Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 La nå gutten kaste bort penger på bil hvis det er det han har lyst til, vi har vel de fleste vært der. Det er nå en fase man må gjennom som mye annet i livet, det vil koste deg en del men også gi deg mye lærdom. Hva skal du bruke bilen til forresten? Ikke utenkelig at kjøp av en ny bil kan være mest gunstig for deg. Men bruksområde avgjør jo litt hva som er best. Sjekk også opp om du får finansiering. Noen banker krever at du har tjent så og så mye året før du tar lån, og selvsagt at du ikke har noen betalingsanmerkninger. Det vil for det meste være langturer fra nord-sør også retur! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) La nå gutten kaste bort penger på bil hvis det er det han har lyst til, vi har vel de fleste vært der.Kjenner så alt for mange som blåste bort penga sine på en rå bil som 18 åring, som nå sitter igjen med lite penger masse lån og må betale dyre dommer i leie for å kunne bo. Selv klarte jeg å holde meg og det har virkelig lønt seg senere i mitt voksne liv. Men for all del. Foreldrene synes sikkert også det er kjempebra at ungen bruker pengene sine på dyr bil.. Endret 9. april 2018 av Complexity 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Da er nok diesel et bra valg, evt en hybrid som er bedre til korte turer. Jeg ville sjekket rundt hva du får av finansiering, og sjekket pris på forsikring da dette kan variere mye. Deretter tatt meg en tur rundt omkring og prøvd mange forskjellige biler. Gjerne spør om du kan låne over natten til neste dag. Lurt å prøve litt forskjellig har jeg funnet ut, den bilen du ender opp med til slutt kan gjerne være noe du ikke hadde sett for deg til å begynne med Men pass på, ikke handle for fort. Når pengene brenner i lomma på en 18-åring, da er det enkelt å være BMW selger Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Da er nok diesel et bra valg, evt en hybrid som er bedre til korte turer. Jeg ville sjekket rundt hva du får av finansiering, og sjekket pris på forsikring da dette kan variere mye. Deretter tatt meg en tur rundt omkring og prøvd mange forskjellige biler. Gjerne spør om du kan låne over natten til neste dag. Lurt å prøve litt forskjellig har jeg funnet ut, den bilen du ender opp med til slutt kan gjerne være noe du ikke hadde sett for deg til å begynne med Men pass på, ikke handle for fort. Når pengene brenner i lomma på en 18-åring, da er det enkelt å være BMW selger Får se hva banken har å fortelle meg, tenker egentlig ikke å kjøpe en bil hos forhandler da disse er ofte mye dyrere enn private. men skal også påse at bilen er tatt godt vare på og ikke skrudd på av 25 18 åringer før meg. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Da er nok diesel et bra valg, evt en hybrid som er bedre til korte turer. Jeg ville sjekket rundt hva du får av finansiering, og sjekket pris på forsikring da dette kan variere mye. Deretter tatt meg en tur rundt omkring og prøvd mange forskjellige biler. Gjerne spør om du kan låne over natten til neste dag. Lurt å prøve litt forskjellig har jeg funnet ut, den bilen du ender opp med til slutt kan gjerne være noe du ikke hadde sett for deg til å begynne med Men pass på, ikke handle for fort. Når pengene brenner i lomma på en 18-åring, da er det enkelt å være BMW selger Får se hva banken har å fortelle meg, tenker egentlig ikke å kjøpe en bil hos forhandler da disse er ofte mye dyrere enn private. men skal også påse at bilen er tatt godt vare på og ikke skrudd på av 25 18 åringer før meg. Da ville jeg styrt unna biler som ikke har et fullverdig servicehefte, samt biler som er stylet og senket. Jeg mener ikke at disse personene tar dårlig vare på bilene sine, men de er gjerne veldig hardt kjørt. Finn noe som er så originalt og strøkent som mulig. 