Gå til innhold

Dieselinteressen synker som en stein: Nå er elbil like aktuelt for tyskerne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Nå blir det krisestemning i fossilmafiaen i Tyskland...

Jeg tror de sover meget godt.

Elektriske biler på kontinentet er så godt som ikke-eksisterende, regn med at kanskje 50 % av de elektriske bilene du ser der nede har norske skilt.

 

 

Jeg tror du misforstår hvem som er ment med fossilmafiaen.

 

Tesla f. eks var stor sak på generalforsamling til DB for 2 eller 3 år siden.

Så å si ALLE verdens fossilbilprodusenter har skrevet felles brev til Kinas regjering hvor de ba om at ikke begrensningen kommer for fort.

 

Det er bare å følge med på https://www.electrive.net

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

Nå blir det krisestemning i fossilmafiaen i Tyskland...

Jeg tror de sover meget godt.

Elektriske biler på kontinentet er så godt som ikke-eksisterende, regn med at kanskje 50 % av de elektriske bilene du ser der nede har norske skilt.

 

 

Ja ikke sant, derfor VW skal kjøpe opp ett enormt lager med batterier, og "satser" hardt på elbiler. Elektriske biler er i enorm økning "på kontinentet", og interessen som en kan se i nevnt sak er også økende. Det er jo ikke så rart, folk vet at de må ta steget over etterhvert uansett. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

 

Elbiler er på ingen måte en god løsning på forurensingsproblemene. Produksjonsutslippene er skyhøye, produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo), strømmen svært skitten i mange land og elbiler skaper enorme mengder problemavfall.

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Dere må gjerne snakke om "fossilbilmafiaen", men for meg virker det som om dere jobber for Tesla hele gjengen ;-) Er jo overhodet ikke substans i det dere skriver, kun haussing av elbiler.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Har du noen tall fra VW du kunne lagt frem eller?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Har du noen tall fra VW du kunne lagt frem eller?

 

Her kan du sjekke ut reelle utslipp for en mengde biler:

http://equaindex.com/equa-air-quality-index/

 

Pga at Euro6 ikke er noen god målemetode er det store variasjoner i reelle utslipp, men det viser at det faktisk er mulig, og at en bedre standard vil kunne gjøre at dieselbiler er veldig rene.

Lenke til kommentar

Det var en såkalt ironisk vits, med hentydning til de siste årenes dieselgate. Men joda, det er flotte tall :) Kjører diesel selv enn så lenge, mest fordi jeg ikke driter nok penger til å kjøpe ny el-bil.

Skjønte det :)

Er selv ganske forbanna på VAG. De har ødelagt mye for en fornuftig debatt om reelle utslipp og hva som er en fornuftig strategi for en mer miljøvennlig transport.

 

Jeg mener at diesel har en naturlig rolle innenfor transport i lang tid ennå, men VAG og dieselgate har ødelagt en fornuftig debatt om dette...

 

(Edit: Kjøpte meg selv en "ny"(brukt) dieselbil da det er dårlig med ladeplasser selv her rett innenfor Ring2 i Oslo. Etter linken over er bilen min den reneste dieselbilen som ble produsert i 2012 :) )

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar

Skulle tro at dette forumet var på MDGs hjemmesider og ikke på et nettsted for ingeniører. Utrolig mye fjasete kommentarer om "fossilbilmafiaen".

 

For det første lurer jeg på hva en "fossilbil" er. Er en elbil laget og ladet med kullkraft en "fossilbil"? I så fall er så godt som alle elbiler "fossilbiler".

 

Elbiler er på ingen måte en god løsning på forurensingsproblemene. Produksjonsutslippene er skyhøye, produksjonen svært uetisk (kobolt fra Kongo), strømmen svært skitten i mange land og elbiler skaper enorme mengder problemavfall.

 

Nye dieselbiler har ellers ekstremt god rensing av avgassene, slik at lokalforurensing ikke lengre er et problem. I tillegg kommer miljøvennlig biodrivstoff, laget av avfall, for fullt. Det er derfor grunn til å tro at diesrlbiler i fremtiden vil bli minst like miljøvennlig som elbiler.

 

Dere må gjerne snakke om "fossilbilmafiaen", men for meg virker det som om dere jobber for Tesla hele gjengen ;-) Er jo overhodet ikke substans i det dere skriver, kun haussing av elbiler.

 

Bedre å komme med «fjasete» kommentarer forankret i nåtiden, istedet for påstander fra «gamle dager» uten kildehenvisninger (med datostempling) eller noenting som helst.

 

Du kan begynne med å lese deg opp på kullkraft. Stikkord: utbyggingtakt vs fornybart.

Så kan du fortsette videre med satsningsområdene til de store bilprodusentene, og vise sånn ca hvor mange milliarder de satser på utbygging av diesel-teknologi i årene som kommer, sammenlignet med f.eks elektrisk eller hydrogen (altså det som kalles ZEV, Zero Emission Vehicles eller på godt norsk, nullutslippsbiler)

 

Lykke til med studiene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For meg er elektrisk transport en veldig klar retning i samfunnet. Jeg har lest at elmotorer er dobbelt så effektiv som forbrenningsmotorer siden de ikke kaster bort energi på varme. Jeg har lest at foredlingsprosessen av råolje alene gjør at bensinbiler taper mot elbilen igjennom en levetid. Jeg har lest at om man regner bygging av bilen, så 200000 km og destruering så har de mest miljøvennlige hybridene 3 ganger så stort fotavtrykk som elbilen. Og det er inkludert et batteriskifte. På den tiden regnet man med at et batteri røk etter 100000 km. Og ettermarkedet er ikke medregnet.

 

Det blir rett og slett for mye olje i løpet av livet til en forbrenningsmotor.

 

Nå vet jeg ikke hvor sant noe av det er, men det står i stil med politikerene sin elbil satsing og det meste av forskningen. Og det står i stil med hvor mye en elbil koster å kjøre. I forhold til den gamle astraen jeg hadde sparer jeg ca 2000 i måneden på drivstoff. Service en gang i året. Ingen oljeskift.

 

Og så er de så gode å kjøre. Startknapp-kjør. Ingen gir eller clutch.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...