Gå til innhold

Kraftig eskalasjon i Syria. Verdenskrig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gass har på en måte lavere rekkevidde siden du vil trenge en del missiler for å spre mye gass. Selv om det ikke er umulig. Men å spre med helikopter og fly er mye mer effektivt. Spesielt med litt vind.

For noen måneder siden satt jeg og forestilte meg hvordan det ville ha vært å bli drept med gass. Det er aldeles ingen fin måte å dø på, ganske forferdelig hvis man gjennomtenker det.

 

Lenge siden jeg tenkte på det, men jeg husker fortsatt noe av de tankene jeg gjorde meg omkring det. Nå har jeg ikke tenkt på det i det siste, men for å summere litt vil det nok føles som å dø av en kjempelang panikk, mens man kveles og ikke vet hva som foregår, samtidig som man kan lure på om det er verdens ende (ikke bare for en selv). Dette inntrykket kan forverres av at man ser folk som lider samme skjebne rundt seg.

Lenke til kommentar

Virker som om Trump ønsker å gå kraftig til verks og straffe både Iran og Russland, i tillegg til Syria.

 

https://www.haaretz.com/us-news/trump-seeking-broader-retaliation-options-against-syria-russia-1.5995328

 

Assad gjemmer seg muligens i den russiske ambassaden. Følger her da Nasrallahs eksempel under krigen mellom Hizbollah og Israel i 2006 hvor han gjemte seg under den iranske ambassaden i Beirut.

 

https://www.thenational.ae/world/the-americas/trump-at-odds-with-mattis-on-syria-military-response-report-1.721299

 

Mattis er alene mot Trump og flere andre i å ønske et begrenset angrep. At Bolton ønsker en større intervensjon er vel ikke akkurat overraskende.

Lenke til kommentar

Militær respons underveis. USA sender missiler fra fartøy og fly fra posisjoner utenfor rekkevidde av luftvernbatterier.

Britisk og fransk deltagelse. Eksplosjoner hørt i Damascus. Pentagon med briefing 04:00 norsk tid, går live på nyhetskanaler.

Endret av xRun
Lenke til kommentar

Da var det gjort ja.

 

Et engangsangrep. 100 + missiler. Det syriske forsvaret påstår at de skjøt ned mesteparten av dem.

 

Ikke noe svar fra Russland utover dette. Tre installasjoner for produksjon av kjemisk gass i Damaskus og Homs ble truffet.

 

Virker som om det er koordinert med russerne, selv om begge parter benekter det.

 

Og det viktigste av alt: verdenskrig avverget.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Og det viktigste av alt: verdenskrig avverget.

Der tar du skammelig feil. Dette er de første skrittene vi ser. Verden er ikke slik som vi kjenner den i dag om 10 år..

Lenke til kommentar

Hva er egentlig grunnen til at Putin støtter al-Assad?

Det skal bla. være i Putins strategiske interesser å ha flere varmtvanns-havner (helårs) med relativt kort vei til atlanteren og det indiske hav/stillehavet, og fotfeste i midtøsten. Han har avtalt med Assad å leie en syrisk havn i mange ti-år fremover, som han opererer fra nå.

Det er sannsynligvis flere grunner.

Lenke til kommentar

Hva er sjansene for Russisk respons på dette? Jeg tenker da på krig

Det kommer bla. an på hvor mange russere som ble skadd/drept i natt.

Det er ikke kommet meldinger om at noen russere ble skadd/drept.

 

Det er ventet andre responser fra Russland, ikke nødvendigvis millitært.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...