Vertical^ Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Er jo også MYE billigere å sette forsikringen på en av foreldrene dine. Jo sant det, men hva med bonus på deg selv. Har 75% på 10 året. Hadde ikke hatt det om jeg forsikret bilen/motorsykkelen på mine foreldre Bilen min er forsikret på forelder og jeg sparer mer på det enn jeg ville på å opparbeidet bonus. Og om man kjører feilfitt i 5 år + får skriftlig fra arbeidsgiver at man har kjørt arbeidsbil feilfritt så får man prutet seg frem til ganske greie forsikringer. Det er forbruker som gjør banken en tjeneste ved å bruke dem til forsikringen sin, ikke motsatt, dermed er mulighetene gode for å starte en liten priskrig mellom bankene så lenge man orker å ta seg tid til det Hjelper jo ikke at du sparer penger på det nå, hvis du skal oppgradere til råere og dyrere bil senere. Da står du fortsatt uten bonus og vil få en fæl pris. Selv har jeg vært kunde hos Eika, og etter fem års skadefritt bileie fikk jeg tilbakebetalt 5000 kroner også Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Startbonus er forøvrig 20% Når du kjøper den aktuelle forsikringen vil det telle svært mye at du er 5 år yngre enn 23, at dette mest sannsynlig er din første bil, kjørelengde, egenandel, hvordan bilen oppbevares til daglig, at du har lån med pant i bilen etc. Husk at selv 2100kr er mye penger i _tillegg_ til de tusenlappene som billånet koster deg, drivstoff, vedlikehold osv. Klart du sikkert har råd til denne bilen dersom du ikke har noen andre utgifter, men bilen vil koste deg rundt 5-6000kr i måneden uansett hvordan du vrir og vender på det... og det er mye penger bare for å kjøre en 2-liters BMW... Gjensidige opererer med en startbonus på 40 %! Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 For meg høres det ut som idioti å bruke 200k på en bil når man er lærling. Du mener det ja Men dette er en bil jeg har ønsket meg lenge, og før eller senere skal jeg ha meg en slik! Nå som jeg er lærling, har utbetalt såpass som jeg har og null utgifter, så burde jo ikke dette være noe problem? Husk at du også skal betale skatt. Hva med når du er ferdig som lærling? Da er bilen verdt 100.000 og du har 0 penger oppspart. Du kommer til å angre senere når alle vennene dine kjøper seg hus og leiligheter mens du sitter der i din halvgamle BMW ;-) Ta det fra en som er glad for at han heller kjøpte leilighet først, så bil etterpå og har kamerater som idag angrer som bare det på at de ikke gjorde det sånn. De tallene jeg har oppgitt over her er etter skatt, da har jeg ikke regnet med tillegg og overtid. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Den prisen du har funnet på 2 100kr i måneden, er det en pris hvor du står som forsikringstaker, eller står foreldrene dine som forsikringstakere, men med fører av bil under 23 år? Dersom forsikringen skal stå på en av dine foresatte må også lånet og bilen stå i deres navn. Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Den prisen du har funnet på 2 100kr i måneden, er det en pris hvor du står som forsikringstaker, eller står foreldrene dine som forsikringstakere, men med fører av bil under 23 år? Dersom forsikringen skal stå på en av dine foresatte må også lånet og bilen stå i deres navn. Det er når jeg har puttet inn mitt personnummer, med en startbonus på 40%(gjensidige sin startbonus). Med fører under 23 år ja! samt 16000 km i året Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Den prisen du har funnet på 2 100kr i måneden, er det en pris hvor du står som forsikringstaker, eller står foreldrene dine som forsikringstakere, men med fører av bil under 23 år? Dersom forsikringen skal stå på en av dine foresatte må også lånet og bilen stå i deres navn. Det er når jeg har puttet inn mitt personnummer, med en startbonus på 40%(gjensidige sin startbonus). Med fører under 23 år ja! samt 16000 km i året Husk at du må ha fullkasko Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Det ble mye diskutering her. Det er jo bra. Prøver å tilføre litt mer info ift. hva dette faktisk vil koste. Forsikring og finans: Det koster samlet sett mer i kroner og øre å forsikre en bil fra du er 18 år, til du er 30 år på deg selv, fremfor å bruke forsikringen til dine foreldre frem til du er 23. Du vil ende opp med _omtrent_ samme bonus uansett. Dersom du vil låne penger til bilen, må du ha kasko. Du kan ha lån i ditt navn, og forsikring i dine foreldres navn, men det koster noe mer. En bil til 200 000 med en nedbetaling på 3 år (ikke velg lenger når du har så romslig økonomi) vil koste deg omtrent 220 000 til slutt og rest. På toppen av dette kommer kostnadene ved å eie bilen. Forsikring, trafikkavgift, vedlikehold, service, dekk. Du kan regne ca 30 000 per år i kostnad ved å eie en bil ut over lån. Spørsmålet er da: Vil du bruke 100 000 i året på bil, eller noe annet? Som du ser oppfordrer mange til å spare så mye du kan slik at du kan kjøpe bolig. Det er selvsagt lurt å eie sin egen bolig om du har bestemt deg for hvor du vil bo i overskuelig fremtid, men det er ikke noe du må. Det er viktig å ha det greit, du har resten av livet på å bli ansvarlig og betale regninger. Når det er sagt, så kommer du helt sikkert til å være glad for alt du klarer å spare. Vi vil veldig gjerne være på samme sted i livet som våre venner, og som fagarbeider betyr det ofte at hus og hjem begynner å bli veldig aktuelt når man er rundt 25. Kjøp gjerne en bil, men legg en plan for fremtiden, slik at du har råd til å begynne på voksenlivet når du er 25. Tenk så kjedelig å måtte slite økonomisk fordi alle pengene som kunne lagt et godt grunnlag for fremtiden din er borte i en bil og pommes frites. Ta det fra noen som i dag kan leve godt med boliglån, billån og fast jobb - det er veldig godt å være ferdig med å være fattig, for det blir gammelt etter en stund. Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Den prisen du har funnet på 2 100kr i måneden, er det en pris hvor du står som forsikringstaker, eller står foreldrene dine som forsikringstakere, men med fører av bil under 23 år? Dersom forsikringen skal stå på en av dine foresatte må også lånet og bilen stå i deres navn. Det er når jeg har puttet inn mitt personnummer, med en startbonus på 40%(gjensidige sin startbonus). Med fører under 23 år ja! samt 16000 km i året Husk at du må ha fullkasko Ja, dette er med fullkasko! Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Det ble mye diskutering her. Det er jo bra. Prøver å tilføre litt mer info ift. hva dette faktisk vil koste. Forsikring og finans: Det koster samlet sett mer i kroner og øre å forsikre en bil fra du er 18 år, til du er 30 år på deg selv, fremfor å bruke forsikringen til dine foreldre frem til du er 23. Du vil ende opp med _omtrent_ samme bonus uansett. Dersom du vil låne penger til bilen, må du ha kasko. Du kan ha lån i ditt navn, og forsikring i dine foreldres navn, men det koster noe mer. En bil til 200 000 med en nedbetaling på 3 år (ikke velg lenger når du har så romslig økonomi) vil koste deg omtrent 220 000 til slutt og rest. På toppen av dette kommer kostnadene ved å eie bilen. Forsikring, trafikkavgift, vedlikehold, service, dekk. Du kan regne ca 30 000 per år i kostnad ved å eie en bil ut over lån. Spørsmålet er da: Vil du bruke 100 000 i året på bil, eller noe annet? Som du ser oppfordrer mange til å spare så mye du kan slik at du kan kjøpe bolig. Det er selvsagt lurt å eie sin egen bolig om du har bestemt deg for hvor du vil bo i overskuelig fremtid, men det er ikke noe du må. Det er viktig å ha det greit, du har resten av livet på å bli ansvarlig og betale regninger. Når det er sagt, så kommer du helt sikkert til å være glad for alt du klarer å spare. Vi vil veldig gjerne være på samme sted i livet som våre venner, og som fagarbeider betyr det ofte at hus og hjem begynner å bli veldig aktuelt når man er rundt 25. Kjøp gjerne en bil, men legg en plan for fremtiden, slik at du har råd til å begynne på voksenlivet når du er 25. Tenk så kjedelig å måtte slite økonomisk fordi alle pengene som kunne lagt et godt grunnlag for fremtiden din er borte i en bil og pommes frites. Ta det fra noen som i dag kan leve godt med boliglån, billån og fast jobb - det er veldig godt å være ferdig med å være fattig, for det blir gammelt etter en stund. Så det du sier her er at det er mulig å sette lånet i mitt navn, men forsikring i mine foreldres? må bilen da også registreres på dem? Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 ... Så det du sier her er at det er mulig å sette lånet i mitt navn, men forsikring i mine foreldres? må bilen da også registreres på dem? Jeg håper jo du fikk mer en det ut av innlegget mitt, men ja. Dette med lån og forsikring er jo egentlig veldig logisk. Du kan låne til en bil du eier. Du kan ikke låne penger til en bil du ikke eier, så da kan naturlig nok ikke foreldrene dine stå som eiere av bilen. De forsikrer bilen, du står som bruker. Du må ha full kasko fordi det er lån på bilen. Lenke til kommentar
Dapp47 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 ... Så det du sier her er at det er mulig å sette lånet i mitt navn, men forsikring i mine foreldres? må bilen da også registreres på dem? Jeg håper jo du fikk mer en det ut av innlegget mitt, men ja. Dette med lån og forsikring er jo egentlig veldig logisk. Du kan låne til en bil du eier. Du kan ikke låne penger til en bil du ikke eier, så da kan naturlig nok ikke foreldrene dine stå som eiere av bilen. De forsikrer bilen, du står som bruker. Du må ha full kasko fordi det er lån på bilen. Du kan løse det på denne måten: Bilen står i foreldres navn, du som medeier Foreldre skriver under på at utlåner får ta pant i bilen Lån blir utbetalt og du står som ansvarlig. Det er svært få/ingen som lar deg forsikre en bil på foreldrene dine som ikke er registrert på de. Lenke til kommentar
Gamle ørn Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 ...Så det du sier her er at det er mulig å sette lånet i mitt navn, men forsikring i mine foreldres? må bilen da også registreres på dem? Jeg håper jo du fikk mer en det ut av innlegget mitt, men ja. Dette med lån og forsikring er jo egentlig veldig logisk. Du kan låne til en bil du eier. Du kan ikke låne penger til en bil du ikke eier, så da kan naturlig nok ikke foreldrene dine stå som eiere av bilen. De forsikrer bilen, du står som bruker. Du må ha full kasko fordi det er lån på bilen. Du kan løse det på denne måten: Bilen står i foreldres navn, du som medeier Foreldre skriver under på at utlåner får ta pant i bilen Lån blir utbetalt og du står som ansvarlig. Det er svært få/ingen som lar deg forsikre en bil på foreldrene dine som ikke er registrert på de. Å forsikre en bil, og kanskje spesielt en bil med tredje parts interesse i på en annen person enn eier av bilen mener jeg å huske å ha fått blankt avslag på for mange år siden. Mulig dette har endret seg siden. Lenke til kommentar
covah Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 For meg høres det ut som idioti å bruke 200k på en bil når man er lærling. Du mener det ja Men dette er en bil jeg har ønsket meg lenge, og før eller senere skal jeg ha meg en slik! Nå som jeg er lærling, har utbetalt såpass som jeg har og null utgifter, så burde jo ikke dette være noe problem? Jeg kjenner flere som kjøpte "drømmebilen" da de begynte å tjene penger. Noen gikk det greit med, mens hos andre oppsto det ting som ikke var planlagt, og de ble sittende med gjeld de ikke kunne betale. Noen av disse ble satt under økonomisk styring av staten. Dvs. de kunne ikke engang få seg et vanlig VISA kort, ikke kjøpe ting på avbetaling, og til og med ikke få et vanlig mobilabonnement (selskapene foretar en kredittvurdering før de gir deg det). Var sånn i flere år inntil lånet var nedbetalt. Da satt de der uten nåla i veggen mens vi andre som IKKE hadde tatt opp lån hadde såpass grei økonomi at vi kunne skaffe oss egen bolig osv. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 (endret) Er det ikke litt teit å ha en råflott bil, også bor man hjemme hos foreldre? Boliglån er mye mere gunstig en billån, og heller noe jeg ville ha prioritert. Kansje du finner deg en leilighet du kan kjøpe nermere lærlingeplassen? Eller så ville jeg heller kjøpt en Toyota Corolla til 20 lapper som pendlebil. Endret 9. april 2018 av Complexity 3 Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=117667036 TSG bruker opp til 15% mindre bensin i følge en kompis også. Automat er den også. Ser forøvrig i denne linken når jeg skal ha bil neste år^^ https://www.finn.no/car/used/search.html?price_to=100000&body_type=2&body_type=3&transmission=2&mileage_to=100000 Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Er det ikke litt teit å ha en råflott bil, også bor man hjemme hos foreldre? Boliglån er mye mere gunstig en billån, og heller noe jeg ville ha prioritert. Kansje du finner deg en leilighet du kan kjøpe nermere lærlingeplassen? Eller så ville jeg heller kjøpt en Toyota Corolla til 20 lapper som pendlebil. Da arbeidsplassen er på båt, har det ingenting å si hvor jeg bor da jeg uansett bare vil være hjemme halvparten av året! Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Er det ikke litt teit å ha en råflott bil, også bor man hjemme hos foreldre? Boliglån er mye mere gunstig en billån, og heller noe jeg ville ha prioritert. Kansje du finner deg en leilighet du kan kjøpe nermere lærlingeplassen? Eller så ville jeg heller kjøpt en Toyota Corolla til 20 lapper som pendlebil. Da arbeidsplassen er på båt, har det ingenting å si hvor jeg bor da jeg uansett bare vil være hjemme halvparten av året! Så du skal bare bruke bilen halve året altså?... Leilighet er en investering som du har store sjanser på å tjene penger av. Du kan jo leie den ut halve året? Mens bilen vil synke mye i verdi mens den står. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 La nå gutten kaste bort penger på bil hvis det er det han har lyst til, vi har vel de fleste vært der. Det er nå en fase man må gjennom som mye annet i livet, det vil koste deg en del men også gi deg mye lærdom. Hva skal du bruke bilen til forresten? Ikke utenkelig at kjøp av en ny bil kan være mest gunstig for deg. Men bruksområde avgjør jo litt hva som er best. Sjekk også opp om du får finansiering. Noen banker krever at du har tjent så og så mye året før du tar lån, og selvsagt at du ikke har noen betalingsanmerkninger. Lenke til kommentar
flamethower1234 Skrevet 9. april 2018 Del Skrevet 9. april 2018 Virker som du rett og slett har bestemt deg for BMWen så kjør på. Du kommer til å lære av evt feil Lenke til kommentar
Båtgutten1 Skrevet 9. april 2018 Forfatter Del Skrevet 9. april 2018 Er det ikke litt teit å ha en råflott bil, også bor man hjemme hos foreldre? Boliglån er mye mere gunstig en billån, og heller noe jeg ville ha prioritert. Kansje du finner deg en leilighet du kan kjøpe nermere lærlingeplassen? Eller så ville jeg heller kjøpt en Toyota Corolla til 20 lapper som pendlebil. Da arbeidsplassen er på båt, har det ingenting å si hvor jeg bor da jeg uansett bare vil være hjemme halvparten av året! Så du skal bare bruke bilen halve året altså?... Leilighet er en investering som du har store sjanser på å tjene penger av. Du kan jo leie den ut halve året? Mens bilen vil synke mye i verdi mens den står. Blir vanskelig å leie ut en leilighet halve året, jobber 28 dager på og 28 dager av! Bilen vil bli brukt litt av gamlefar når jeg er borte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå