvor ren matematikk er i fokus, for eksempel Fysikk og matematikk ved NTNU.

En siste ting jeg lurer på; hvilken utdanning har man hvis man f.eks. skal klare å skape en walkitalkie? -> og teknologiske duppedingser som det.

Elektro (altså Elektronisk systemdesign og innovasjon) har fokus på utforming av kretser og elektronikk. Innad i studiet velger du en hovedprofil hvor du spisser kunnskapen din ned mot ulike former for elektronikk.

Endret av Vardark
Lenke til kommentar

Av den grunn står det om mellom disse fagene på skolene:

NTNU: Produktutvikling og produksjon, Bygg- og miljøteknikk og Elektronisk systemdesign og innovasjon

NMBU: Industriell økonomi, Byggeteknikk og arkitektur, maskin-, prosess- og produktutvikling

På forhånd; takk for svar :)

Du kan jo bli veldig mye forskjellig basert på hva du tar av disse retningene. Først skolene. NTNU er klart større enn NMBU og har markant større kull og større klasser. Og NTNU er mest prestisjefylt, noe som hjelper i arbeidslivet. Når det er sagt, kommer du nok også ganske så langt med en grad og gode karakterer fra NMBU. Rent generelt sett tror jeg siv-ingstudien på NTNU er litt mer direkte teknologirettet, mens på NMBU er det litt mer klassisk naturvitenskap og miljø inne i siv-ingfagene.

Grovt sett ser jeg du har bygg eller maskin på begge steder, mens på NTNU har du også elektronikk på listen. Sistnevnte linje er jo den som typisk går på dette med å lage duppeditter, da innenfor elektronisk design. I tillegg er det nok også en fordel om du tar denne linjen at du liker programmering. Det er nok en del mer programmering på elektronikk enn på de andre linjene du har nevnt.

Hva som er mest matte er avhengig av studiretningsvalg. På de 2 første årene er det masse matte og fysikk på alle linjene og ingen skiller seg spesielt ut i noe retning. 3. og 4.året kan være nokså ulik avhengig av hva du velger. På bygg kan du f.eks velge mellom konstruksjon (mye mekanikk, materiallære, etc), samferdsel eller gå mer mot en retning som gjør at du ender som prosjektleder (mer ledelsesfag, etc). Tilsvarende kan det også være nokså forskjellig på maskin.

Kan godt skrive veldig mye, men enklere å svare dersom du har noen litt mer spesifikke spørsmål.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...