Gå til innhold

Dieselinteressen synker som en stein: Nå er elbil like aktuelt for tyskerne


Anbefalte innlegg

> For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

 

Seriøst? Du skal være ganske ihugga fan av bensin/diesel-biler for å bli provosert av at folk bruker ordet "fossilbil".

 

"Fossilt drivstoff" er et helt vanlig begrep. Det er dermed helt åpenbart for alle (som ikke er store kverulanter) at "fossilbil" er en bil som må gå på fossilt drivstoff.

 

En elbil er ikke en "fossilbil" fordi den kan gå på hva som helst. Atomkraft, vindkraft, gasskraft, etc.

 

En fossilbil kan i teorien gå på fornybare hydrokarboner, men i praksis er det komplett umulig å produsere nok fornybart drivstoff for alle biler, og i praksis går også nesten alle biler i verden på 100% fossilt drivstoff.

 

Det er hele poenget med elbilsatsningen. Elbiler er kanskje ikke så veldig mye renere enn en bensinbil i dag, totalt sett. Men de er de eneste bilene som blir renere etterhvert som strømnettet blir renere. Og hvis vi ikke klarer å gjøre strømnettet renere så er jo miljøkampen tapt uansett, så hvis du er for renere miljø er det en helt naturlig antakelse.

 

> produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo),

 

Men la oss ikke snakke om at platinum i katalysatoren på fossilbiler kommer fra en av verdens mest uetiske gruver.

 

Og la oss heller ikke nevne at de mest kjente merkene jobber med å distensere seg fra Kongo. Du vet kanskje ikke at det finnes kobalt-gruver utenfor Kongo? Og la oss heller ikke snakke om at kobalt brukes til mye mer enn bare batterier.. kanskje problemet med uetisk gruvedrift i Kongo er noe vi skulle uavhengig av produksjonen av elbiler? Boykotter du alle produkter som har kobalt-legeringer i seg?

 

Kobolt er forøvrig det dyreste grunnstoffet i batteriene, men er ikke nødvendig for et fungerende batteri, så det kommer sannsynligvis til å forsvinne fra batterier etterhvert. Det finnes etablerte batterikjemier som ikke bruker det.

 

Men du antar selvfølgelig ingen videre utviklingen av batterier, mens du ser ut til å anta en helt magisk utvikling av dieselmotoren som vil fjerne alle utslipp.

 

Er det ikke på tide at elbilskeptikerne gir opp snart? Hvor åpenbart skal det bli at fossilbilene er døende før dere gir dere?

 

Vel, det er jo tross alt fortsatt folk som tror jorden er flat...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

 

Elbiler er på ingen måte en god løsning på forurensingsproblemene. Produksjonsutslippene er skyhøye, produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo), strømmen svært skitten i mange land og elbiler skaper enorme mengder problemavfall.

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Dere må gjerne snakke om "fossilbilmafiaen", men for meg virker det som om dere jobber for Tesla hele gjengen ;-) Er jo overhodet ikke substans i det dere skriver, kun haussing av elbiler.

 

Fordi du svarer jo ikke det samme svadaet hver gang du heller??
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er selv ganske forbanna på VAG. De har ødelagt mye for en fornuftig debatt om reelle utslipp og hva som er en fornuftig strategi for en mer miljøvennlig transport.

 

You WHAT?

 

VAG er vel de som faktisk startet diskusjonen rundt fossil og elbiler. Sammen med Toyota som på mange måter startet elektrifiseringen har vi mye å takke VAG for.

Lenke til kommentar

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

Det er jo ikke så overraskende at ingeniører setter seg litt inn i de tekniske sidene med ulike teknologier. Mange av oss har sjekket opp din påstand om at "lokalforurensning ikke lengre er et problem" for moderne dieselbiler. Vi har kommet til at denne påstanden holder ikke vann. Se f.eks. https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Er selv ganske forbanna på VAG. De har ødelagt mye for en fornuftig debatt om reelle utslipp og hva som er en fornuftig strategi for en mer miljøvennlig transport.

 

You WHAT?

 

VAG er vel de som faktisk startet diskusjonen rundt fossil og elbiler. Sammen med Toyota som på mange måter startet elektrifiseringen har vi mye å takke VAG for.

?? Gjerne kom med argumenter som bygger opp under dette, men uansett rokker det vel ikke ved min påstand?

De var vel heller ikke først med elbiler. Toyota er vel kjent for å drive hybrid mye takket være Pris, men hørt lite om VAG før nå de siste årene.

 

Diesel blir nå av mange sett på som djevelen selv, på tross at en moderne velfungerende diesel kan være et godt alternativ i mange år ennå.

Lenke til kommentar

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

Trodde vi var på et forum for mote og velvære jeg? https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=380 Eller er vi på Prekestolen? https://www.diskusjon.no/index.php?showforum=718 Jeg kom hit via denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1809711

Lenke til kommentar

Det er jo ikke så overraskende at ingeniører setter seg litt inn i de tekniske sidene med ulike teknologier. Mange av oss har sjekket opp din påstand om at "lokalforurensning ikke lengre er et problem" for moderne dieselbiler. Vi har kommet til at denne påstanden holder ikke vann. Se f.eks. https://www.tu.no/artikler/ny-test-alarmerende-hoyt-nox-utslipp-fra-nye-dieselbiler/378539

 

Begge deler er en ugyldig generalisering.

Gjøres det riktig _kan_ dieselbiler være veldig rene. Men gitt at de nå kun må følge Euro6, er det store variasjoner.

 

Se her, mange dieselbiler som faktisk er ganske rene:

http://equaindex.com/equa-air-quality-index/

 

Og i Oslo er faktisk ikke NOx noe stort problem. Kun 1 målestasjon overholdt ikke kravet i 2017 (Bygdøy allé), og tapte leveår for NOx er veldig lavt sammenlignet med mye annen forurensning.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

 

Nå blir det krisestemning i fossilmafiaen i Tyskland...

Jeg tror de sover meget godt.

Elektriske biler på kontinentet er så godt som ikke-eksisterende, regn med at kanskje 50 % av de elektriske bilene du ser der nede har norske skilt.

 

Slik er det ikkje lenger. Vi køyrde tur/retur Berlin i Påska. Nesten ingen av elbilane eg såg etter danskebåten var norske. Vi såg tyske, nederlandske, sveitsiske, danske og svenske Tesla Model S og X, men berre tre norske. I Berlin kryr det av små elbilar frå Car2Go etc.

 

For to år sidan var vi nesten alltid åleine på superladarane. Denne gongen var vi aldri færre enn tre bilar, og ved minst to høve var alle båsane opptekne.

Endret av Sturle S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg var også nedover for ikke lenge siden, dog betydelig lenger sør.

Elbiler på hovedveiene finnes rett og slett ikke. De 2-3 man ser på en lang tur, er omtrent garantert nordmenn.

I bysentrum lenger nord i landet finnes noen Tesla i boligstrøk og slikt, men det er temmelig eksotisk syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nå blir det krisestemning i fossilmafiaen i Tyskland...

Jeg tror de sover meget godt.

Elektriske biler på kontinentet er så godt som ikke-eksisterende, regn med at kanskje 50 % av de elektriske bilene du ser der nede har norske skilt.

Tror ikke du leste mer enn overskriften. Alternativt forstod du ikke essensen i budskapet. Like mange vurderer elbil som dieselbil! Om de "sover" godt om natten av det må det skyldes at de er slått i svime av den forferdelige sammheten ;-)

Lenke til kommentar

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

Neida, det er bare du som ikke henger med i tiden, og som får betalt for å spre løgnpropaganda om grønn teknologi.

 

For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

Dette har du vel spurt om før, og du har fått svar. Du vet godt hva det betyr, så hva er poenget med å leke mehe?

 

Elbiler er på ingen måte en god løsning på forurensingsproblemene. Produksjonsutslippene er skyhøye, produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo), strømmen svært skitten i mange land og elbiler skaper enorme mengder problemavfall.

Produksjonsutslippene er noe høyere enn fossilbiler akkurat nå, men går nedover. Kobolt fra Kongo er en vanlig floskel fra løgnere. Selv med skitten strøm er elbiler renere enn fossilbiler.

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

Det stemmer ikke. Selv med rensing så er det skittent og jævlig.

 

Biodrivstoff er i likhet med hydrogen en blindvei, men vi skjønner jo hvem oppdragsgiveren din er.

 

Dere må gjerne snakke om "fossilbilmafiaen", men for meg virker det som om dere jobber for Tesla hele gjengen ;-) Er jo overhodet ikke substans i det dere skriver, kun haussing av elbiler.

Det kommer fra den betalte spammeren som stadig spammer med substansløs svada.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

 

Elbiler er på ingen måte en god løsning på forurensingsproblemene. Produksjonsutslippene er skyhøye, produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo), strømmen svært skitten i mange land og elbiler skaper enorme mengder problemavfall.

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Dere må gjerne snakke om "fossilbilmafiaen", men for meg virker det som om dere jobber for Tesla hele gjengen ;-) Er jo overhodet ikke substans i det dere skriver, kun haussing av elbiler.

Fordi du svarer jo ikke det samme svadaet hver gang du heller??

 

Hakk i "paid shill"-plata.

Lenke til kommentar

Jeg var også nedover for ikke lenge siden, dog betydelig lenger sør.

Elbiler på hovedveiene finnes rett og slett ikke. De 2-3 man ser på en lang tur, er omtrent garantert nordmenn.

I bysentrum lenger nord i landet finnes noen Tesla i boligstrøk og slikt, men det er temmelig eksotisk syn.

 

Jeg reiser konstant i Europa, jeg er i Basel denne uken, drar til Munchen på lørdag og så til en mindre by utenfor munchen på mandagen og blir ut uken. Jeg ser Tesla overalt, eneste plassen jeg ikke har sett en er i Mexico. Her i Basel står de utenfor lageret jeg jobber for, går som taxi osv. I Tyskland farter de på samme måte. 

 

og, "De 2-3 man ser på en lang tur, er omtrent garantert nordmenn." er jo åpenbart en skrøne da en lett ser om det er nordmenn eller ikke.. 

Lenke til kommentar

Du gir inntrykket at du ser dem overalt, hele tiden. Dette er langt fra tilfelle, men jeg sammenligner med norge selvsagt siden her er de vanligere enn golf, hvertfall der jeg ferdes. Det man ser etter spesifikt vil man gjerne fremheve også. Men de er ganske eksotiske i mange land ja.

Lenke til kommentar

Du gir inntrykket at du ser dem overalt, hele tiden. Dette er langt fra tilfelle, men jeg sammenligner med norge selvsagt siden her er de vanligere enn golf, hvertfall der jeg ferdes. Det man ser etter spesifikt vil man gjerne fremheve også. Men de er ganske eksotiske i mange land ja.

 

Nei, du prøver å gi inntrykk for at jeg gjør det og så prøver du å mene noe om hva jeg gjør og ikke. Noe som selvfølgelig er helt håpløst. Ja, jeg har sett Tesla hver dag denne uken, opp til flere ganger. Kommer sannsynligvis til å gjøre det samme til helgen, gjerne mindre til uken etterpå. Noe som tilsvarer det jeg ser hjemme. At du mener du ser tesla oftere enn golf sier bare noe om din plassering, den er helt uvanlig og bærer tydeligvis preg av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...