Gå til innhold

Avisartikler som fremstiller dårlige idealer/handlinger i et godt lys

Anbefalte innlegg

Vet ikke hvor god trådtittelen var, men jeg har en del ganger stusset over avisartikler der en til dels fremstiller folk som har utført det de fleste av oss vil mene er umoralske, eller i det minste kjipe, handlinger på en til dels positiv måte.

Jeg tenkte på dette da jeg akkurat kom over en avisartikkel i dagbladet, om en som angivelig styrte "Oslos underverden", der jeg stusser over bildevalget. Jeg har ikke lest artikkelen, og det kan godt hende en har gode grunner for å velge dette bildet, men jeg klarer samtidig ikke å la være å tenke at en bevisst velger et kult/sexy bilde og dermed formidler at det han egentlig var en ganske "stilig type". 

Selvfølgelig skal avisene selge, og velger illustrasjoner som gir oppmerksomhet, men burde en ikke være mer bevisst på hvordan en fremstiller det å være "hardbarket kriminell"?

https://www.dagbladet.no/magasinet/christian-styrte-deler-av-oslos-underverden-i-mange-ar/69679594

post-72996-0-58481400-1523192356_thumb.jpg

Endret av herzeleid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er kanskje å definere hva som gjør ett menneske 'dårlig'?
Jeg ser problemstillingen din, men lurer på hva man egentlig ville oppnådd om man fremstilte lovbrytere konsekvent dårlig, og vice versa, dette er vel uansett nærmere virkeligheten enn det motsatte, selv om jeg går med på at det kanskje er en tendens til å fremstille kriminelle litt 'tøffe'.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor god trådtittelen var, men jeg har en del ganger stusset over avisartikler der en til dels fremstiller folk som har utført det de fleste av oss vil mene er umoralske, eller i det minste kjipe, handlinger på en til dels positiv måte.

Jeg tenkte på dette da jeg akkurat kom over en avisartikkel i dagbladet, om en som angivelig styrte "Oslos underverden", der jeg stusser over bildevalget. Jeg har ikke lest artikkelen, og det kan godt hende en har gode grunner for å velge dette bildet, men jeg klarer samtidig ikke å la være å tenke at en bevisst velger et kult/sexy bilde og dermed formidler at det han egentlig var en ganske "stilig type". 

Selvfølgelig skal avisene selge, og velger illustrasjoner som gir oppmerksomhet, men burde en ikke være mer bevisst på hvordan en fremstiller det å være "hardbarket kriminell"?

https://www.dagbladet.no/magasinet/christian-styrte-deler-av-oslos-underverden-i-mange-ar/69679594

Han er ikke kriminell lenger. Han har ryddet opp i livet sitt, fått familie og blitt far, jobber nå som sosionom og bruker sin fortid for å hjelpe andre ut av kriminalitet.

Lenke til kommentar

Problemet er kanskje å definere hva som gjør ett menneske 'dårlig'?

Jeg ser problemstillingen din, men lurer på hva man egentlig ville oppnådd om man fremstilte lovbrytere konsekvent dårlig, og vice versa, dette er vel uansett nærmere virkeligheten enn det motsatte, selv om jeg går med på at det kanskje er en tendens til å fremstille kriminelle litt 'tøffe'.

For å unngå en moralsk diskusjon kan en kanskje like gjerne spørre om dette er oppførsel som er ønskelig. De aller fleste vil sikkert kunne si seg enige i at dette ikke er en oppførsel vi ønsker, eller folk vi ønsker for den del. Burde en da bruke bilder som fremstiller det vi ikke ønsker som noe positivt? Et mer "vanlig" bilde uten mystisk og sexy lyssetting ville kanskje ikke gitt samme spennende stemningen i artikkelen, men ville i det minste unngått det som på en måte kan fremstå som idolisering, eller i det minste skjønnmaling, av noe en ikke ønsker. 

Lenke til kommentar

Han er ikke kriminell lenger. Han har ryddet opp i livet sitt, fått familie og blitt far, jobber nå som sosionom og bruker sin fortid for å hjelpe andre ut av kriminalitet.

Det er absolutt bra, men kunne en ikke formidlet det vell så bra uten "se på denne tøffe ekskriminelle"-bildet?

Lenke til kommentar

Så det skal være en moralistisk tone i hvordan man fremstiller hvem?
Hvorvidt det er ønskelig kommer helt an på hvem du spør, ofte er det nødvendig, sort økonomi er ikke det reneste anarki.
Er krig ønskelig? For man putter jo all slags medaljer og stas på brystene til de som utfører den.

Ett skillelinje på sak utifra nytteverdien eller etikken i innholdet bør avgjøres av personen som fremstiller saken.

Om det er dårlig journalistikk eller presseetikk viser seg jo gjerne mens man leser saken.
Og tendensen med å glorifisere kriminelle er svært gammel, tabloidene har drevet med det siden pressene rullet igang, muligens fordi kundene ikke ønsker seg saklig innhold eller intelligent stimuli, det ønsker seg tannløs underholdning.

Om du ønsker deg bedre etikk, eller kvalitet i pressen, ville jeg sett ett annet sted enn dagbladet.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Så det skal være en moralistisk tone i hvordan man fremstiller hvem?

Hvorvidt det er ønskelig kommer helt an på hvem du spør, ofte er det nødvendig, sort økonomi er ikke det reneste anarki.

Er krig ønskelig? For man putter jo all slags medaljer og stas på brystene til de som utfører den.

Ett skillelinje på sak utifra nytteverdien eller etikken i innholdet bør avgjøres av personen som fremstiller saken.

Om det er dårlig journalistikk eller presseetikk viser seg jo gjerne mens man leser saken.

Og tendensen med å glorifisere kriminelle er svært gammel, tabloidene har drevet med det siden pressene rullet igang, muligens fordi kundene ikke ønsker seg saklig innhold eller intelligent stimuli, det ønsker seg tannløs underholdning.

Om du ønsker deg bedre etikk, eller kvalitet i pressen, ville jeg sett ett annet sted enn dagbladet.

Jeg synes ikke artiklene nødvendigvis skal være moraliserende, men at en i alle fall bør reflektere over hvorvidt det er lurt å fremstille det å "lede Oslos underverden" som noe kult og tøft, eller om en bør ha i bakhodet at dette kan ha en innvirkning på andre unge mennesker som har et ønske om å være "tøffe". 

Når det gjelder krig er det selvfølgelig noe de fleste av oss ikke ønsker, men de fleste av oss ønsker væpnede kvinner og menn som kan beskytte oss, og det er disse en gir medaljer, ikke krigen i seg selv. 

At dagbladet ikke utmerker seg når det gjelder etikk eller kvalitet er jeg fullstendig klar over, og det er vell bare en god grunn til å peke på tilfellene der dette kommer til uttrykk?

Lenke til kommentar

Men hvorfor da angripe det mediet som appelerer minst til 'unge mennesker'? Det er da ett langt større 'problem' i film og serier.

Denne lederen av 'oslo's underverden' har vel heller ikke laget denne 'underverdenen', men stiller opp og leverer tingene det hvite markedet ikke kan tilby, det er kanskje dette som gir kudos, ikke 'den kriminelle underverdenen' i seg selv?

Selv har jeg gitt opp dagbladet og vg, ikke fordi det er mainstream media, eller noe, kun fordi det er søplete tabloider, å skulle korrigere dem, virker meningsløst. 
Og ja, det er merkelig nok Norges 'mest leste aviser', så man skulle kanskje ønske at de kunne vært mindre søplete, og mer informerende, men det er kanskje det folket vil ha? 

Det er kanskje også lett å vinkle en sak om en slags 'self made man' på denne måten, (jeg har ikke lest artikkelen selv, heller.) selv om ikke kriminelle 'lager sine egne regler', har man en tendens til å vinkle det slik, og da baller saken på seg, til den plutselig er om en som 'rullet opp ermene', og fikk resultater osv. Kanskje var han svært flink til jobben, selv om 'jobben' ikke var så 'god', da er han jo likevel en flink 'arbeider', og slikt verdsettes jo ofte av folk.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...