2 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Hvis det er kort tid til EU kontroll på bilen så spør du om selger kan ta kontrollen med en gang på egen regning. Her avdekker du eventuelle feil og slitasjer som selger må stå for. Blir den godkjent og du liker bilen så kjører du på. Om du har mulighet tar du med deg en til person som kan litt om biler og som kan prøvekjøre den for å avdekke "raretitter" på bilen under prøvekjøringen. Endret 9. april 2018 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Eller du driter i å starte livet som gjeldslave når du kan spare som et helvete i noen år Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Jeg merker jeg nå i dag er glad jeg valgte en mer moderat priset førstebil, i tillegg til at jeg valgte å la forsikringsprisen være en stor faktor for valget mitt. Ironisk nok startet jeg med en eldre 520, men fikk en pris som tilsvarer i overkant av 400,- i måneden på forsikringen. Samtidig som at jeg da kunne fokusere på å spare meg opp egenkapital i tillegg til generell sparing kunne jeg etter kort tid faktisk ta meg råd til en nyere og flottere bil, fortsatt ha økonomisk rom for å fortsette sparing av egenkapital og generell sparing. Plutselig satt jeg der med 300hk bruksbil, lekebil, motorsykkel og hus. Og alt dette betalte jeg mindre i måneden på forsikring enn det TS tydeligvis er villig til å betale for én aldrende BMW. Du trenger på ingen måte å gå for noe skrap som førstebil, men du bør vurdere å fire kravene dine og ikke minst sette forikringen på deg selv. Men til syvende og sist er det jo du som bestemmer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Hadde vært meget skeptisk med å kjøpe en diesel bil nå i det hele tatt. Forvent at den er bortimot verdiløs om noen år. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Hadde vært meget skeptisk med å kjøpe en diesel bil nå i det hele tatt. Forvent at den er bortimot verdiløs om noen år. De fleste biler er "bortimot verdiløs" om noen år, ser ikke helt hva som er spesielt med dette. Fordi om diesel er i hardt vær om dagen, og kan få restriksjoner i noen byer et par dager per vinter, betyr det ikke at bilen blir verdiløs for det. Mange biltyper finnes omtrent utelukkende med diesel, for disse er det vanskelig å finne noe annet så lenge. Vurder noe 3 år leasing kanskje? Får leasing med 0 innskudd til ca 3 tusen per mnd, da har man garantert kostnaden ved bilholdet sitt og ingen overraskelser. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 ...Så det du sier her er at det er mulig å sette lånet i mitt navn, men forsikring i mine foreldres? må bilen da også registreres på dem? Jeg håper jo du fikk mer en det ut av innlegget mitt, men ja. Dette med lån og forsikring er jo egentlig veldig logisk. Du kan låne til en bil du eier. Du kan ikke låne penger til en bil du ikke eier, så da kan naturlig nok ikke foreldrene dine stå som eiere av bilen. De forsikrer bilen, du står som bruker. Du må ha full kasko fordi det er lån på bilen. Du kan løse det på denne måten: Bilen står i foreldres navn, du som medeier Foreldre skriver under på at utlåner får ta pant i bilen Lån blir utbetalt og du står som ansvarlig. Det er svært få/ingen som lar deg forsikre en bil på foreldrene dine som ikke er registrert på de. Å forsikre en bil, og kanskje spesielt en bil med tredje parts interesse i på en annen person enn eier av bilen mener jeg å huske å ha fått blankt avslag på for mange år siden. Mulig dette har endret seg siden. Bilen min er forsikret/finansiert på denne måten. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Hadde vært meget skeptisk med å kjøpe en diesel bil nå i det hele tatt. Forvent at den er bortimot verdiløs om noen år. De fleste biler er "bortimot verdiløs" om noen år, ser ikke helt hva som er spesielt med dette. Fordi om diesel er i hardt vær om dagen, og kan få restriksjoner i noen byer et par dager per vinter, betyr det ikke at bilen blir verdiløs for det. Mange biltyper finnes omtrent utelukkende med diesel, for disse er det vanskelig å finne noe annet så lenge. Vurder noe 3 år leasing kanskje? Får leasing med 0 innskudd til ca 3 tusen per mnd, da har man garantert kostnaden ved bilholdet sitt og ingen overraskelser. For å forenkle det. Om du har noe vett i forhold til penger så ikke kjøp en dyr diesel bil med mindre planen din er å gå til graven med den, muligens ikke da heller. Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 10. april 2018 Forfatter Del Skrevet 10. april 2018 Kan du kanskje fortelle meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe en dyr dieselbil? Når bensinprisen begynner å komme oppimot 18 kroner literen, så synes jeg at det er fint p kunne betale langt mindre for literen. Noe jeg kan om jeg kjøper diesel. Om jeg kjøper diesel eller bensin, kommer bilen uansett til å synke i verdi. Så akkurat det er jeg lite redd for Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 Må bare spytte inn selv om du ikke kommer til å kjøpe den https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117770643 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) flamethower1234 på den bilen kan han med 100% sikkerhet garantere at han må skifte registerkjede og glider noe som medfører en kostnad på 50k om han ikke kan gjøre det selv. Selv om han kan gjøre det selv koster det min 15k. siden man bør skifte vanos i samme slengen. Jeg vet det av erfaring. Jeg fikk i fjor skade på 41k på min 2005 modell hvor skifte av kjede, glidere og vanos ble gjort for 20 tusen km siden, forsikringsselskapet ville skrote bilen siden de mente jeg kunne kjøpe en ny billigere men jeg nektet siden de som lå til salgs ikke hadde fått fikset feilen som alle BMW'er med den motoren har. Jeg fikk dekket halvparten på skifte av registerkjedet mm. av forhandleren. Den bilen er en 2004 modell alle sedan etter det er E90 utgaven.(Jeg har stasjonvogn) Endret 10. april 2018 av Maxopp Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 10. april 2018 Del Skrevet 10. april 2018 (endret) Har en kompis som har heeeelt lik i manuell, ikke et eneste problem med den. Har da helt noe om man kjører bilen som en idiot eller ikke. Endret 10. april 2018 av flamethower1234 Lenke til kommentar
Maxopp Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Siden jeg nærmer meg faretruende nært 50 år tviler jeg på det er kjørestilen som er det det stor problemet. I USA har BMW måtte fikset det på en haug av Minier som har samme motor. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Kan du kanskje fortelle meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe en dyr dieselbil? Når bensinprisen begynner å komme oppimot 18 kroner literen, så synes jeg at det er fint p kunne betale langt mindre for literen. Noe jeg kan om jeg kjøper diesel. Om jeg kjøper diesel eller bensin, kommer bilen uansett til å synke i verdi. Så akkurat det er jeg lite redd for Dieselbiler er sterkt misslikt av staten og det kan forventes store avgifter ved å bruke disse bilene etterhvert. Dermed risikerer du å sitte igjen med en bil ingen vil kjøpe. Det er allerede idag dyrere bompenger for diesel og vært opptil flere dieselforbud i Oslo. Du bor kanskje ikke i Oslo, men det er det mange potensielle kjøpere som gjør. Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 For ikke å glemme at diesel er feil drivstofftype hvis målet er en "kul/tøff" bil. 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 11. april 2018 Del Skrevet 11. april 2018 Kan du kanskje fortelle meg hvorfor jeg ikke skal kjøpe en dyr dieselbil? Når bensinprisen begynner å komme oppimot 18 kroner literen, så synes jeg at det er fint p kunne betale langt mindre for literen. Noe jeg kan om jeg kjøper diesel. Om jeg kjøper diesel eller bensin, kommer bilen uansett til å synke i verdi. Så akkurat det er jeg lite redd for Dieselbiler er sterkt misslikt av staten og det kan forventes store avgifter ved å bruke disse bilene etterhvert. Dermed risikerer du å sitte igjen med en bil ingen vil kjøpe. Det er allerede idag dyrere bompenger for diesel og vært opptil flere dieselforbud i Oslo. Du bor kanskje ikke i Oslo, men det er det mange potensielle kjøpere som gjør. Bergen har vel vurdert diesel forbud og, tipper trondheim og stavanger kommer nok etter og Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå